Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2009

Av Sara - 31 juli 2009 22:22

Efter mockningen till pojkarna gav jag och Camilla oss på ytterligare en permanentbädd. Fy f-n vad den var tung! Jag tror vi körde ut 30 kärror! Efter två var vi nära att ge upp, men så kom vi igång att prata om ett lugnt liv i Barcelona, där man gled omkring i klänning och rakade ben, långa naglar och alltid fin i håret. Vi skulle shoppa varje dag, planera middagsbjudningar och fika på mysiga kaféer. Och vips! Så var boxen tömd, vi helt slut och vakna ur drömmen...

Fick beställning på Teddy från ett nytt sto i Norrland. Passade på att tappa honom innan Agneta kom och packade lådan. Lade undan två doser.

Idag kom flera åkandes med sina ston för att få dem undersökta. Det var en bra dag för allesammans då de var dräktiga eller i brunst enligt våra önskemål. Camelia blev seminerad och lilla arabdamen sprutades igång.

När vi var klara med stona tog vi en snabb kopp kaffe och sedan var det dags för provridning av Dora. Hon var så duktig!!! Fina lilla häst som blir så snygg när hon får ryttare på ryggen. Så otroligt ambitiös och angelägen om att göra rätt! Alla var nöjda och glada och kunden ska lämna besked inom kort.

När allt var klart kopplade jag släpen och körde mot Hästveda för att hämta Malibu. Tempo & Täppas fick följa med och vi handlade färdkost på Statoil. Malibu gick rakti in i transporten och stod som ett ljus hela vägen till Halmstads fältrittklubb. När han var installerad så kopplade jag av släpen och körde hemåt. Handlade kvällsmat på vägen hem. Väl hemma var det kvällsfodring och vattning av beteshästarna. Var äntligen klar och i soffan vid 21. Blir inte så sent ikväll då jag måste upp tidigt i morgon bitti. Ska fodra, vattna och seminera ett sto innan vi åker kl 8.30


Av Sara - 30 juli 2009 21:40

Sorgen idag är över att min gamle, trogne vän Asslan idag fått somna in. Han blev 13 år gammal och har varit min ständige följeslagare i alla dessa år. Vi har tränat och tävlat massvis. T.o.m SM i lydnad flera gånger! Han var med mej överallt! När jag jobbade natt på djursjukhuset var han alltid med och låg i korridorerna och tittade på mej när jag sprang runt. På ridturer och på resor. Han var alltid med mej ute i stallet. Så fort jag gick mot ytterdörren kom han tassande och ville följa med. Men nu är det slut....

Min fina Asslan! Han kommer alltid att finnas i mitt hjärta!

Fick sysselsätta mej febrilt idag för att inte ha tid att gråta hela tiden. Mockade och fixade i stallet. Laban fick ett bad och blev så fin. Sedan ryktade jag alla pojkarna noga och pälsglansade manarna ordentligt. Fick besök av några nyblivna PRE-ägare som var facinerade av rasen och ville lära sej mera. Så det blev en rundvandring bland alla hästarna. Det hängde regn i luften så vi tog med paraplyn. När vi var nere hos Trazzel & co öppnade himlan sej och paraplyna fälldes upp i en hast. Då fick vi verkligen se vilken kung Trazzel är! Som han rör sej och vilken utstrålning! Besökarna var lika hänförda som jag!

Åkte iväg och skulle köpa en födelsedagspresent åt mej själv. Blev i stället en sån där pinsam grej när jag äntligen valt ut de där dyra fina solglasögonen jag ville ha, fått dem inslagna och skulle betala. Då säger expiditen lite försiktigt: köpet medges ej....

Jävla skit! Man ska alltid kolla kontot INNAN man handlar! Trodde Mats satt in vår lön, men tydligen inte. Fick snällt be om ursäkt, be expiditen lägga undan mitt paket och be att få återkomma i morgon.... Skit......

När jag kom hem var jag fortfarande skitförbannad på mej själv. Tog med mej Tempo & Täppas på en promenad där vi hamnade i typ regnskog och fick fäkta oss fram genom denna för att ta oss hem! Vi var alla tre helt slutkörda väl inne på gården igen! Så då gav jag mej ut i stohagen och hämtade in Dora för att ta en ridtur. Hon ska provridas av en kund imorgon, så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att känna lite på henne idag. Hon är en pärla! Supersnäll och lydig och travade glatt på tygeln! Hon var lång och lite fläkt i hovarna så jag hämtade Mats hovslagarverktyg och gav mej på hennes hovar. Hon blev jättefin! Fast raspa är svårt... Klippte noga med tången så blev det fint iallafall. Precis när jag var klar kom Camellas ägare för att hämta hem sitt dräktiga lilla sto. Glada och nöjda! Och precis när de lastat henne rullade nästa trailer in på gården med ett underbart litet arabsto och hennes föl. Hon ska till Teddy. De får bo i box på natten och verkade väldigt nöjda med det!

Nu är jag ganska trött. Blir pizza i soffan och sedan sängen. Har en hektisk helg framför mej då Malibu ska till RIKS-utställningen i Halmstad.

Godnatt!


Av Sara - 29 juli 2009 22:14

Idag fick Laban vara på ridbanan igen. Och han älskar det! Tog med mej kameran ut på morgonen, så självklart när jag kom ut i stallet så upptäckte jag att Laban sovit med bajs som madrass. Typiskt! Skit samma, han är vacker ändå. Med bajsfläckar.... Ha överseende med att han just nu är smällfet...

Laban in action! 

Camilla och jag mockade och tömde sedan en vinterbädd till i stotallet. Bra motion och stark blir man! Fyra ston att kolla idag. Tyvärr med tråktiga nyheter. Två ston med samma stackars ägare är seminerade på två brunster var, med samma hingst, och fortfarande är ingen av dem dräktiga! =(  Stona är ok. Inga infektioner, men vi har sköljt och varit noggranna men icke! Skit-trist rent ut sagt. Ett annat litet fint ponnysto har oxå krånglat och hon är betäckt med samma hingst även förra säsongen. Nu ska hon byta hingst, men bara för det är hennes brunst kass. Suck, alltid krånglar det i slutet av säsongen. Teddys nya sto som kom i lördags och sprutades igång i måndags hade iallafal börjat få lite småägg. Hoppas något växt till sej tills på fredag! På eftermiddagen blev det mera stallpyssel. Målar, lagar lite grejor och skruvade upp nya fina "planscher" på Zagal, Affe och Teddy i seminavdelningen. Har beställt dem och de blev sååå fina! Ska fota och visa här! När Mats kom hem gick vi ner till nghingstarna och så blev Trazzel & Galope verkade. De blev så fina! Väl klara där blev vi hungriga och bestämde oss för att ta motorcykeln in till stan där vi festade på Helsingborgs steak-house. Mysigt och gott!

Teddy inspekterar Labans fd hage

Av Sara - 28 juli 2009 20:57

Har ju bara 4 hästar på box och alla hästar som är ute har fri tillgång till hö så det är väldigt enkelt att fodra... Släppte ut killarna. Nu när inga ston går utanför ridbanan kan Laban vara där. Det var första gången på länge och han var såååå vacker och sååå lycklig! Jag tycker verkligen om den hästen! Hade jag haft pengarna hade han fått stanna. Han får gå där några dagar till och röra lite på sej, sedan ska jag börja rida honom. Ser fram emot det! NÄr alla pojkarna kommit ut och fått sitt morgonhö tog jag fyrhjulingen och vattnade alla hästarna. Stona ochfölen dricker otroliga mängder så man måste vattna två gånger om dagen! Efter mockning och lite stallpyssel red jag Teddy. Han är så jäkla pigg och het nu när han inte går varje dag. Snart, snart ska jag ha tid att rida honom oftare. Men min korrigerade sadel är iallafall underbar, och det känns väldigt bra!

Efter lunch åkte jag och Tempo till simmet. Det var två veckor sedan sit för förra veckan var han lite låg så jag ville inte anstränga honom. Men idag var han pigg och simmade jättebra!

På eftermiddagen och kvällen grejade Mats, Tias och jag i trädgården. Eldade vår gamla häck som vi kapat ner helt, klippte rosor, ansade blommor och räfsade skräp. Blev riktigt fint!

Trötta och slitna festade vi på tacos som är vår favoritmat. Mums!


Av Sara - 27 juli 2009 20:01

Idag kom Camilla igen för att hjälpa mej. Vi satte fart med hingst-stallet och fortsatte sedan i sto-stallet med att köra ut bäddar. Pust! Vi tog ut två boxar. En av dem har legat hela vintern... Styvt jobb, men skönt när det ät klart. Nu har vi bara tre boxar kvar!

Agneta kom kl 11 och kollade dagens 4 ston. Lilla Camella var dräktig! 14-årig maiden-sto med halv-taskig brunst, men det gick vägen med Teddy, det med! Kul! Det kom ett nytt sto i lördags, men där fanns inget spännande på G så hon fick en PG-spruta. Så kollade vi även Dora som fortfarande var dräktig på 35 dygn. Ett hjärta som slog och allt ser bra ut!

När vi var klara med ston så fick blev Teddy sederad så att vi kunde göra vid hans tänder. Fula hakar i underkäken (!) och lite vasst långt in, men annars ok. Skönt att få det åtgärdat! Lunchade på Tågarpsgrillen.

Tillbaka från en sen lunch så vattnade jag alla hästarna och sedan var det dags att tappa Teddan. Två beställningar idag till två nya ston. Nu är 37 ston betäckta och 27 konstaterat dräktiga. Tre till att dräktighetsundersöka denna veckan.

Här en bild från Finland. Lilla 1-åriga Almeja e. Alferez IV

Av Sara - 26 juli 2009 20:15

Var uppe ganska tidigt för att vara söndag morgon, men det var skönt. Det är så tyst ute och det känns som om det bara är jag och djuren. Mysigt. När jag kom in möttes jag av doften av nybryggt kaffe och smörgåsar. Min snälla (morgonpigga!) man! Sen njöt vi av en lång helgfrukost i soffan. Fick vänta in nyheterna bara!

Vi körde ut hö till unghingstarna och även betäckningsstona fick en hel bal fast uppdelat i två matstationer. Nu kom mina foderringar väldigt väl till pass! Annars blåser ju höet bara omkring! Sedan blev det hovvård och Mats fick verkat en av hästarna som är på hovvårdslistan.

På eftermiddagen skulle vi på utflykt med Tias och min syster med man & barn. Men innan vi åkte så svängde vi inom och tittade på ett föl e. Teddy som föddes för några dagar sedan. Ett  brunt hingstföl där mamman är halvblod. Han var HELT UNDERBAR!!!! Vi tog hur många bilder som helst och han var otroligt fotogenic så det blev svårt att välja bilder. Både sto och föl är förresten till salu. För ynka 40.000 För båda!!!

Bildbomb!


Av Sara - 26 juli 2009 08:41

I fredags var det en ganska lugn dag på hästfronten. Bara 3 ston att kolla. En 35 dagars dräktighet som såg fin ut. Hjärtat pickade på och den hade växt helt fint. Ebba var äntligen klar och hon blev sköljd och fick åka hem. Nu hoppas vi verkligen att det kan växa en lite Teddybebis i hennes mage! Den tredje var i brunst, men ej öppen i cervix så hon fick en Estrumat-injektion och så får jag känna på henne i helgen.

Så kom syrran och hennes pojkar på lunch. De är inte riktigt lika hysteriskt rädda för alla djuren längre (Alexander blir 4 i november och Oliver precis 2 år). Alex var väldigt förtjust i kycklingarna och i kattungarna. Oliver är lite rädd för allt men det går väl över. Alex hade sag till mamma i bilden : mamma jag älskar hästar! Kanske kan jag få bli ponny-mamma ändå?

Sen kom famlijen Ramsmo-Lindkvist från Vårgårda och hälsade på. De förlorade ju ett föl i veckan så de var allt lite ledsna och ville omma ner och kika lite på hästarna för att piggas upp. De hade med sej en överraskning till mej & Mats. En stor påse färska havskräftor!!!! Jag älskar kräftor men hade aldrig ätit havskräftor och de tyckte Ramsmo var för dåligt! Så på fredagkvällen festade Mats och jag på kräftorna! De var undebara och JÄTTESTORA!

Bilder som Madeleine tog

På lördagsmorgonen tog vi en promenade med Nexi & Classe ner till beteshagen där våra ston går. De får gå där nu i två veckor tills Nexi ska dräktighetsundersökas och så ska vi träna inför fölvisningen den 12:e augusti. Annie kom och mockade så jag kunde ta det lugnt. Härligt!

Har nu anmält Teddy & Trazzel till Strömshsolm. Det blir spännande. Trazzel är väl inte till sin absoluta fördel då han växt en hel del på sistone, men han rör sej ju fortfarande väldigt bra och är ju en bra häst så vi får testa. Så funderar vi på Danmar och vilka som ska får åka dit. Det blir definitivt Zancado, men vem mer är inte helst bestämt. Kanske Kairo? Han är väldigt fin och så kanske vi hittar en köpare åt honom. Eller Teddy igen? Vi får bestämma oss fort för anmälningstiden utgår snart...

Av Sara - 23 juli 2009 22:07

Regnet vräkte ner på morgonen. Tog in stona med föl och lät dem vara inne halva dagen. De fick mat och hö och hade det varmt och skönt. Mockade och promenerade med hundarna och sedan satte jag mej en stund och började fylla i språngsedlar. Det är otroligt många uppgifter på varje sto och det tar väldigt många timmar. Lika bra att hugga tag i det så jag slipper sitta stressad dagarna innan rapporterna måste in.

Efter lunch åkte jag iväg för att provrida en häst som jag ev. skulle ha i träning och sedan visa på kvalitetstävlan i slsutet av augusti. Ett 4-årigt tyskt halvblod där ägaren haft svårt att hitta någon ryttare som fungerade med denna känsliga dam. Det gick hyfsat, tyckte jag. Men ägaren var nöjd att hon accepterade mej och inte blev spänd så nu kommer hon hem till mej nästa vecka. Så har jag en månad på mej att få henne klar till kvalitets. Ska bli väldigt skoj. Har länge undrat hur min ridning skulle funka på halvblodshästar, och nu lär jag få veta.

När jag kom tillbaka var jag forfarande ridsugen, så det var bara att sadla Teddan. Tog tränset idag, men det funkar alltså inte alls. Han blir bara stark och orolig i munnen. Har bestämt med Agneta att vi ska kolla hans tänder för det känns som om allt inte står rätt till i munnen på stackaren. =(

Idag fick jag även ytterligare ett mycket tråkigt besked. Ännu ett föl har gått förlorat i natt. Ett Bailon-föl med PRE-stoet Brava. En fin liten brun hingst fick aldrig se solens ljus. Tänker på stackars Medeleine med familj som väntat och väntat på denne fölunge. Suck, när ska det vara nog...

Nu är alla föl födda utom ett sista som ska födas i Finland om ca 1 månad. Även detta föl ofödda föl har Bailon till far.

Vi har fått tillökning i sommar. Det är inte så dramatiskt att föda upp höns!

Var nere hos hästarna på betet oxå och kollade vatten och pussade på dem allihop. De har det så himla bra. Fast det regnar och blåser så har de lä av många stora träd och gräset är lika fint som i maj månad. Härligt att se dem njuta så!

Gittan & Clasica och under dem vackre Minero!

Så har vår mest bortskämde familjemedlem, Salt, hittat en ny favoritsovplats. Han får hoppa upp på takbjälkarna och ner på hatthyllan för att ta sej dit, men väl där får man sova helt ostört.

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards