Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 23 februari 2010

Ut i snön igen

Av Sara - 23 februari 2010 22:52

Idag var det bara att hugga i och ge sej ut i stallet igen. Kroppen tyckte väl inte att det var en höjdaridé, men måste man så måste man. Min snälla pappa kom hit och hjälpte mej med stallarbetet. Sparade mej både hårt sl it och gav mej lite tid att vila på eftermiddagen. Så kopplade han även in min efterlängtade varmvattenberedare i labbet. Hurra!

Nu har vi så mycket snö att man inte kan ta sej fram med traktorn! Den fastnar genast och vi har fått skotta fram den flera gånger. Att ta sej ut på fältet där hösilaget ligger är stört omöjligt, så nu kör jag hö för hand, igen... I morse fastnade jag med 4-hjulingen oxå som var fullastad med hö. Blev så förbannad att jag storbölade! Snoret sprutade och tårarna med! Till slut kom höet iallafall ut i hagarna och hästarna blev glada. Jävla snö! Jag HATAR den!

Tempo längtar oxå efter sommaren...

    

 
 
Ingen bild

Rebecca

24 februari 2010 10:38

Hej Sara. De e tufft att va hästägare ibland så hoppas du mår bättre snart=))
Har du inga snökedjor till traktorn????
Ha de så gott/ Rebecca=))

 
Ingen bild

Gabbi

24 februari 2010 13:48

Jag vet hur du känner dig.

Har ni ingen plog du kan sätta på traktor eller fyrhjulingen?
Jag har satt plog på bådadera och det funkar faktiskt över alla förväntan att ploga med fyrhjulingen.
för oss är det ett måste att vi kommer fram till silaget, att fodra 40 hästar för hand, hujademej.
Det räcker med att vattenkopparna fryser och man får släpa vatten och att alla dörrarna måste skottas fram konstant. Igår körde jag också fast på en åker när jag skulle tömma dyngkärran, snön gick till låren på mig när jag klev ur traktorn.
Fick ett mail förra året som jag skrattade gott åt, i år är det aktuellare än någonsin.
Krya på dig.


En utflyttad Jönköpingsbos dagbok, bor i norra norrlands inland

9:e December
Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda
centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något vackrare
ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa jag någonsin gjort.
Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt.
Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen
och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick ta
en vända till med snöskyffeln. Vilket underbart liv.
12:e December
Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne säger att
jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på
julen skulle ju vara förskräckligt! Åke säger att i slutet på vintern kommer
vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att
det är möjligt. Åke är en trevlig människa. Jag är glad att han är vår
granne.
14:e December
Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till
-20. Kylan får allting att gnistra. Vinden gjorde mig lite kall, men jag
värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet!
Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag
insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer
verkligen i form på det här viset.
15:e December
50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället.
Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar. Frugan vill
skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera men jag tycker
det verkar löjligt. Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.
16:e December
Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade. Ont som
fan. Frugan skrattade i en timme...Roligt...
17:e December
Fortfarande långt under noll grader. Vägarna är för isiga för att man ska
kunna ta sig någonstans. Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra
utom att stirra på frugan och försöka att inte irritera henne. Vi skulle nog
ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte för henne. Jag hatar när hon
har rätt. Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.
20:e December
Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där vita
skiten i natt. Mer snöskottning. Det tog hela dagen. Snöplogen kom två
gånger idag. Försökte hitta en grannunge som kunde skotta, men dom var
upptagna med att spela hockey sa dom. Jag tror dom ljuger. Ringde till den
enda järnaffären i trakten för att fråga efter en snöslunga, men dom var
slut. Dom får kanske hem fler i mars. Jag tror dom ljuger. Åke säger att jag
måste skotta annars kommer kommunen att göra det och sedan skicka mig en
räkning på jobbet. Jag tror Åke ljuger också!
22:a December
Åke hade rätt om att det blir en vit jul. Det föll 32 cm till av vit jävla
snö inatt och det är så inihelvete kallt att det antagligen inte kommer att
smälta förrän i Augusti! Det tog mig 45 minuter att klä på mig och gå ut och
skotta i morse, sedan blev jag pissnödig. När jag klätt av mig, pissat och
klätt på mig igen så var jag för trött för att skotta. Försökte hyra Åke att
ta hand om snöröjningen resten av vintern eftersom han ju har en plog på sin
lastbil, men han säger att han inte har tid. Jag tror att den jävla
skitstöveln ljuger!!
23:e December
Bara 5 cm snö idag. Det är nollgradigt nu. Frugan ville att jag skulle
juldekorera huset i morse. Är hon helt jävla slut eller? Varför sa hon inte
det för en månad sen? Hon säger att hon gjorde det men jag tror fan
kärringjäveln ljuger!
24:e December
15 cm. Snön har blivit så jävla hårt packad av snöplogen att jag bröt av
skyffeljäveln. Tror jag fick en hjärtattack också. Om jag får tag på han som
kör plogbilen så ska jag fanimej ta tag i pungen på han och dra han genom
snön! Jag vet att det jävla psykot gömmer sig runt hörnet och väntar på att
jag skottat färdigt, sen kommer han i 100 knyck och plogar igen allt..
Tanten ville att vi skulle sjunga julsånger medans vi öppnade julklapparna
men jag var för upptagen med att spana efter plogbilen.
25:e December
God jul. 50 cm till av förbannad jävla snö!!. Blev insnöad. Tanken på att
skotta får mitt blod att koka. Gud vad jag hatar SNÖ!!! Plogbilsföraren
stannade till idag och frågade hur läget va, jag slog till den jäveln i
huvet med skyffeln...
26:e December
Fortfarande insnöad. Vad fan skulle jag flytta hit för, jävla håla!! Och
allt var HENNES idé. Hon går mig på nerverna...
28:e December
Fortfarande insnöad. Satmaran gör mig galen.
29:e December
25 cm till. Åke säger att jag måste skotta taket annars kan det rasa in.
Jävla dumskalle, tror han att jag är helt sänkt eller??
30:e December
Taket rasade in. Plogföraren har stämt mig på 1 miljon för att jag slog
honom i huvet och kärringen har åkt till sin mamma...
31:a December
Eldade upp hela jävla hushelvetet.. Ingen mer snöskottning här!!
8:e Januari
Jag mår så bra. Jag älskar dom här små pillren dom ger mig. Varför är jag
fastbunden i sängen?


Ha en fortsatt trevlig dag!

 
Ingen bild

Milldoff PRE

24 februari 2010 20:58

Väääldigt träffande mail. jag skrattar hela vägen till apoteket för att hämta egna piller nu ..... :-)

Kram kram Camilla

 
sussi

sussi

25 februari 2010 13:27

haha, ja det mailet var verkligen sanning. Man är så trött på skiten nu så man vet inte om man ska skratta eller gråta. Måste verkligen säga att dina hästar är underbart vackra=).

http://zuzzi.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards