Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2010

Av Sara - 31 juli 2010 20:40

Gårdagen blev lite kaotisk då vi fick strömavbrot kl 8.30 och var strömlösa till 12.30 Det blev mockning och stallpyssel i mörker och det var svårt nog. Värre för hovslagare och u-ljudande veterinär att jobba! Vi fick åka till Tomatens hus, igen, och äta lunch medan vi inväntade strömmen. Som tur var hade den återkommit när lunchen var avklarad! Teddy & Zacke fick nya skor och 5 ston blev undersökta. Teddy & Trazzel hade vars en dam att betjäna och en var klar och fick sköljas. Eftersom allt blev försenat blev det en sen kväll i stallet och jag var inte klar med allt förrän frammåt kl 18. Då åkte jag och handlade och så blev det tacos och filmkväll. Oväntat nog slocknade jag i soffan innan filmen var slut...

Idag var Tanya, min helg-mock-hjälp äntligen tillbaka efter 3 veckors semester. Härligt! Så efter fodring och utsläpp kunde jag äta lååångfrukost och sedan ta en dusch. KL 10.45 kom ett nytt sto. Lite sent men ibland blir det så! Ett vacker, gulbrunt ponnysto som ska till Trazzel. Lagom till stoet var avlämnat och papper skrivna kom ett par från Karlskoga för att träffa Jerez. Vi vandrade ner till betet för att inspektera och hantera honom lite. Jerez fick grimma på och följde glatt med denna nya bekantskap på en promenad ifrån sina kompisar. Alla fötter blev lyfta och så fick man backa och flytta sej hit och dit. Han uppförde sej exemplariskt, måste jag säga!

Efter kaffe och en trevlig pratstund på terassen for paret tillbaka till Göteborg, där de övernattat. Pojkarna fick komma in och sedan har vi varit en liten runda på Helsingborgsfestivalen.Ikväll har det så kommit ytterligare ett nytt PRE-sto som ska betäckas med Galope. En väldigt vacker dam!

Nu blir det engelsk deckare på TV och lite godis.

Imorgon ska vi leverera Hero i Danmark. Snyft...

Oxå visst ja, till sist kom han! Merlin! Teddys sista föl för i år och Anns otroligt efterlängtade föl. Hel underbar är han!

    

Av Sara - 29 juli 2010 20:30

Idag var det regn i luften, men inte många droppar kom på hela dagen. Dock lite svalare och efter mockningen tog jag Zacke en stund på ridbanan. Sist jag red honom förra veckan var han lite motsträvig efter några olika provridningar. Han är känsligare än man tror... Idag var han liite misstänksam i början, men efter en liten stund var det precis som om han kände igen mej och frustade och kändes nöjd. Han var riktigt fin efter det så jag red bara 15-20 minuter. Sedan studsade jag i duschen och körde till Lönnstorp. Där fanns redan Kim & Linda och tillsammans träffade vi Lina & Pia och fick se både Jabeque & Nestor som är där i träning. De gick superfint båda två och Lina har återigen gjort ett superarbete med killarna!

Efter riduppvisningarna körde vi till Tomatens hus, ett mysigt fik/restaurang i Kvistofta och åt lunch och fikade. Det blev massvis med hästsnack och SICAB-planering och en mysig eftermiddag!

I kväll har Mats & jag varit i Sova-butiken och beställt en superfin Tempur-säng! Hiskeligt dyrt men åhh vad underbart att sova i! 4-5 veckors väntan med det är det förhoppningsvis värt!

Här är Alferez enda föl i år. Ett vacker stoföl u. Hipnoza (Halvblod)

  

Av Sara - 27 juli 2010 18:43

Oj vad det blev snurr helt plötsligt! Inom loppet av två-tre veckor är helt plötsligt alla våra salu-hästar sålda! Jag hinner knappt med i svängarna! Det känns fantastiskt roligt, lite vemodigt och sorgligt och även väldigt nervöst innan alla är besiktigade och klara för leverans.

Igår besiktigades och röntgades Hero och på söndag åker han till sin nya lyckliga ägarinna i Danmark. Grattis Marianne! Hero kommer vara saknad här för han var en av mina favoriter, men som alla vet, man kan ju inte samla på dem... Han får ett toppenhem och en aldeles egen matte som älskar honom och bara honom!

Optima är såld till småland och blir framtida avels/utställnings och kanske ridhäst, till ägare med flera andra PRE i stallet. Grattis Cina!

Kairoso ska bli kvar i skåne och hamnar hos Ann, fd ägare till Varonil & Polaco. Det innebär att jag får glädjen att ha honom både i träning själv i omgångar och följa hans utveckling i framtiden då Ann ju är elev till mej. Fantastiskt roligt!

Zacke och Kaisa blev äntligen ett bekräftat par efter flera provridningar många praktiska bitar som skulle falla på plats. Inte ett helt enkelt beslut att köpa en 3-åring när man själv väntar barn i november... Men vi har hittat en lösning som passar oss båda och Zacke blir kvar här hos oss till årsskiftet. Han kommer efter besiktningen på måndag, att få en periods vila för att sedan jobba lite igen i höst. Och sedan kan Kaisa ta över hans arbete efter jul.

Så är det stora vackra Jerez som ska bli granskad av en eventuell köpare på lördag. Om denne tackar nej finns en annan köpare som vill ha honom, men får snällt vänta på besked från spekulant nr 1...

Nu är det Malibus tur och i morgon skall han få arbeta igen för första gången på ett bra tag. Det ser båda han och jag fram emot! Så får vi se om jag kan annonsera ut honom om en tid, även om mitt hjärta kommer blöda... Kvar i stallet blir favoriterna Teddy, givetvis, Galope, Trazzel och Leviton. I sto-stallet finns Clasica, Gittan och Primera. Det känns oerhört bra och en spännande höst när det ska bli ridhästar av ett nytt gäng. Nästan så jag kan se fram emot hösten. Men bara nästan för jag ääälskar sommaren!

Hej hopp!

Malibu på Blommeröd, förra sommaren

  

Av Sara - 25 juli 2010 22:05

Fick detta mail och vackra kort idag. Kände att jag var tvungen att dela med mej!


Hej Sara!


Hoppas allt är bra med er.

Jag skickar kort på mej o Wille, han är superpigg just nu.

För för nån månad sen krashade vi totalt i ett hinder och gjorde varsin kullerbytta.

Wille fick sys med 12 stygn nedanför framknäet, jag fick hjänskakning.

Men han har varit så duktig konvalescent.

Först stod han jättesnällt när veterinären skulle sy ihop såret. sedan har han vare så lugn i stallboxen han fick stå i , och nu när jag får rida som vanligt igen är han den busiga o pigga Wille som jag bara äääälskar!!!

Planen nu är att vi ska åka på sommarbete, och jag kommer bo där så jag kommer rida som vanöligt.

 

Tack för att du hjälpte mej hitta min drömhäst!!!

 

kram Anna o Wille

  

Av Sara - 24 juli 2010 22:56

Upp lite senare än vanligt och fodrade och släppte ut alla grabbarna. Sedan åt vi frukost i lugn och ro. Några minuter i 10 fick jag en känsla av att jag glömt något. Och det hade jag! Hade bokat provridning av Heroico kl 10, och helt glömt och avboka med den stackars tjejen! Hero hittade ju sin nya ägarinna i tisdags och inväntar nu bara besiktning. Precis som jag lyfte luren och ringde henne rullade hon in på gården. Jag fick be tusen gånger om ursäkt och visade henne Kairo & Jerez i stället och så fick vi prata häst. Som väl var bodde hon i Helsingborg och hade alltså inte kört långt. Fy vad pinsamt!

Drog igång med mockningen och sedan verkade vi ett sto. Precis när vi var klara rullade en transport in på gården. Det var ett fint arabsto med ett fantastiskt Teddy-föl vid sidan. Matte var så nöjd att hon genast ville göra om kombinationen! Bilder kommer!

Så kom Kaisa förbi och vi skrev kontrakt på Zacke. Samma här, vi inväntar besiktning innan alla kan slappna av. Nervöst!

Eftermiddagen ägnade jag åt att måla och pyssla med hästarna. Vattna, köra hö och borsta. Hann även med att slappa en stund med en bok. En sån sak jag alltid önskar att jag hann men aldrig gör. Underbart är det iallafall när det väl blir av!

Bäst som jag satt där så bjöd stona & fölen på en riktig show! Jag rusade in och hämtade videokameran, men givetvis var showen över när jag väl var på plats med kameran. Resultatet blev ganska långtråkigt men iallafall...

Av Sara - 23 juli 2010 14:41

Igår var vi på Liseberg hela dagen med Tias och en kompis. Jag & Mats satt mest på serveringarna och drack cola/öl och tittade på folk. Ett par rundor i karusellerna blev det men annars en härlig dag iväg från hästar, mockning osv. Camilla och mina föräldrar höll ställningarna här hemma!

Idag var det som vanligt morgonsysslorna och sedan hann vi (Camilla & jag) med en kaffe på terassen innan Agneta kom. En PRE-dam som ej velat bli dräktig med första tilltänkta kavaljer på transporterad semin har nu fått byta till Trazzel och vi hoppas hans supersimmare kan göra ett mirakel! Hon var iallafall klar idag och fick sköljas och behandlsas, då hon var infekterad. Igen. Jennies Carmina var fortsatt dräktig på 32 dygn och där fanns ett liiitet hjärta som pickad på.

Sedan tog jag traktorn och omarrangerade lite i beteshagarna. Flyttade vattnet till unghingstarna och ledde ner Clasica & com i en ny hag. Hoppas på vårt nya klippagregat idag, men det har inte kommit ännu. Vi har köpt en ny minilastare som vi kan använda att mocka ur boxar med (bäddar), köra hösilage, putsa hagarna, skotta snö, flytta pallar osv med. Känns helt underbart att bara starta den glada lilla maskinen och slippa mycket tungt arbete. Come on nu jäkla vinter! Vi är laddade!

Lagom när jag var klar i hagarna kom Pierre och skodde Varonil, som åker till Norge på måndag, och Trazzel som nu är fin-fin inför utställningen i Danmark. Galope skall skos igen lite närmre och nästa vecka är det Zacke, Teddy & Malibus tur. Hero skall besiktigas på måndag och Zacke veckan därpå. Alltid väldigt nervöst.   

Fick hälsningar från Marie som har en Zagal-avkomma "Twisten" som ni är 3 år gammal. Mamma är halvblod och Twisten ska bli Maries nya tävlingshäst.

    

Även Charlotte & Bailon tränar på i värmen.

    

Av Sara - 21 juli 2010 08:36

Har varit några hektiska dagar med många kunder på besök och provridningar i gassande sol. För en hästförsäljare är det ett angenämt, men ack så besvärligt problem när man helt plötsligt har flera köpare på samma häst. Hur gör man egentligen? Vill inte göra någon besviken men måste ju tänka på hästens bästa och på ekonomin...

Nåväl, just nu har både Zacke och Hero hittat varsin matte. Nu återstår alla detaljer med kontrakt och besiktningar innan affärerna är i hamn, men det känns väldigt skoj och spännande!

Intresset har plötsligt vaknat för både Kairo & Jerez med. Tidigare hoppades jag att åtminstone en av dem kunde flytta till ett nytt hem innan vintern, men nu kanske båda flyttar? Vi får se. Roligt och lite sorligt... Man vill ju sälja men det är ändå alltid vemodigt. Speciellt med sina egna uppfödningar.

Igår flyttade vi Kairo & co till en ny beteshage som vi tagit hö på. Det har väst väldigt bra där och var nu perfekt fint bete! Tog med kameran ner!

Kairoso-P, nu stor som ett hus! 163 cm och väl utfylld!   

Jerez-P, lika stor och stöddig som sin 3/4-dels bror  

   

Alla kompisarna. Vilken ljuvlig tid för dessa pojkar innan allvaret börjar till vintern!  

      

Av Sara - 19 juli 2010 22:16

Var uppe i god tid idag och red Hero vid 8.30 Han var pigg men duktig och gick riktigt avspänt och fint efter 10 minuter. Zacke fick vila idag efter en hektisk helg med provridning och lektion. Var klar i stallet med mockning och allt vid 10.30 och hann lagom samla in alla stona innan Agneta kom. Farolera var dräktig idag! Pappa är Razonado. Det blir nog riktigt bra med den kombinationen! Ann kom och hälsade på. Hon hade redan hästabstiens efter en hästlös helg. Polaco åkte ju i fredags. Så vi tog en rundtur och var nere och kelade lite med 2-åringarna på betet. De har växt så det knakar! Leviton är nog knappt 160 cm medan både Kairo & Jerez är 162-163 och känns gigantiska! Vi åt lunch och fikade och snackade häst. Väldigt trevligt!

Fick en beställning på Teddy som fick utföra sina plikter och sända sina simmare till Småland. Ett litet partbreed-PRE sto som väntar på dem!

På kvällen blev det mera stalljobb med att köra hö, vattna och pyssla lite med hingstarna. Efter en tur till posten och apoteket har jag nu suttit i telefon sedan kl 19 med PRE-styrelsen och kunder. Är helt slut i huvudet nu och funderar på vad som kan finnas att äta i skafferiet? Kan man laga mat nu? Ja, det kan man nog säger min mage...

Trazzel & Teddy i hagen

    

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards