Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under september 2010

Av Sara - 30 september 2010 22:08

Den frågan har jag fått många, många gånger. Varje gång svarar jag att jag rider dressyr på mina. Ja vanlig dressyr. Kan man det? Tävlar du mot vanliga hästar?

Igår tror jag att hela världen fick svar på dessa frågor... Juan Martinez Muños Diaz & Fuego XII tog en välförtjänt 4:e placering i Grand Prix Specialen i VM! Fuego var lite snabb överlag, men ändå, belönades alla hans kvaliteer av domarna. UNDERBART! Den svenske komentatorn började med att minsann tala om hur svårt denna ras hade att hävda sej mot halvbloden. Inte sant överhuvudtaget! Sedan var han tyst en lång stund och efter en fantastisk travökning och övergång till passage fick han tillstyrka att man ju gärna såg att hästarna rörde sej i uppförsbacke och att det, gjorde Fuego... dryga 74 % och endas slagen av USA:s bästa ekipage, ett mycket bra engelskt ekipage som gjorde en felfri uppvisning och så givetvis Totilas. Jag säger det igen, FANTASTISKT! UNDERBART! Heja Spanien!!!! Bästa svensk var alltås på 28:e plats... Alltså, är det bäst med ett svenskt halvblod i dressyr eller en PRE kanske? Måste givetvis även nämna den andra PRE:n Norte, som är en fantastisk hingst! Han kom på 22:a plats i sitt första mästerskap! Hästen debuterade Grand Pix i fjol. Vänta bara! Han är dessutom bara 9 år. Vad ska bli av honom!

Tyvärr har inga videofilmer lagts ut på Youtube ännu, men man kan se båda ritterna här: www.topiberian.com

Här är Fuego i Frankrike i somras där han vann en Världscup-omgång!

Idag har lilla Tatanya flyttat till sitt nya hem. Åh vad härligt för henne! Hon kommer att få så mycket kärlek och omvårdnad! Redan ikväll hade nya ägarinnan sadlat och ridit en liten sväng och Tanya uppförde sej exemplariskt! Lycka till Harriet!

Av Sara - 28 september 2010 21:47

Våra fönster och dörrar är på plats! Det blev så otroligt fint! Eller hur!

       

Var uppe tidigt igen och släppte ut pojkarna. Idag fick flera täcke på sej för det var isande kallt i vinden och ner mot nollan inatt.    I hate it! Sedan åkte jag till smådjurskliniken och sövde ett gäng hundar. Tandsten, kloklippning, öronrensning, amputation av svans, extraktion av tänder och lite annat smått och gott. Var hemma strax efter lunch med Thai-mat-take-away. Mums!

Gav mej sedan ut och gjorde iordning Teddy. Tänkte skritta en sväng, men det tyckte han var en skitdålig idé! Skritta? Nej det blev en härlig galopp över fälten i stället. Men efter det så gick det iallafall fint att skritta hemåt på långa tyglar!

Hade med mej Tempo, Täppas och Knight när jag red. T & T är ju rutinerade och vet att när matte rider runt i hagarna så kan man strosa omkring och kolla lite själv eller varför inte bara vila i gräset en stund? Men stackars Knight är ju så förtjust i sin matte och vill inte vara för långt ifrån minsta stund så han sprang med mej & Teddy överallt! Behöver jag berätta att han sover gott i natt...

Lagom till jag hade samlat in alla pojkarna så sprack det upp och blev en solig och fin kväll. Stona fick lite lyckorus och jag hämtade kameran. Blev mest på vackra Optima idag!

      

Av Sara - 25 september 2010 22:02

I morse var det till att ge sej upp med Håkan som vanligt. Ja med tuppen alltså, han heter Håkan. Lyckade faktiskt övertyga min kära man om att kliva upp och hjälpa mej att släppa ut hästarna. Är man två så går det väldigt mycket fortare! Det ösregnade, men eftersom de lovat att det skulle sluta så fick alla gå ut iallafall. Alla var ute med sitt morgonhö kl 8.00 så jag hann med frukost oxå innan jag körde mot Viken för en heldag med träning av det största verket av dem alla. Johannes Passionen av Bach, som vi skall framföra i mars nästa år. Verket, som är en hel bok på 265 sidor, tar ca 2 timmar att framföra och vi får hjälp av Lunds Vokalensemble och en symfoniorkester så det ska nog gå bra. Oerhört svårt och fantastiskt roligt! Jag bjuder på ett smakprov, detta är första satsen.


Vi sjöng med ett kort avbrott för lunch till 14.30 När jag kom hem hade Mats installerat ALLA VÅRA NYA FÖNSTER! Han hade tagit hjälp av två killar som jobbar i gurkorna vanligtvis och de hade sannerligen varit effektiva! Sååå fint! Bilder kommer!

Eftermiddagen kvällen gick fortsatt i ett med Tias till och från födelsedagsfest, medicinering och pyssel av lilla fölis, promenad med hundarna, intag av alla hästar, agera pizzabud till hungriga fönstermontörer, försöka städa lite efter fönstermontörerna, anstränga sej för att inte bli GALEN av allt damm inomhus efter fönstermonteringen, vara glad över nya fina fönster istället! Sist kvällsfodring av hästar och en date med Ben & Jerry för min del. Med körsbär, mums!

Här några vackra bilder på min livvakt Knight, I live him! Återigen tagna av duktiga Kim Paulin!

      

Av Sara - 24 september 2010 17:29

Ytterligare en härlig dag! Underbart väder och bara bra saker. Morgnarna är ljuvlig nu. Helt vindstilla och frisk, klar och hög luft. Hästarna ser så lyckliga ut och själv är det oerhört tillfredställande att se hela raden av hingstar stå sida vid sida i sina hagar och knapra på hö. Stillsamt och lugnt. Jag älskar verkligen mitt "jobb". Känns svårt att kalla det så. Sysselsättning är nog ett bättre ordval.

På förmiddagen var hovis här och Trazzel fick nya skor. Galope hade trampat av sej en doja så den fick komma på igen. Nästa vecka är det Malibu, Teddy & Zackes tur.

Åt lunch på stan med syrran och handlade lite helgsmaskigt på vägen hem. Räkade köpa ett par skitsnygga höstskor oxå. Fast jag har letat ett tag så det var inget totalt impulsköp. Bara oväntat, men de inköpen brukar bli de bästa för min del. Så är det nog med allt jag gör eller köpe. En sko eller en häst, det måste vara love at first sight!

I eftermiddag har Mats börjat sätta in våra nya fönster som äntligen kommit. Ett nytt köksfönster är på plats och det är helt underbart vackert! Hurra!

  

Promenerade med alla fyra hundarna i det härliga vädret. Sedan tog jag in Jerez och gjorde iordning honom för avresa. När lastbilen kom gick han snällt rakt upp i bilen. Lite läskigt var det men inga tveksamheter till att följa med matte inte. Han är bara underbar och han kommer alltid att ligga mej mycket varmt om hjärtat. Ha ett bra liv kära lilla Jerez! Snyft...

Kvar hemma är iallafall mina vackra underbara Championhingstar! Här lite fler bilder på ljuvliga Galope, från Strömsholm. Foto min kära vän Kim Paulin

  

                      

Av Sara - 23 september 2010 20:38

Vilket underbart höstväder vi har haft de sista två dagarna! Har varit flitig med att röja i hagar, laga staket, promenera med hundarna och njuta i allmänhet. Hästarna har varit ute långa dagar i hagarna och stona njuter i fulla drag. Lilla fölis som skadade sej i helgen har ju varit tvungen att stå på box med mamma med de rae det med ro. Fri tillgång på hö, halm upp till magen och kraftfoder 3 gånger om dagen kan ju hålla nästan vilken häst som helst på gott humör! Dessutom blir fölis bättre för varje dag som går och hon kan nog snart vara ut bland sina kompisar igen! Idag var benet helt normalt i formen, hon är feberfri och dessutom ohalt. Looking good!

I morgon ska Jerez flytta till sin nya matte i Karlskoga och han blir hämtad imorgon eftermiddag. Lite sorgligt men han kommer att få det toppen. Det är ju det bästa för varje häst. En helt egen matte som bara älskar mej!

Teddy i hagen, njuter av livet!

           
Leviton stora killen nu!

    

Av Sara - 22 september 2010 16:43

En liten bildbomb på vackra Primera i det vackra höstvädret! Nu är hon 5 månader!

              

Av Sara - 20 september 2010 20:28

Nej naturligtvis inte. Men ibland är det bara så jobbigt att komma hem! Kvällen igår var lite påfrestande av olika anledningar och på morgonen fortsatte det. Hade ställt klockan på 7.30 och tog lite sovmorgon. Tänkte bara sticka ut snabbt och fodra och sedan äta frukost i lugn och ro. Då upptäckta jag ett sto som gick i en hage hon inte ska vara i. Hmm, bäst att kolla. Jodå, sprängda staket och knäckta stolpar. Suck. Bara att leda in den förrymda damen till flocken igen bara för att upptäcka att ett föl haltar. Nej! Ett fult sår över ballarna och svullen över kotan. Hämta grimma och leda in mamma och föl på box. Ringa stoägare och ringa veterinär. Oroliga hingstar som vill ut. Börjar släppa ut men inser att jag måste laga den söndriga hagen innan alla pojkar kan komma ut för annars riskerar jag att stona tar sej in i hagen bredvid grabbarna. Inte bra. Ringer transportören som ska köra hem hästarna från Spanien och hör så att han kommit iväg igår som han skulle. Det har han INTE och säger att det dröjer ytterligare en vecka innan han kör neråt. För jäkla dåligt! Ringde min gamla trogna transportör Anders Johnson. Han blev glad att höra av mej och jag fick genast reda på exakt när han hade möjlighet att hämta dem, vad det kostar och färdplanen. Så skönt! Nu blir jag kund hos honom igen. Han får köra Zacke och Jerez oxå.

Veterinären kom och kikade på lilla fölis och vi kom överens om en behandlingsplan. Det blir minst en vecka på box för lilla fröken.

Regnet stod som spön i backen så det var bara att samla in alla leriga och blöta pojkar igen. Städade lastbilen, som tog en timma, och körde sedan till Klippan och lämnade tillbaka den. Blev hamburgare till lunch (kl 15.30) och sedan hem och körde hö till stona. Tog alla vovvarna på promenad och så var det lite pappersarbete att fixa. Nu är alla hästarna fodrade, och jag har ätit mackor. Jyckarna och jag ligger helt utslagna på soffan och kolla på någon värdelöst tävlingsprogram på TV3.

Här kommer lite fler bilder från helgen!

Var e brudarna?

          

Av Sara - 20 september 2010 00:00

Ja så är man äntligen hemma igen efter en lång, rolig och lite påfrestande helg. Med mina eminenta medhjälpare och kära väninnor Kim & Linda har jag haft en fantastiskt rolig helg.Nästa äventyr vi ger oss ut på blir SICAB! Galope var jätteduktig och knep ytterligare en reserv unghingst champion-titel och fick mycket höga exteriörpoäng! 3:e högst på hela utställningen faktiskt! Han hittade inte riktigt sin balans vid första bedömningen och föll därför i galopp. Men vid ett andra försök så seglade han runt. Åh vad han kommer att bli fin när han är mera färdig! Många kom fram och beundrade honom och jag tror att han drog blickarna till sej. Han är så mäktig med sin storlek och utstrålning!

Nu är alla djuren kvällsfodrade, Delfinus (som åkte med i lastbilen) upphämtad och på väg hem till sej, och jag ska stupa i säng! Här lite bilder till att börja med från Strömsholm. God natt!

          

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards