Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under oktober 2010

Av Sara - 28 oktober 2010 21:10

Idag var det återigen regningt och blåsigt. Jag lade på Yedra ett tjockt horseware-täcke innan hon och hennes döttrar fick gå ut i skitvädret igen. Hon har svårt att hålla hullet så det känns bättre att ha täcke på henne. Nästa vecka ska de åka hem till Haninge igen efter en lång "betessäsong".

Drog igång med stalljobbet och satte praktisarna i arbete. Efter att vi slängt ner och staplat halm slutade det otroligt nog att regna! Så jag skyndade mej att salda Teddy. Vi jobbar vidare med våra lydnadsövningar och lösgörande arbete. Det är otroligt surt och svårt att inse hur mycket styrka och smidighet som Teddy tappat under hela vår sadelhistoria. Det börjar sakta gå upp för mej att jag måste börja helt från början. Han kan ju fortfarande allt jag lärt honom i minnet, men hans kropp är inte där den varit. Jag ger mej nu sjutton på att ha tålamod och beslutsamt ska jag träna upp honom till hans forna styrka och kapacitet. Han är ju en fantastisk häst!

När jag var klar med Teddy så var det fortfarande uppehåll så jag släppte ut Teddy i hagen och gjorde iordning Mandon. Han är så himla mysig och reagerar överhuvudtaget inte på att vara själv i stallet.- Han verkar redan ha fattat tycke för mej och vi är kompisar! Teddys sadel passade honom perfekt och jag tog ut honom på ridbanan. Som alltid när jag får hem nya hästar så longerar jag dem alltid innan jag sitter upp för första gången. Man får en bra uppfattning om hur hästen är när jag har den på linan. Mandon lyssnade fint, verkade välbalanserad och samarbetsvillig. Som tidigare helt lugn och uppmärksam. Ganska snart så övergav jag snöret och satt upp. Vilken känsla! Jag måste säga att jag aldrig tidigare fått hit en häst som varit så enkel och okomplicerad att rida. Mjuk och liksidig, uppmärksam och med lagom bjudning (lite till vill jag ha men det kommer!). En mycket trevlig upplevelse!!!

När jag var klar med Mandon fick han oxå gå ut i hagen och sedan satte vi oss i bilen och styrde mot Lönnstorp. Åh vad jag saknar dem... Älskade Galope & Trazzel! Nu rids båda hästarna i trav! Nästa vecka ska jag filma dem och bjuda er på ett smakprov! Försökte i dag men hade glömt minneskortet till kameran så det var svårt...

Väl hemma igen så red jag Malibu. Han var lite väl pigg idag, men efter en stund så jobbade han i fin form och vi galoperade även lite på ridbanan. Skrittade ut en liten sväng efter passet.

Det var dagens rapport. Ha det bra i höstrusket allihop!   

Teddy stajlar i hagen!

    

Av Sara - 27 oktober 2010 21:39

Vilken trevlig bekantskap! Den nya killen hade tagit sin första natt på Skånsk mark med ro. Han åt sin frukost i godan ro och sa inte ett knyst när alla andra fick gå ut och bara han och Teddy blev kvar inne. Finns det hö är jag nöjd, verkade Mandon tycka! Idag blev det bara lite enkelt arbete och fotografering efter hans långa resa. Sedan fick han komma ut i hagen. Han är lite lurvig och tjock, men vilken snygging! Ska bli otroligt skoj att jobba med honom och få honom i form!

   

Jag hann precis rida Teddy och därefter släppa ut honom i hagen. Skulle just hämta in Malibu för hans ridpass när himmeln öppnade sej och iskallt regn började ösa ner. Samtidigt så blåste stormvindar upp och voilá! Skånsk vinter! Alla pojkarna fick komma in igen. Yedra & Carmina oxå som annars mobbas ut ur lösdriftern av Clasica & Gittan. Åh vad jag önskar att mitt ridhus var klart! Tänk att inte behöva bekymra sej om det regnar eller blåser! Aldrig mer en häst som missar sitt pass pga busväder! Här hos oss är det inte bara nederbörden som är trist. Det är den eeeeeeeeeeeeeeeviga blåsten! Men blir helt koko i huvudet! Och hästarna med för den delen. När ridhuset väl är klart så lovar jag att jag ska berätta hur glad jag är varje dag! Och sluta klaga på vädret hela tiden.... Sorry...  

Av Sara - 26 oktober 2010 22:45

Ja nu har jag ju gett de nya småkillarna mycket uppmärksamhet, vilket de så klart förtjänade! Men jag kom på att jag typ glömt Leviton! Han ska ju ändå göra sin debut i aveln nästa år, har jag tänkt. Och HAN förtjänar absolut att synas lite! Leviton är en mycket speciell häst, inte minst av sentimentala skäl... Han är dels Laras sista föl och även den sista av Zagals söner som vi har kvar här hos oss. Han är helsýskon med vår fina Clasica-P och han har samma ljuvliga temperament som hon! Han rör sej bättre och är mycket uttrycksfull, liksom sina båda föräldrar. Leviton ser ut att bli mycket lik sin far. Redan nu, fast han bara är 2,5 år har han en rejäl hingstnacke och mycket kropp. Så om man önskade att man betäckt med Zagal men aldrig hann med innan han gick bort, så kommer en ny chans i denna häst!

Vackra, snälla Leviton-P

      

Idag har jag jobbat på Smådjurskliniken på förmiddagen. Tandsten, extraktion av tänder och kastration var dagens uppgifter. Väntade med att släppa ut hästarna innan jobbet för det var becksvart och iskallt. Skyndade mej därför hem och släppte ut ystra hingstar i höstsolen. Efter en snabb lunch var det ut i stallet igen och gjorde iordning Teddan. Idag var det lydnadsövningar (vilket behövdes, hrm) och det var väldigt givande (för mej) och säkert ganska irriterande och jobbigt för Teddan. Men vi fick igenom mycket och det kändes väldigt bra! Längtar tills jag kan fortsätta imorgon!

Ikväll kom så Grens Hästtransporter och lastade av Mandon från Gällivare. Han verkar såå mysig! Helt cool och snäll och står lugnt i stallet och kikar på de andra grabbarna bakom sin långa pannlugg! Han är lite tjock och långhårig men det ska vi snart råda bot på! Annars en häst av mycket bra rastyp! Ska försöka fotografera honom i morgon så ni får se honom!

Nyss hemkommen från kören, hästarna kvälllsfodrade, mail besvarade, fiskar matade och en kvällmacka till mej. Nu blir det sängen och den roligaste bok jag läst på länge - 100-åringen som klev ut genom ett fönster och försvann. Läs den!

Av Sara - 25 oktober 2010 22:20

Sov hos min syster i natt så jag var hemma vid 9-tiden i morse. Mats hade fodrat så jag släppte ut småkillarna men lät Teddy & Malli stå inne och äta hö. Red båda på förmiddagen. Malli var riktigt duktig och börjar hitta formen ordentligt i båda skritt och trav. Snart blir det galopp oxå. Så äntligen hade Teddy skor på alla fyra fötterna och jag jobbade honom på banan lite. Bara i skritt och trav och med nogrann ställning, böjning och eftergift. Han är svår när han har så mycket överskottsenergi... Men rolig! Praktisarna hjälpte mej med att strö åt stona i ligghallen och så körde vi ut mera hö.

Efter lunch kom Marielle Anderson Gueye för att fotografera Teddy i klädd täcke. Han är modell i vårens HÖÖKs-katalog nämligen! Bilderna blev fantastiska och det ska bli så kul att se hur det blir i katalogen! Sedan fick han posera med Marielles praktikant för poster i Pollux-klubben. Han blir en riktig riks-kändis Teddan! Så är han ju även modell i Mountain Horse´s vårkatalog!

Idag har även Kim varit här och fotograferat våra nya småkillar. Hon blev störtkär i Altanero som ju är "breathtaking"... Stackars Davizin som inte alls växer så smickrande som Altanero, hamnar i skuggan... Men när Kim sett honom själv lös på ridbanan så tyckte hon inte att han inte var så tokig han heller! 

De finns nu på vår hemsida www.pepinopre.com under hingstar, där de fått egna sidor!

Foto Kim Paulin, Altanero CLXXII & Davizin

    

Av Sara - 24 oktober 2010 20:02

Det har varit en grå och regning helg här i skåne, som vanligt vid denna årstid... Pratade men min väninna Anna-Karin i Gällivare. De har två dm snö och några minusgrader redan. Huu vad hemskt! Fast vi kom ändå överens om att de slipper kladdiga hagar, skitiga täcken och tappskor! Fast Anna-Karin säger alltid: -du Sara, du bor ju mitt i världen! Jag bor ju i ett u-land här uppe!

Hon är härlig Anna-Karin! Vi har känt varandra i många år nu och naturligtvis var det de spanska hästarna och Zagal som förde oss samman. Anna-Karin skulle köpa sej en PRE och hade sett att vi hade några sådana hästar. På den tiden (2002) så sålde vi inga hästar precis utan AK skulle köpa från Spanien. Hon köpte Licenciada som hon sedan hade i många år och i princip bara hade otur hela tiden... Flera PRE-hästar har passerat i AK:s ägo och nu har hon en underbar 8-årig valack vid namn Mandon. Han har bott i Gällivare i tre år. Tyvärr så har AK fått inse att som egen företagare och två barnsmamma så hinner hon helt enkelt inte med att rida som hon vill. Så just i kväll har AK kört 30 mil söderut, till Piteå, med Mandon. Han stallas upp där inatt för att imorgon resa vidare söderut. På tisdag kväll ska han ha nått Skåne och vår gård där han nu skall säljas... Jätte tråkigt för AK men väldigt lyckosamt för den som går i hästköpartankar. Detta är nämligen en sådan häst som inte växer på träd. Mandon är slående vacker, brun med massvis av tagel, ca 160 cm och av en vacker barock typ. Han rör sej utmärkt, är kastrerad sedan tre år tillbaka och har klarat av flytten till Sverige utan några som helst problem. Han var väl grundriden innan innan han kom till Sverige som 5-åring och har av AK ridits sparsamt i akademisk ridkonst. Jag ser fram emot att få träffa och rida Mandon! Hoppas på lite bättre höstväder nu innan vintern kommer. Jag har hört att den ska bli ÄNNU värre än den förra. Är det möjligt?????

Minns Heroico i somras. Han var en helt ljuvlig häst. Saknar honom...

  

Av Sara - 22 oktober 2010 15:44

Ja nu är det så mycket jag måste berätta så detta blir historiens längsta blogginlägg! Så luta dej tillbaka i soffan och ta en kopp the kanske med dej innan du börjar läsa...

Först och främst så måsta jag ju bara åter nämna hur kul det är med det fina reportaget i Hästmagazinet! Jag har haft fotograf här i omgångar och tagit alla vackra bilderna och så var de här och intervjuade mej och träffade alla hästarna. Det är otroligt skoj och smickrande när man blir uppringd och får frågan om man kan tänka sej att vara med i en tidning. Jag har ännu inte läst eller sett slutresultatet så jag är väldigt spänd på det!

  

Idag har jag varit och träffat Trazzel & Galope igen. De är nu ridhästar! Lina är som vanligt imponerande med sitt lugna sätt att kravla sej upp på mina unga, ystra hingstar. Men de har stort förtroende för henne så jag kände mej inte så väldigt nervös idag. Det gick dessutom fantastiskt bra med båda! Idag satt hon upp ordentligt med foten i stigbygeln och skrittade runt och gjorde "volter" och vände. Galope är relativ enkel att styra medan Trazzel är som en liten orm och gärna går hit och dit! Galope tycker å andra sidan att han kan själv och är inte så jätteintresserad av att låta Lina bestämma väg. Men efter en bestämd tillrättavisning från ryttaren så fogade han sej och var superduktig! Jag tror jag dööör av längtan att få rida på dem! Men vid närmre eftertanke så får de gärna gå att styra och kanske travat en del oxå innan jag vågar mej upp... Lina ska få ha dem för sej själv i några veckor till!

 

    

 

        

               

Vidare så har jag varit flitig och äntligen satt igång Malibu ju. Igår red jag ut en sväng med hundarna i hälarna. det blev lite väl livat när Knight tyckte att Malibu behövde vallas och samtidigt kom de två nya unghingstarna rusande mot oss i full galopp när vi red förbi deras hage. Men vi tog oss helskinnade därifrån och hem igen efter en tur på fälten! Idag har jag jobbat honom på ridbanan. Han har fått mycket bättre balans och styrka sedan i somras och även i dag när det blåste full storm så är han focuserad och samarbetsvillig. Fina Malli! Om någon missat det så är han alltså till salu och jag kan tänka mej olika lösningar för att hitta ett bra hem åt honom! Hem är viktigare än pris...

        

Vidare så har vi ju alltså två nya unghingstar i stallet. Ingen av dem var några planerade inköp överhuvudtaget. den ena ramlade jag över när jag letade efter ett svart sto åt en kund och han var så fin att jag inte kunde låta bli att köpa honom. Nu hade vi ju sålt alla andra unghästar som skulle säljas så jag tänkte att det kan inte skada att fylla på! När jag väl köpt Altanero kom jag på att det är väldigt opraktiskt att ha en ensam 1-årshingst, så då var jag ju tvungen att köpa en till! Och om man då ska leta unghingst, varför då inte köpa något spännande och kul som tex en fux med blå ögon! Sagt och gjort, när jag hittade Davizin på annons så bestämde jag mej direkt! Så nu har dessa två unga herrar alltså flyttat till Sverige. De verkar ypperligt nöjda med detta!

Altanero CLXXII är alltså en skimmel med trevlig stam. Hans pappa är ganska ung men har visats på en del utställningar och verkar vara en fin hingst. Farfar är Guardiolas fina Educado X. En kvalificerad hingst av samma linje som vi har i Galope. Altaneros mamma Tejada är ett fint sto och oxå visats på en hel del utställningar och lämna bra avkommor hos uppfödaren. Altanero själv är visad på några utställningar i år med fina resultat och senast bara veckan innan jag köpte honom. Då visades han på en inofficiell utställning i Asturien och vann! Altanero är stor (156 cm nu!) och högställd med jättebra rygg, hals och huvud. Han är helt korrekt i benen och rör sej trevligt, men ännu lite okontrollerat som så här stora ynglingar brukar göra...

Davizin då. Ja som det inte undgått någon så är han ju alltså fux. Bara det tycker jag är ganska skoj! Han har lite vita tecken men bara stjärn och snopp i huvudet och trots det så har han alltså blåa ögon. Lite läskigt och lite fräckt! Han har en otroligt vacker eldröd fuxfärg coh ett helt bedårande temperament. Bred vid gigantiska Altanero ser han ut som en lite ponny, men han blir nog en lagom storlek på sisådär 155-156 cm som vuxen. Davizin har en väldigt trevlig stam! Hans pappa Calesero SG är från Soto Gil, en känd uppfödare med hög kvalité på sina hästar. Ofta av en typ som tilltalar mej väldigt mycket. De brukar även röra sej väldigt bra. Farfar är kvalificerade Habanero XLI som är en framstående, otroligt vacker svart hingst! Han tävlar Grand Prix i England där han numera bor.

Davizins mamma Reina LXXXVIII är YM och lite längra bak Lovera. Jag älskar båda blodslinjerna och tillsammans med SG så tilltalar det mej väldigt mycket... Davizin har som sagt ett underbart temperament. Han är så snäll, cool och mjuk trots att han är relativt ohanterad. Han är oxå väldigt korrekt i sina ben, har en mycket bra bog och bra huvud och hals. Just nu så växer han en del så han är inte i sin vackraste skepnad...Så uppställda bilder från sidan får vänta...Tack vara sina bra ben och bogar så rör han sej väldigt bra! Bäst är skritten och galoppen, och han biljaderar inte alls! Ska bli mycket spännande med lille "David"

Altanero CLXXII

Davizins farfar Habanero XLI  

  

Av Sara - 21 oktober 2010 17:01

Stor arikel om mej och våra hästar i senaste numret av Hästmagazinet!

  

Av Sara - 19 oktober 2010 22:25

Idag har varit en lång fullspäckad dag. Den började kl 06.30 då klockan ringde. Tänkte skynda mej upp och släppa ut hästarna innan jag skulle till Smådjurskliniken och jobba, men det ösregnade och var beckmörkt ute så hästarna fick hö inne och fick stanna i sina boxar. På kliniken var det full fart och vi opererade fyra hundar. Var hemma igen vid 12.30 och åt en snabb lunch. Då hade det faktiskt klarnat och solen visade sej faktiskt. Alla grabbarna fick komma ut och sedan kom mina praktisar. Vi körde igång med mockning, noggran spindelvävs-sopning i hela stallet och jag putsade fönsterna i alla boxarna. Det blev superfint!

Sedan hämtade jag in Malibu och gjorde iordning honom. Tyvärr har han återigen fått stå tillbaka. Jag har svårt att motivera mej att rida honom regelbundet och ordentligt och nu har det blivit så att han vilat i över en månad. Stackars Malli är helt uttråkad och idag uppskattade han all uppmärksamhet otroligt mycket. Jag bara longerade och gjorde lydnadsövningar idag eftersom det är ett tag sedan jag satt på honom, men imorgon hoppar jag upp. Malli var lugn och samlad (för att vara Malli) och det kändes lockande att rida honom.

Stackar Teddy är ju skolös och ömfotade så inte heller han blev riden. Hovis ska komma imorgon.

När vi var klara i stallet blev det en promenad med vovvarna och så ikväll har jag varit och sjungit. Nu är hästarna kvällfodrade och hundarna kvällsrastade och jag själv känner mej också ganska välrastad. I morgon är en ny dag...

Optima den vackra!

  Primera & Hera på sin kulle och Gittan och Opti nedanför     

Davizin, vår fuxkille!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards