Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under november 2010

Av Sara - 30 november 2010 22:46

Så var man tillbaka i ett vinterklätt Sverige. Även Spanien var kyligt och väldigt regnigt men vi har haft en härlig vecka! Sett många fina hästar, ätit massvis med god mat, druckit vin, pratat häst häst och lite till häst. Vi träffade en nu vän, Manuel, redan på Kastrup och han bestämde sej för att följa med oss på hela resan! Mer om honom kommer. Nu har jag rest hela dagen och sedan varit på kören och repat för söndagens adventsgudstjänst. Helt slut är jag nu och ser fram emot att sova i min egen säng...

I morgon ska jag hämta hem Galope & Trazzel vilket jag ser fram emot! Sedan blir det stalljobb, ridning och så ska jag jobba natt. Tillbaka till verkligheten alltså! Vi hörs imorgon med bilder och SICAB-reportage!

God natt!

Av Sara - 24 november 2010 23:17

Nu är den klar! Maila din beställning på pepino.pre@telia.com pris 150:- inkl frakt!

I år är den lite roligar med kollage, alltså många fler bilder!

  

Av Sara - 24 november 2010 19:52

Men skit i det för imorgon lämnar jag dessa Sibiriska breddgrader och beger mej till Sur de España! Adios!

Igår var hovis här och Teddy & Malli fick nya dojor! Teddy har slitit snett på bakhovarna ffa vänster en längre tid. Detta pga av sadelhistorien och att han blivit sned och försökt avlasta och komma undan på olika vis. Jag har ju jobbat mycket målmedvetet den sista tiden och minsan hade det gett resultat! PÅ en skoperiod om 8 veckor var han HELT rak! Jag blev så otroligt glad! Liiite lön för mödan och det ger mej energi att fortsätta arbetet! Han SKA bli i TOPPFORM igen! Och då jäklar ska vi ut på tävlingsbanorna igen. Vi han ju knappt börja...

 Idag har Renee varit här och kollat läget och hjälpt mej i stallet. Renee har flyttat till granngården och ska hyra in sin verksamhet här. Dessutom kommer hon att hjälpa mej en del i stallet med fodringar, utsläpp och intag och det känns underbart! Hon ska hjälpa Mats med hästarna nu när jag är borta.

Camilla kom förbi och hälsade på och vi fikade lite. På eftermiddagen promenderade jag med hundarna och red ut en sväng med Mandon. Ridbanan är frusen och trist nu så den verkar körd... När jag kommer hem från SICAB ska jag hämta hem Galope & Trazzel som nu är inridna och fina! Ser sååå fram emot att rida dem själv, men först ska de få lite vila. Eventuellt får Mandon & Teddy flytta till Lönnstorp på veckorna om vädret är skit så att jag kan jobba dem. Sedan kommer ju ridbanan ändå bli obrukvar nu när ridhusbygget drar igång. Ett angenämnt bekymmer   

I morgon bär det alltså iväg! Jag ska småblogga från SICAB det lovar jag! Ha det så skönt här hemma så är jag tillbaka på tisdag!

Av Sara - 22 november 2010 16:05

I morgon börjar det i Sevilla! Vi åker tyvärr inte ner förrän på torsdag och just i år var det en miss   men shit happens... Vi ska även tillbringa en dag i Sevilla och besöka några stuterier nästa vecka så det blir oxå trevligt!

Igår hade vi kunder på besök för att provrida Malibu! Det gick väldigt bra och Malli uppförde sej mycket väl! Tyvärr kunde vi inte komma överens om priset, så det blir ingen affär... Trist, men det finns ju gränser!

Hela dagen tillbringades alltås i stallet och i natt har jag jobbat hela natten på djursjukhuset. Vi hade en strid stöm av sjuka hästar som kom in akut under natten. Det var djurambulans full dramatik! En ung fin liten häst hade varit med om en olycka och var rejält illa tilltygad och vi tillbringade nästan sex timmar med att lappa ihop den. Nu hoppas vi på bra läk-kött och mycket vilja! Var hemma 7.30 i morse och efter fodringen stupade jag i säng. Sov till lunch och har sedan varit i stallet tills nu. Teddy har tappat en sko och fläkt upp sin bakhov och kunde inte ridas, så det blev Mandon och Malli som fick motion och arbete.

Nu blir det lite pyssel och matlagning och sedan väntar en lugn kväll i soffan. Tror jag kommer att somna hyfsat tidigt ikväll!

SICAB 2009

    

Av Sara - 20 november 2010 22:52

Det har varit hektiska dagar igen och jag har tyvärr inte haft ork över att blogga. Det ger mej väldigt dålig samvete, men nu är jag iallafall här! Torsdagen var en bra början då alla tre grabbarna fick varsitt träningspass på förmiddagen. Sedan skulle jag byta till vinterdäck på bilen, åkte och hämtade däck, körde till Mats, hissade upp bilen, bytade ett bakdäck för att upptäcka att framdäcken inte passade. Hem igen, rulla ut vinterdäcken till Mats bil för att sedan upptäcka att inte heller de passade. GRRRRR!!!! Blev alltså inga vinterdäck alls. Får lösa det nästa vecka... Var på bio med syrran på kvällen och såg Facebook-filme. Mucket intressant! Vilken kille!

Igår var jag & Linda på Ullared och shoppade hästprylar mm. Var uppe i ottan och fixade hästarna innan vi stack iväg och kom hem sen kväll. Min gulliga man stod vid spisen med maten klar! Lovley! Blev en mysig fredagskväll med nyinhandlade "Sex in the city 2"-filmen.

Idag var det så åter en tidig morgon med hästarna då vi skulle filma Mandon & Malibu. Tyvärr blev det bara Mandon för när vi var klara med honom dök det upp ett sånt där gäng med grönklädda gubbar och oranga mössor som skjuter våra fina harar   . Inget bra tillfälle att filma när det smäller och  stökas precis utanför ridbanan... Kanske imorgon i stället! Resten av dagen har jag tillbringat med kören och haft intensivträning i många timmar. Väldigt slitsamt men oerhört roligt och givande! Avslutade med middag som jag ordnat. Nu är jag precis hemma och har varit en runda ute hos Altanero & David som nu flyttat ut i lösdriften. Tycker lite synd om dem även om de har det väldigt bra där, så jag körde in en skottkärra med hö i ligghallen så de kan hålla sej där inne i natt...

Här kommer iallafall filmen på Mandon från idag.!

Jag länkar till Youtube för filmen blev konstig i format och hastighet här på bloggen...

http://www.youtube.com/watch?v=sw8AnS9FHJg

Av Sara - 17 november 2010 21:37

Ikväll fick tjejerna äntligen flytta in på "Grand". Jo det blev så himla fint i den nya lösdriften så jag tror de tyckte det kändes som Grand hotel! När Mats kom hem så snickrade vi klart ett skärmtak över ingången och gjorde klart staketet och sedan kunde de alltås flytta in! Har precis varit uta och nattat dem och Optima & Gittan vilade i halmen medan Clasi & Primera stod utanför och åt av hösilage-baren. Mysigt!

Idag fick Malli vila och vara i hagen hela dagen. Han fick ett nytt täcke på dej och tog faktiskt inte sönder det alls! Han har ett mycket dyrt täckes-konto den grabben annars. grrrr.

Teddy fick ett dressyrpass på banan med efterföljande 20 minuter skrittrunda. Han var RIKTIGT fin i traven idag! Vågar knappt hoppas, men det kändes nästan som förr. Kanske kan han komma tillbaka denna gång utan bakslag?

Mandon fick jobba i tömmar och jobbade på fint! Tror faktiskt att han blivit liiite smalare? Svårt att banta en häst som äter upp ALL halm varje natt. Borde nog ställa honom på spån, men det är dyrt och trist att mocka tycker jag. Får se hur jag gör.

Nu är det snart SICAB! Hurra!!!!! Som vanligt ska det bli otroligt kul! Har flera andra spännande aktiviteter inplanerade oxå. Vi är sex tjejer som åker på torsdag och kommer hem på tisdag. Idag var det 20 grader varmt i Sevilla   


Av Sara - 16 november 2010 22:21

I morse var det kallt och frostigt, brrr. Oturligt nog hade hönornas värmelampa lagt av och de satt nästan stelfrusna på sina pinnar stackarna! Blev att genast åka och köpa en ny och töa upp de små liven! de blev som nya som väl var!

Först ut i dagens träning var som vanligt otålige Malibu. Han gillar inte att vänta utan så snart höet är uppätet ska det hända något. Tänkte rida en tur men gräset var snorhalt så det fick bli stubben istället. Det var vindstilla och vackert och vi hade en härligt tur!

Näste man på tur var Mandon som fick ett pass på ridbanan. Hans trav börjar bli bra men galoppen vill fortfarande vara lite kort och stampig. Vi gjorde mycket sidvärtsrörelser i skritt och han var smidig och fin!

Gick in och åt lite lunch och hann precis innan lastbilen kom för att hämta Yedra & co. De var så duktiga alla tjejerna och gick rakt upp allesammans! På vägen hit var det ju lite dramatiskt och Carmina skadade sej fult i bringan så matte var lite nervös för denna lastningen. Men som sagt, inga som helst problem! Skönt! De är framme vid detta laget och jag hoppas de fick en behaglig resa!

Sist ut var Teddan som fick ländtäcke på och en lång skrittrunda på en dryg timme. Det var så skönt men kallt och vi var väldigt nöjda båda två väl tillbaka i stallet.

Lite stallpyssel kvar och sedan gick jag in för att ta lite kaffe. Då knackade det på dörren och där stod bygg-Uno, som vi kommer stifta närmre bekantskap med i vinter. NU ÄR RIDHUSBYGGET VERKLIGEN PÅ G! Plintarna kommer v 48 och resten av materialet v 49 och Uno och hans grabbar står klara att köra igång! Åh jag fick bärga mej för att inte kasta mej om hans hals och kyssa honom mitt på munnen!!! Jag tog artigt i hand i stället och tackade varmt! Kanske tur det, vill ju inte skrämma iväg den stackarn!

Det blir alltså en Lindab-hall 24X42 m. Med ljusinsläpp i tak och väggar och ett fint romb-fönster i ena gaveln. Ni som hängt med här ett tag vet hur efterlängtat detta är. Jag kan knappt tro det är sant och får nypa mej i armen!

  

Av Sara - 15 november 2010 18:56

Idag var en ny vecka och nya tag. Tack alla ni som mailat och kommenterat och gett mej ert stöd! Det känns skönt att veta att jag har gott stöd för mitt arbete! Jag skulle kunna skriva massvis med sladder och äckliga detaljer i denna fula och obegripliga historia. Men jag gör inte det. Jag kommer aldrig att kommentera i debatten. Jag väljer tiga är guld i detta fallet...

Så nu går vi vidare! Började dagen med fodring och mockning i mörker då man gjorde något eljobb i området. Kanske ska vi slippa elavbrott titt som tätt nu då? Började med Malibu på ridbanan. Han gick helt otroligt bra idag! (ja ja han är ju bara 4 år och inte riden så väldigt länge, men på hans nivå). Mats har lovat att filma mej så att ni kan få se hur fin han är!

Fortsatte sedan med Mandon som nog fick sitt livs chock! Vi red ut på en stor stubbåker och gjorde galopparbete! Han tyckte det var störtkul men ack så jobbigt! Han blev längre och längre tills han knappt orkade hålla ihop sej längre. 10 minuter räckte för stackars Mandon som sedan fick 20 minuter skritt innan pusl och andning var normala igen. I sin björnpäls blev han genomsvettig, men han ska klippas så blir det lite enklare för honom. Han fick gå in i boxen sedan för jag ville inte lägga på ett tjock utetäcke på den svettiga pälsen. Tror han rullade sej fem gånger i halmen och verkade väldigt nöjd!

Sist ut blev Teddan som fick ett lydnadspass på ridbanan med mycket arbete i skritt. Halt, öppna, sluta, skänelvikningar, skrittpiruetter. Lite trav och galopp blev det givetvis oxå innan vi skrittade ut en runda som avslut.

Imorgon bitti ska Yedre, Carmina och Hera åka hem till Haninge igen. De har varit här sedan i maj så jag tror matte blir väldigt glad att se sina fina tjejer igen!

Om någon inte sett på hemsidan så kan jag även berätta att vi bestämt oss för att Davizin är till salu. Jag köpte ju honom på annons och som de flesta spanjorer så överdrivs mankhöjden ofta ordentligt. Något jag alltid har med i beräkninganr med när Altanero & Davizin kom hit så hade jag fel i båda fallen. Altanero visade sej vara ett par cem större än de 155 cm säljaren angett och lilla söta Davizin var nästan 10 cm mindre än angett. Jag har absolut inget emot mindre hästar, men eftersom jag är ganska lång själv vill jag inte se stor ut på hästen och känner därför att "David" aldrig blir så stor som jag vill. Jag vill ha hästar på 160 cm eller mer och det lär David aldrig klara... Så om någon söker en spännande och unik PRE med underbart temperament och fina rörelser så finns chansen nu!

            

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards