Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juni 2011

Av Sara - 30 juni 2011 21:22

Oj oj oj vad tiden bara rusar iväg!! Har jobbat två pass på smådjursmottagningen och en natt sedan sist. Utöver det så har Ann varit här och ridit sin fina Kairoso igen. Han går bara sååå bra och Ann var superduktig och red honom jättefint. Hon ska komma två gånger till och sedan ska han åka hem. Jag kommer att sakna honom... Men jag är så otroligt glad för Ann´s skull. Äntligen har hon den drömhäst hon önskat sej. Vi har ju betat av både Varonil och Polaco och tittat på massvis med hästar. SÅ köpte hon Kairo förra året och Lina red in honom i vinter. Han har växt till en jättehäst på närmre 170 cm, ca 1 dm större än vad Ann tänkt sej från början och han var så känslig så att han blev väldigt svårriden. En kastration och 4 veckors träning här har gjort underverk med hästen och vi kan nu konstatera att jo, hon gjorde rätt val!

I veckan har det kommit två nya ston och så fick jag besked att det vackra CDE-stoet Paloma är dräktig med Teddan. Härligt!

Trazzel har jobbat fint i veckan och igår morse kl 8 sadlade jag honom och red ner och kollade vårt hö som låg på tork. Han är helt underbar att rida ut på, avslappnad och glad och modig. Får lite Zagal-känsla av att vara ett med min häst när han och jag tar sådana turer en sommarmorgon. En verklig lycka att skritta i gräset på sin vackra hingst, jyckarna skuttande runt om kring och ston och föl betandes på fälten. Livskvalite det.....

Igår åkte Sueño mot sitt nya hem i Härnösand och i kväll fick jag besked att han kommit fram väl och att de redan hunnit med en lugn skogsritt i eftermiddags. Härligt!

Sueño lycklig på norrlänsk mark!

  

Nu är vi där igen med en spännande affär på G. Håller som vanligt tummarna att det blir rätt denna gången då. Men som vanligt kan man inte ta något för givet. Besiktning återstår igen.

I morgon bär det så iväg mot Norge. Har packat och fixat och kollat resväg. Vi ska köra till Moss och ta båten över till Horten. Därefter ska det bara vara 15 km kvar. Hoppas på en restid på 5-6 timmar. Ska försöka komma iväg vid middagstid. Hinner nog inte blogga innan söndag kväll, men om det går bra så syns det förmodligen på Facebook. Går det skit så vill jag väl bara stoppa huvudet i sanden och köra hem med svansen mellan benen. Hur som helst så ska det bli jättekul! Vi hörs på söndag! Eller nåt....


Av Sara - 27 juni 2011 21:14

Så lång blev denna dagen... Vaknade i morse till ytterligare en härlig solig och ljus morgon. Var klar med morgonfodring och utsläpp till 8.30 och drog genast igång med mockningen. Alice kom vi 9-tiden och gav mej ett handtag. Vi tog in ston som skulle undersökas och så fixade jag lite i labbet med papper. Kl 10 kom Marielle (Andersson-Gueye) för att fotografera. Hon hade fått ett nytt uppdrag från ett tyskt företag som ville ha foton på sina täcken och grimmor. Galope, Trazzel & Teddan ställde givetvis upp! Tog även lite bilder på fölen, på Teddy lös i gräshage och Trazzel bland blommor. Håll utkik efter tidningsomslag!

Mitt i all fotografering var Agneta häst och kollade några ston och så kom Magnus Maskinstation och slog vårt gräs- ÄNTLIGEN!!! En stor tyngd har fallit från mina axlar! Nu ska det bara torka några dagar så är vinterfodret säkrat.

När vi var klara med fotograferingen så var klockan redan 15.30 och jag kastade mej iväg till närmsta ridshop för att köpa mej en ny hjälp. Knight tuggade i sej min sista i helgen, och man ska ju ha hjälm, så jag var tvungen att införskaffa en ny genast. Passade även på att köpa ett par nya ridbyxor vilket jag verkligen behövde. Blev ett par riktigt snygga Pikeur av sommarmodell. Mågot tunnt tyg runt vaderna så det inte blir så himla varmt och tjock i stövlarna. Supersnygga & supersköna!

Kl 17 hade jag bokat en lektion med en kär vän och hennes nyinridna vackra sto Poema. Jag fick äran att rida henne lite grand först för att kolla läget och sedan red Jessica och fick lite tips och råd för hennes vidare utbildning. Nu ska Poema även stanna kvar för att betäckas, till min stora glädje. Hon är ett mycket vackert sto så det blir spännande!

Så var det till sist dags att rida mina pojkar. Blev bara Kairo & Sueño, sedan var jag bara helt slut så Trazzel fick stå över. Kairo gick sååå fint idag, trots två dagars vila! I morgon kommer Ann igen och det ska bli kul att visa honom igen, och hon får känna sej för lite mera i sadeln! De två kommer att bli ett strålande ekipage!!

Sist var det dags för vattning i hagar igen, och kvällsfodring av pojkar. Blev lite väl oroligt i stoflocken med ytterligare ett sto, så jag bestämde mej för att dela den. Nu går våra ston med ett par andra PRE som varit häst länge och så Poema. Halvblodsgänget fick komma in i en annan hage och så kunde friden lägga sej hos Stuteri Pepino...


Maten kommer inte fort nog tycker Quiero



Söta lilla Revista har fått glasögon!  


Alhaja, dräktig och vacker...    

Av Sara - 26 juni 2011 21:42

Idag har vi haft besök av Michala & Susanna Bandier. Dotter och mor som var de första att importera spanska hästar till Norden. De kom från Spanien tillbaka till Danmark med bla Cardenashingsten Ural. De hade även med sej ett par ston och startade Danmarks avel. Ural ligger bakom många Danska PRE-hästar än idag. För några år sedan lade de ner sin avel och den enda hästen de haft kvar var Ares, deras sista uppfödning. En vacker hingst, son till deras älskade Ural. Jag hjälpte Michala att sälja Ares för två år sedan.

Så ändras livet och nu kände Michala att det återigen börjar finnas plats för en häst i hennes liv. Vad vill hon då ha om inte en Cardenashäst! Hon mailade mej och frågade om vi kunde tänka oss att sälja Quiero... Ett svårt beslut att ta, men hos Michala vet vi att Quiero kommer få alla möjligheter att utvecklas under bästa förutsättningar.

Michala hade sagt att om Quiero var lika fin i verkligheten som på bilderna så ville hon köpa honom, och jag tror bara hon behövde slänga en blick på honom, så var han såld. Vår vackra, stolta Quiero! Nu blir han kung av Danmark!

Givetvis ska han veterinärundersökas och papper skall skrivas innan allt är klart, men jag tror vi alla är säkra på att det blir så att Quiero flyttar till Danmark strax innan jul. Michala hade redan allt planerat med en bra unghingsthållning för Quiero i flera år framöver. Det känna otroligt skönt och tryggt!


Quiero & Michalas första möte

   

 

Susanna & Michala beundrar Quiero

   

Av Sara - 25 juni 2011 20:12

Har varit en lugn dag. Igår gick allt i en rasande fart så denna dagen fick gå i betydligt långsammare tempo. Började dock dagen med städning, tvätt och plock. Orkade bara med ovanvåningen och hallen dock... Har iallafall tvättat några maskiner, vilket jag hatar. Tvätt är det värsta jag vet!

Har såklart pysslat lite med hästarna oxå. Igår hade vi för första gången i år ett sto som inte var dräktigt!!! Usch! Så hon skulle betäckas idag. Trazzel fick ställa upp och var inte så svårövertalad. Red Sueñi ett pass i ridhuset och kollade över alla hästarna i hagarna. Vattna, ge lite extra hö till en del och klia lite på tjejerna.

I morgon ska vi visa Quiero för en kund från Danmark. Lite blandade känslor inför detta. Han är ju fantastisk, men man kan ju inte spara alla själv. Trazzel är så ung och både Clasica & Alhaja är ju dräktiga med honom. Förhoppningsvis var det ingen tillfällighet att Quiero blev så otroligt fin, förhoppningsvis ska vi få mååånga fler så fina föl!

Här är ett fint föl som Galope är far till. Stolta uppfödaren står med honom!

 

Av Sara - 23 juni 2011 22:58

 Sov knappt en blund inatt för det regnade så in i helskotta!!! Låg och vred och vände och våndades över fölen och alla hästarna som var ute... Men till sist så slutade det regna vid 2-tiden, och jag kunde somna.

Idag var det jobb på smådjurskliniken, bankärenden och besök på HÖÖKs. Alice kom och hjälpte sedan mej med mockningen och så filmade hon när jag red Trazzel. Jag önskar mej speglar i ridhuset så att jag kan ha koll på mej själv. Brukar istället försöka filma mej emellanåt så att jag kan se själv alla fel jag gör. När jag såg filmen idag så var jag som vanligt missnöjd med mej själv, men hästen! Åh, han ser lika fantastisk ut som han känns! Tycker iallafall jag. Låt höra era åsikter!


Sueño jobbade med mycket energi idag. Ska filma honom oxå igen innan han åker norrut i mitten på nästa vecka. Ikväll har Ann varit här igen och ridit Kairo. Idag red hon lite mera och det såg riktigt trevligt ut. Själv svävar jag på moln när jag sitter på den hästen. Han lever verkligen upp till förväntningarna som en Zagal-son. Lika fin som alla! Pigg, känslig, följsam och otroligt ridbar. En drömhäst!

Så jag satt här i soffan framför TV:n med datorn i knät, liksom varje kväll. Vi har stora panoramafönster ut mot fälten och har vacker utsikt. Såg något stort i ögonvrån precis utanför och hann tänka: en lös häst!! Men det var en ÄLG!! En stor och vacker livs levande älg spatserade fridfullt runt i rapsen precis utanför vårt fönster! Underbart!!!


Av Sara - 22 juni 2011 22:08

Idag var en helt lugn dag när jag bara skulle vara hemma hela dagen. Trits detta var jag inte klar med hästarna förrän kl 19. Har börjat vänja mej vid den typen av arbetsdagar nu och känner mej lugn och systematisk när jag slipper lämna gården i olika ärenden. Hann med fodring, utsläpp, mockning och iordningställande av seminavdelningen innan Agneta kom. Dagens u-ljud var snabbt avklarade och sedan fortsatte jag med pojkarna. Red först Kairo som var pigg idag! Han travar mycket bättre nu sedan han fått skor på alla fyra tassarna. En fröjd att rida! Jag älskar hästar som är så känsliga att man bara behöver tygelns vikt i handen och lätta, lätta hjälper för att få hästen att dansa fram under sej... What a feeling!!!

Så kom hovis och skodde Indiano, som snart är redo att börja arbeta. Indi har varit ute på foder men har nu kommit "hem" och skall tyvärr säljas, igen... Denna gången ska jag verkligen se till att han kommer till ett hem där han kan stanna lääänge! Han är verkligen en så mysig och go liten häst! Ser fram emot att böjra jobba med honom igen! Pierre gjorde som vanligt underverk och fixade till hans hemska hovar så han såg riktigt fin ut! En skoning till så kommer han att var helt fin igen.

Även Galope skulle skos, men Pierre hade inga skor som passade så han fick sticka iväg och fixa det. Under tiden red jag Sueño, till tonerna av Enya.

Pierre kom tillbaka och skodde Galope och så kom Caroline som skulle hämta hem sin nya häst Mandon. Lite sorgligt faktiskt. Han har varit här så länge och är en så otroligt mysig häst. Man han kommer att få det jättebra och jag vet att Carro är jätteglad för sin fina häst! Farväl Mandon!!!   

Mandon som fotomodell för Mountainhorse vårkatalog 2012!

  


I kväll har jag jobbat Trazzel för hand och tränat lite inför utställningen nästa helg. Han har fått banta lite och är nu i toppform tycker jag! Han går stadigt och fint nu i skritt och trav under ryttare, men fortfarande inte helt klar med galoppen. Har bestämt mej för att inte pressa honom utan göra ett bra ridprov i skritt och trav och så får galoppen bli lite vilda western. Tjoho!

Här några bilder på Trazzels senaste avkomma. Ett vackert hingstföl u. Carmina (Ungstochampion) Uppfödare Jennie Colbrie         

Av Sara - 20 juni 2011 20:57

I natt har jag jobbat igen och det blev en påfrestande natt med två narkoser av små söta föl och flera andra sjuka hästar. Full fart hela natten från 18-07 alltså. Det gick bra och jag var inte överdrivet trött. Vilket var bra för väl hemma så fullkomligt VRÄKTE regnet ner, från sidan! Stackars fölisarna och stona frös så de skakade! Arga Gittan går själv in i lösdriften och vaktar sedan den som ett monster så ingen annan vågar komma in. Så hon fick komma in på box och lämna plats åt några blöta stackare som fick massvis med hö och sedan verkade väldigt nöjda allihop!  Hela stallet proppfullt alltså...

In och slängde mej i sängen en liten stund och ut igen kl 10 för då kom Agneta och en stoägare med två nya ston som ska ha transportsemin. Ett av dem var i en perfekt brunst och semin från Flyinge fick genast beställas. Stoägaren hämtade senare och jag seminerade stoet i eftermiddags. Bra timing!

Alice kom på morgonen och hjälpte mej och när alla stona var klara hann vi mocka några boxar innan det var dags att lasta Mandon & Sueño. Kl 13 var vi på plats på djursjukhuset för besiktning ovh röntgen av dem båda. Allt gick som på räls och nu är alltså båda hästarna sålda! Grattis till både säljare och köpare! Mest till köparna som får varsin fantastisk häst!

I kväll släppte jag ut stona i en ny hage med massvis med gräs och lä från regn och vind. Det var en härlig syn att se ett helt gäng med spanska damer (och några till) galoppera runt i gräset och verkligen njuta av friheten!

Fick en hälsning från både Monica & Mariscala, samt Gull-Marie & Ares. de båda ekipagen möttes i helgen på en tävling och förevigades där. Kärlek vid första ögonkastet var det mellan Ares & Mariscala!

    

Av Sara - 19 juni 2011 10:57

Nu har Juan & Fuego varit framme igen och vunnit en stor tävling i Weisbaden, Tyskland. Med sin Kur från Kentucky vann han på fina 78,825 % före en bittiska och på tredje plats landsmannen Caludio Castilla Ruiz som rider sin fina lusitano Jade de MV. ANCCE avslöjar även att Juan & Fuego skall deltaga i EM som går i Rotterdam i slutet av augusti. Härligt! För jag har nämligen biljetter dit!

Fuego de Cardenas & Juan Manuel Muñoz Diaz

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards