Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2011

Av Sara - 31 juli 2011 20:30

Idag var ingenting planerat, men som vanligt så blir det ändå en hel del. Vi startade morgonen med fodring och utstläpp en tyst och stilla sommarmorgon. Underbart....

Efter frukost verkade vi Ellen och ett annat sto. Ellen var, som de flesta nyimporterad ston, van vid att verkning är väldigt obehagligt och en kamp. Men efter en god stund så gick det ändå och vid sista hoven skulle jag nästan vilja påstå att hon var avslappnad. Hon så BEDRÖVLIG ut om fötterna så helt bra gick inte att trolla fram genast, men avsevärt mycket bättre och ca 3 cm kortare på varje hov. Ett par verkningar till så ska hon nog vara fin!

Så kom en kär vän för att hämta hem sitt ena sto och lämna sitt andra som skall dräktighetsundersökas i morgon. Hoppas!!

Vi fick även besök av en mor & dotter som eventuellt skall inackordera fyra hästar här i vinter. Det känns som om vi nog ska kunna komma överens och redan idag bestämde vi villkor och priser. Planen är att de kommer när det börjar bli vinter.

Så åkte Anna för att tillbringa några veckor i Stockholm med sin familj. Skönt för henne efter fyra intensvia veckor! Men så kommer hon tillbaka för att passa stallarna när vi är på EM:et i Rotterdam om två veckor.

Mitt på dagen åkte Mats & jag ner till Råå ham och käkade oxfilé på toast ute på piren. det var jättehärligt att sitta där och se på båtarna. Avslappnande...

Ikväll har vi lämnat lille David på djursjukhuset för kastration i morgon. Han var så duktig och klev RAKT in i trailern och åkte som ett ljus. Var inte ens lite fuktig i pälsen utan kikade bara nyfiket ut genom fönstret. Duktig kille!

Nu blir det kvällsfodring, kvällsmat och Bridget Jones. See ya!


Av Sara - 27 juli 2011 22:31

Idag hade vi en bra dag framför oss, utan några avbrott i det dagliga arbetet och vi skulle mocka, fixa med hästarna, rida och kolla stona i lugn och ro. Men så händer det något som var oplanerat och dagen tar en annan vänding. Denna morgonen kom en bil i hög hastighet ner på gården och ut kom en kvinna som hysteriskt ropad - hingstarna är lösa! Får man panik eller!!! Räkna dock snabbt in pojkarna hemma och de var alla lugnt på sina platser. Nej, det är inte mine hingstar iallafall, sa jag, tills jag fattade att David & co är ju oxå "hingstar", om än pojkvaskrar! Jo då visst var det det gänget som inte kunnat hålla sej på rätt sida av staketet när två brunstiga damer leddes förbi precis utanför deras hage... Oops!! David var helt överytgad om att det var hans brudar och vi hade lite sjå innan vi lyckades få in hela gänget på grannens ridbana, där stona hörde hemma. Snabbt flyttades de oförstående Avalon & Nello till en annan hage bredvid där de snällt stod och tittade på spektaklet. Efter lite besvär kunde även Altanero övertygas om att bli infångad och fick komma in i en box. David däremot hade inga sådana planer och det krävdes en del klurande innan vi lyckats smussla ut det minst brunstiga stoet och sedan hålla det andra nära staketet så jag till sist kunde lura på honom en grimma och leda hem den lilla token. Men han följde snällt med hem när han väl var infångad och ställdes på box. Kastration bokad på måndag...

De andra tre tog jag & Anna och ledde tillbaka till sin hage där de lättade återvände till att beta och vila sej. Tror att det blir lite lugnare utan testosteron-David i gänget. Nästa gång de ses är David valack.

Stona skötte sej fint idag och tre av fyra var dräktiga. Nu är det inte många kvar. Sista två stona betäcks denna veckan och eventuellt kommer ett nytt till Teddy nästa vecka. Sedan är det slut för i år! Är ju förvisso 6-7 st kvar att kolla men jag har goda förhoppningar om att de ska vara dräktiga!

Så dagen rusade iväg och vi fick inte alls den lugna behagliga dag som vi tänkt oss... Hann dock givetvis med att pyssla med guldklimpen och hans mamma en del. Tiburon är ljuvlig!

     

Av Sara - 26 juli 2011 22:21

Det blev full rulle direkt på morgonen när chauförren ringde 8.30 och sa att han kommer om 45 minuter! Vi ville ha klart allt i stostallet och sopat och fint innan de kom så det blev till att lägga på ett kol! Men vi var klara i tid och så kom de då...

Kunde nästa inte hålla tillbaka tårarna. De är helt fantastiska! Ellen är ju väldigt smal (hua) men nu får hon lugn och ro, en stoflock att sällskapa med och fri tillgång på mat så hoppas jag att hon tar sej snabbt. Tiburon är bättre än jag vågat hoppas på. Helt fantastisk faktiskt. Och dessutom så är de så otroligt vänliga och nyfikna båda två. Man kan pussa Tibbe på nosen och kela med hela honom och han bara myser! När de kom så ställde vi in dem i stallet och så fick de hö och vatten. Ganska snart så gjorde Ellen klart att hon ville ut. Så vi släppte ut dem i en av de stora hagarna. Ellen sprang, betade och rullade sej om vart annat och verkade inte tro det var sant! Tibbe såg lite halvchockad ut och visst inte riktigt hur han skulle bete sej, men efter en stund så betade Ellen lugnt och Tibbe kunde lägga sej och sola i gräset. Vi har haft strålande väder hela dagen så det var en perfekt dag att bekanta sej med Sverige!

           

När vi var övertygade om att de hade det bra i hagen fick vi slita oss lite. Finns ju flera hästar på gården att ta hand om... Red Leviton ett pass och sedan var det lunch. Så blev Indi badad och gårdsplanen framför stallet räfsad och fin. Kl 15 kom nämligen fotograf från Mountainhorse och skulle ta bilder till en mässa i Tyskland. De ville ha en vit och en svart häst så Teddy & Indi fick vara modeller. Blev väldigt fina bilder och så blir jag ekiperad i vinter   Skulle få några bilder så jag visar sen!

När detta var avklarat sadlade jag Galope och red ut en härlig tur i det vackra vädret. Gjorde det där konstiga igen som händer mej ganska ofta. Helt plötsligt upptäcker jag att överläppen sitter fast på tänderna. Märklig känsla. Det beror på att jag ler så mycket när det känns så fantastiskt på hästryggen. Var tvugen att skratta högt åt mej själv och nästan nypa mej i armen för att fatta att det var sant. Här sitter jag och flyger fram på en fantastisk häst, och han är min! Underbara GALOPE!!

På kvällen red Anna lektion med sin fina Bruce, inspirerad av gårdagens lektioner. Det gick väldigt fint och hon fick lite tips och råd att jobba vidare med.

Vi avslutade kvällen med pizza i Tågarp. En härlig dag här hos oss alltså!

Xanto!

 

Av Sara - 25 juli 2011 21:35

Galope går numera under namnet Falsterbogalope, så han vet vad som väntar. Tänk vad jag ska få äta upp detta om vi inte klarar det... Men jag jobbar bäst under press, därför har jag valt att sticka ut hakan liiite. Idag gick han strålande och vi testade på att göra lite sidvärts  rörelser i skritt.

Trazzel & Levion jobbade oxå fint och alla fick varsin skritt-tur efter avslutat arbetspass. Agneta kom som vanligt och idag hade vi 5 ston att undersöka. Två dräktighetsundersökningar och båda var dräktiga. En Trazzel & En Teddy. Pojkarna fortsätter att sköta sej! Ett sto var klart att seminera så det blev beställning från Nintender till henne och så sprutade vi igån Farolera, som vi nu slutligen bestämt oss för att betäcka i samråd med Camilla. Har dock inte riktigt bestämt hingst till henne så jag har 4-5 dagar på mej att bestämma mej.

Boxen är uppströdd och klar för Ellen & Tibbe som anländer i morgon. Pratade med chauffören ikväll som var lyrisk över dem båda. Soo sweet and beautiful both of them! I could go on for hours about how lovley they are, sa han i telefonen. Åhh jag är som ett bar för julafton! I MORGON KOMMER DE!!!

I kväll har jag varit i Skurup och gett lektioner. Förs för Ann & Kairo som hade jobbat på väldigt fint. Han är ljuvlig den hästen och det känns underbart att de trivs så bra tillsammans! Efter A&K såkte jag några km bort till Ingrid & co och höll tre lektioner till. Var hemma strax efter 20 och då var det lagom med kvällsfodring, en macka till mej och så soffan.

Vi hörs i morgon!!

Kairo & Jerez förra året. Då var det livat värre!

 

Av Sara - 23 juli 2011 22:38

Det blir lätt så när man inte planerar något särskilt, utan bara tänker ha en lugn lördag. Efter fodring och utsläpp den varma men blöta julidag, tog vi lång frukost vid TV:n och förfasades över den ofattbara grymma händelsen i Norge i går kväll. Det finns inte ord och vi tänker på alla tusentals anhöriga som drabbas direkt av denna tragedi. Tänk att en enda totalt rubband människa kan förstöra så många andras liv. Må han ruttna i fängelse!

På förmiddagen bestämde jag & Anna oss för att flytta unghingstarna till beteshagen längst bort. Där finns mera gräs och de behöver inte häcka vid grinden i tid och otid för att glo efter stona. Därborta ser de inte stona alls och kanske kan Altanero ägna lite mera tid till att äta. Om han kan lägga på dej lite till så kan hända att det blir han som får åka till Strömsholm? När hästarna väl var flyttade skulle vattentanken med tillhörande pallar fyllas och flyttas, badkar skuras och traktor köras fram och tillbaka. Men till lunch var allt klart och småkillarna är numera väl installerade i sin nya hage!

Tidig eftermiddag kom hovslagaren och skodde Trazzel & Galope. Hovarna växer sanslöst fort i denna värme och fuktiga väder så trots att det bara var 6 veckor sedan sist så var det  absolut dags att sko om.

I stostallet var Mats effektiv och murade om fronten i en av de stora fölboxarna. Den har varit sönder ett tag sedan en häst gjorde ett allvarligt försök att hoppa ut, men nu är den lagad (ska bara bränna) och Elegida, alias "Ellen" och Tiburon (Tibbe) kan flytta in på tisdag då de ska anlända. De är just nu i Holland där de pausar några dagar i Marcel Jordans stall för att åka vidare hit och vara här på tisdag. Jag längtar sååå efter dem!

I kväll har vi frossat i thai-mat och ligger nu utslagna i soffan. Ett jäkla väder är det och vi hoppas att det blir lite mera sommar i år, även om jag har ridhus :) vore kul att bada i havet en gång eller två oxå i år!!

Zancado, Razonado, Minamigo & Galope för två år sedan

    

Av Sara - 22 juli 2011 22:37

Idag har varit en härlig dag utan stress utan bara lustfyllt arbete. Det är så otroligt och fantastiskt roligt att jobba med mina tre unga killar. Leviton är så talangfull och fin att jobba med, Trazzel - det lilla busfröet - är ju mattes älskling och kommer undan med lite bus, men han går verkligen fint nu och jobbar focuserat och fint. Galope som ju precis kommit igång igen går från klarhet till klarhet. Idag var han riktigt fin! Jag har en liten plan för Galope, den är väldigt djärv och det är osannolikt att vi kommer att klara det men jag ska verkligen försöka. Vårt stora mål för 2012 är att kvala till 5-års championatet på Falsterbo Horse Show. Det är svårt och det kräver en enorm insats från både hästen och mej, men jag ska verkligen försöka. Tänk vilken otrolig känsla att rida sin egen uppfödning, en PRE, bland alla höjdarna där nere. Så nu har vi något att jobba på i vinter!

Galope och jag i maj. Nästa år vid detta laget ska det se lite annorlunda ut då!

  


Härom dagen så tog vi ju upp David och Avalon till stallet för fotografering och verkning. David är till salu för 76.000:- och då ingår inridning i höst/vinter hos Lina på Lönnstorp. Han får gärna stanna här tills han är inriden så kan man hämta sin färdiga lilla ridhäst lagom till jul!

           

Av Sara - 21 juli 2011 22:08

Idag var en produktiv dag med både Anna & Alice  som assistenter! Hann med allt vi skulle utan att slita ihjäl oss någon alls. Tog tom 15 minuters vilopaus (paltkoma) efter lunchen. Passade på och red ut med Indi på morgonen, innan regnet skulle dra in. Sedan red jag Leviton i ridhuset. Han var riktigt fin idag! Har lovat Anna (slagit vad typ) om att han kommer gå stadigt i form i skritt och trav, samt galopera fint om 10 ridpass. Hon lovade att räkna passen så nu har jag  & Levi något att leva upp till! Men han är en stjärna så jag tror han klarar det om 8 pass   

Så fick vi besök av mor & dotter från Stockholm som var intresserade av rasen och funderade på att skaffa en till PRE. De hade en trevlig valack idag. Blev en rundvandring bland alla hästarna och så fick de se när jag gymnastiserade Trazzel lite i lina. På eftermiddagen red jag Galope och han artar sej! Snart blir det en film på honom. Han behöver få upp flåset lite bara så att bjudningen blir bättre, men han har ortoligt lätt för form och bärighet. Nu ska han "bara" bygga styrka och kondis så blir han strålande lagom till DAMOCHA - Danska Championatet i september. Det är utställning på Strömsholm helgen därpå, men jag är osäker på om jag ska åka dit och i så fall med vilken häst. Det är trist att det är samma domare både i Danmark och på Strömsholm. En domare som dessutom varit i Sverige och dömt två gånger tidigare. Senast 2009, så det hade varit roligare med en ny okänd bekantskap. Hmm, jag får fundera vidare.

Angående rubriken så gäller det Trazzel denna gången, som nu är omslagspojken på Hästmagazinet. Marielle Gueya Andersson är fotografen som är så duktig!

   

Av Sara - 21 juli 2011 08:00

   


Har just fått besked på att de är jätte duktiga att lasta och åker fint på väg hem. Här är några bilder på dem båda, tagna för några månader sedan!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards