Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under oktober 2012

Av Sara - 31 oktober 2012 20:09

Nu har jag varit hos Teddy flera gånger sista veckan och senast igår så berättade jag ju att han kördes flera kilometer. Duktiga killen!! Så i slutet av detta inlägget kommer en bildbom á la Teddan!!

Idag skulle hovslagaren kommit, men det blev framskjutet tills imorgon så förmiddagen idag blev lite hackig, då man ju planerar sin dag. Men jag hann iallafall med att rida ut med Galope, longeringsarbete med Jabeque och ett dressyrpass med Sensi. Han var superduktig idag med och jag ska göra en film på honom innan han åker. Transport är bokad så nästa vecka börjar han sitt nya liv tillsammans med Eva!

Blev en snabb lunch för att sedan hinna med att installera Photoshop på min nya dator (hurra!!) och göra lite pappersarbete. Dagarna går fort nu när mörkret kommer tidigt så kl I5 gick jag ut för att ta Teo på ett arbetspass. Wiii vad han var pigg idag! Men han hade tappat en sko så vi tog det ganska lugnt. Nu är ju flisen i ridhuset väldigt mjuk så han verkade helt opåverkad, men iallafall... 

Klar med honom var det bara dags att samla in allihop igen. Igår kom en ny inackordering så allt som allt är det I4 hästar på box och 7 på lösdrifter. Det tar sin lilla tid att samla in hela gänget. 

Här kommer det utlovade bilderna på fina Tendencioso IV

Först körde vi en runda utan vagn

                 

Sedan var det dags att spänna för

   

Det är svårt att vända med vagn när man inte är van!

   

Så var Carina på plats i vagnen!

   

Trafikstockning i skogen!

 

DUKTIK KILLE!!!

 

Tillbaka i sin stora fina hage

 

Av Sara - 30 oktober 2012 20:52

Nu känns det som om instruktörsämnet är färdigdiskuterat för denna gången... Så nu går vi vidare med nya friska tag :)

Idag sken solen igen från en blå himmel efter att det igår varit storm. Nja, allt är ju realtivt. Det blev man ju varse när man såg hur de stackars New York borna fick fly sina hem för stormen Sandy. Vad glad jag är att vi inte har sådana stormar här på våra beddgrader, ännu.

Sadlade Ploppen först på morgonen och idag fick han bli extra fin med fläta och allt. Detta för att videokameran var framme. Jag tycker han känns ganska fin nu och det är kul att dokumentera och se tillbaka då och då. Inte minst för att hålla koll på sej själv och om utvecklingen går dit man vill. Så här såg vi iallafall ut idag, Ploppen & jag.

Efter Ploppen var det Sensis tur. Sensi var på djursjukhuset igår och besiktigades utan anmärkningar och han tillhör numera lyckliga Eva i Norrtälje. Han är verkligen en underbar och snäll liten häst. Idag jobbade han strålande och jag är verkligen nöjd med hans utveckling under tiden han varit här. Han kom ju i februari i år direkt från Spanien. Han var inte i strålande skick direkt och hade fått "diagnosen" oridbar med sej från sitt hemland. Hit kom han alltså som en sista chans. Vad glad jag är att han kom så att jag fick chansen att jobba med denna härliga häst.

   

Becke jobbade oxå fint idag och imorgon ska han får nya skor. Sedan ska han oxå filmas. Denna killen är verkligen en okomplicerad och lättriden häst. Han har en naturligt väldigt bra balans, vilket underlättar mycket och han har även en naturlig bärighet och takt. En häst i lagom storlek och lagom med det mesta. Lagom med energi och lagom med det mesta. Som sagt, film kommer.

I eftermiddag har jag varit hos Teddan igen och idag var det trav med vagn som gällde. Carina satt i vagnen nästan hela dagens pass och jag gick bredvid med Teddan i lina, som vi gjort hela tiden. Ett litet problem kommer då när Teddan ska trava. Då måste jag ju alltså oxå trava?! Herregud vad jobbigt! Jag häll mej förvisso lite i en av skaklarna, men jag fick blodsmak i munnen och när jag sedan satte mej i bilen för att köra hem kände jag med typ svimfärdig! Herregud, jag måste verkligen bättra på mitt flås!

Idag har jag även varit iväg och inköpt en alldeles ny och egen ROSA laptop! Den är superfin, snabb och frisk coh den har både !!! & 111. Ha! Så nu kan jag göra allt jag behöver göra på samma dator helatiden. Väldigt skönt...

Hej hopp!

Av Sara - 28 oktober 2012 15:25

Fick en fråga som jag kände var för komplicerad att svara kort på under kommentarerna, så det fick bli ett helt inlägg istället. Nu när vi ändå är på ämnet   

Frågan från Gith var om jag kunde utveckla hur jag menade att instruktören allt för snabbt skapade sej en uppfattning om hur jag vanligtvis red och tränade min häst.

Redan första varvet jag skrittade på min häst så hade intruktören åsikter om hur jag skulle hålla i tyglarna, hur hästen skulle ha huvudet och hur han skulle skritta. Jag fick absolut INGEN tid att värma eller visa min häst i vår vanliga takt och rutin. Om man tar ut en 5-årig hingst direkt från stallet kl 9 på morgonen, så tycker jag att det är fullt normalt att den är lite taggad och pigg. Jag tom VILL att den ska vara pigg och glad. Jag blir då uppmanad att rida på HELT lösa tyglar och hålla längst ut på tygeln, helst bara med en hand. Det tycker jag känns direkt  oansvarigt. Jag vill känna mej bekväm på hästen och jag vill att hästen ska känna att jag ror skutan, inte han. Sedan skulle jag börja trava samma häst på fortfarande HELT långa tyglar och begära en stillsam igångsättning. Han fick absolut inte rusa iväg utan skulle smyga igång lugnt och försiktigt. Det tycker jag blir fullständigt orättvist och löjligt. Baserat på denna start, som varade i totalt kanske 5-7 minuter, fick jag veta att jag normalt red min häst med hårda händer och totalt instängd av mina hjälper.   Jag hade överhuvudtaget inte visat NÅGOT av hur jag normalt värmde upp eller red min häst. Jag fick rådet att han gärna fick gå runt och nosa på marken (!!!) för att han skulle slappna av och söka sej neråt. Det skulle jag ALDRIG tillåta någon häst att göra och absolut inte en hingst. Min häst ansågs vara frustrerad och motvillig att arbeta MED mej och denna diagnos då efter ovanstående tids iakttagelser.

Jag säger ingenting om att det kanske låg en hel del sanning i dessa påståenden. Jag kanske håller för mycket i min häst? Jag kanske använder mer hjälper än nödvändigt? Men oavsett så var det helt fel tidspunkt och sätt att uttrycka sej i detta skede. Jag måste även påpeka att jag en gång tidigare ridit för samma instruktör och då fick mycket beröm för hur välriden och bra grundarbetad hästen var. Givetvis var där saker att jobba på och det var vad jag få hoppats att göra...

Det jag vänder mej mot, och som jag upplevt flera gånger hos nya tränare, är just detta. Man får aldrig en chans att visa hur hästen vanligtvis går. Man får instruktioner redan från första steget och instruktören berättar för en att man har problem med saker som man faktiskt kanske inte alls har! Om man bara fick en chans att låta sin häst (och sej själv) slappna av, titta sej omkring och faktiskt värma upp lite grand, så kanske instruktören skulle välja att lägga focus på någonting helt annat och kanske oxå då få en nöjd kund.

Om jag själv har en ny elev, så ber jag alltid att få se eleven rida i alla gångarter i båda varven, innan jag säger NÅGOT! Självklart så ser man saker redan efter tio sekunder som man skulle kunna kommentera. Men frågan är om DET är saken man ska fokusera träningen på? Detta menar jag är omöjligt att veta innan man har sett mera. Jag tycker oxå att det är viktigt att man frågar eleven, efter man sett uppvärmningen, om det kändes som vanligt, om hästen var spänd eller annat som eleven vill berätta. Först då kan man verkligen börja hjälpa eleven.
Att instruktören troligtvis kan rida hästen bättre än eleven är ju oftast en självklarhet. Men som elev är man ju inte där för att någon annan ska rida hästen. Då kan man ju lika gärna bara lämna iväg hästen på tillridning. Man söker ju sej till en tränare för att man själv vill lära sej att rida och utvekla sej själv och sin häst häst på bästa möjliga vis. Som ordspråket säger, så byggdes ju Rom inte på en dag, och det är en viktig detalj att ha i åtanke om man vill skapa respekt och förtroende mellan tränare och elev.


Jag vill slutligen poängtera att den kritik jag framför här mot den aktuella instruktören, har jag tydligt även framfört direkt till denne. Jag ifrågasatte det mesta och var väldigt tydlig med att jag varken förstod eller höll med om många saker. Jag var även tydlig med att tala om vad jag tyckte var bra och de saker jag uppskattade. Jag får nog även tillstå att jag inte är en enkel elev att tillfredställa...

  

Av Sara - 27 oktober 2012 18:46

Haft en härlig dag idag i fantastiskt väder. Fick hjälp i stallet idag så efter utsläpp kunde jag inta frukost i lugn och ro medan stallarna blev mockade och fixade. Nice!

Tog en promenad med vovvarna i solen och pysslade sedan lite på gården. Kl 14 skulle jag vara hos Carina för att hjälpa henne första gången Teddan skulle spännas för vagn. Han hade släpat däck tidigare i veckan och allt hade gått bra, så idag var den stora dagen. Teddan blev jätteglad att se mej. Det var faktiskt riktigt rörande hur tydligt en häst verkligen kan lysa upp när han hörde min röst. Först bara stelnade han till, sedan när han verkligen förstod att det var jag så blev han helt sprallig och skulle slicka på mina kläder, vifta med huvudet och skrapa med benen. Helt tokig! Det sved lite i matte-hjärtat. Men det var härligt att se hur lycklig han verkade, blank i pålsen och mera "fit" än när jag lämnade honom. Så hjälpte jag Carina genom alla momenten med släpa däck, släpa skaklar, spänna för vagn och sist Carina i vagnen. det var dökul och Teddan var fantastisk!!! Se själva:

 


Jag vilja kommentera lite ytterligare efter gårdagens inlägg om min misslyckade lektion. Det blev många heta åsikter om detta. Jag har tänkt över saken och jag måste säga att jag står fullständigt fast vid att man måste få uttrycka sitt nöje & missnöje med denna typ av tjänster. Det är någon svensk idé att om man är nöjd så ska man rosa allt vad man kan, men om man är missnöjd ska man tiga stilla och sedan bara gå därifrån. Det är INTE jag. Jag ifrågasatte massvis med saker under hela lektionen igår och jag var väldigt tydlig med detta. Jag tycker att man som intruktör måste vara ödmjuk och pedagogisk. Om man får eleven att känna sej förödmjukad och tillplattad, då blir man ingen framgångsrik instruktör. Jag tycker att man ska respektera människor man möter och se denna som en jämnlike och inte utgå ifrån att eleven är okunnig och obildad. Då riskerar man att trampa på ömma tår och på så vis få en missnöjd kund. Som någon kommenterat så förutsätter vissa instruktörer att man bara ska avguda dem och svälja ALLT man hör, och den attityden käks jag på. Man måste FÖRST se ryttaren rida sin häst i mer än några minuter. Man måste se hur de värmer upp, se dem rida hästen i alla gångarter och sedan börja att succesivt beta av svagheterna.

Jag vill poängtera att ovanstående åsikter inte är riktat mot den aktuella instruktören från igår uten en generell iaktagelse...



Av Sara - 26 oktober 2012 21:24

Idag var det dags att rida för Manuel igen då. Testade ju för ca två månader sedan och tyckte det var helt ok. Kanske tom ganska bra. Så idag kom han igen och denna gången hem till mej. Kl 9 satt jag på Ploppens rygg. Tyvärr blev dagens lektion en stor besvikelse. Manuel gjorde samma misstag som jag tyvärr upplevt flera gånger. Han gav sej på att instruera och bilda sej en uppfattning om hur jag rider och hur hästen normalt går, utan att ha sett ett skvatt av hur han faktiskt går. För att sammanfatta det hela, inte nöjd. (jag hade här skrivit en längr utläggning om hur hela lektionen gick tillväga, men fick på öronen för att jag var kritisk till en annan instruktör, så jag väljer att redigera ner historien. Samtidigt tycker jag att om man är en tränare, liksom jag ibland oxå är, så får man vara beredd på kritik. Och man måste i alla lägen agera proffesionellt. Annars kan det bli hett om öronen...)

Ploppen den tredje minuten av min ridning

   

För att muntra upp mej och få en liten roligare ridupplevelse för dagen sadlade jag Teo. Han är sååå duktig ( som jag sagt varje gång) men det är sant. Ja ja, vi är fortfarande väldigt vingliga och vi travar som mest ca två varv i taget, men det går framåt för varje pass och jag är så stolt. Teo kan vara ganska sprallig på marken, men när jag sitter på hans rygg är han lugnet själv. Underbara häst   

                   

Av Sara - 25 oktober 2012 22:04

De senaste dagarna har vi haft det vindstilla och skönt, men nu var det slut på lugnet. I morse gällde det att hålla i dörrar och hattar för nu var det storm igen. Bestämde mej i morse för att återigen införa "fri tillgång" på hösilage till stona. Efter Gittans tragiska öde när hon fick fång och till slut fick avlivas, är jag livrädd för att hästarna ska bli för feta. Men nu är Alhaja & Ellen närmast lite för tunna. Jag har ransonerat höet och kört ut till dem tre gånger om dagen för att de inte ska vräka i sej. Men det är bara att inse, att det är alldeles för mycket slit. Det är ju faktiskt därför jag har stona på lösdrift. För att det är lättskött och hästarna har det bra. Så idag åkte foderringen ut igen. Skillnaden nu är bara att jag har nät om balen så att de faktiskt inte KAN vräka i sej utan måste pilla ut höet mellan maskorna. Mycket effektivt. När jag köpte nätet i våras så gick det åt hälften så mycket hö som utan nät...

Fortsatte med att köra halm till småkillarnas lösdrift och sedan skrapade jag marken utanför ligghallen. Det blev väldigt fint och nu står de torrt även utanför ligghallen.

Therese & Lizette röjde i stallarna och jag red Ploppen. Han har väldig energi nu och det är så härligt. Galoppfattningarna börjar arta sej så det ska bli roligt att visa Manuel Fernandez som kommer hit i morgon för att undervisa mej. I helgen har han även clinic på Skromberga Ryttarförening om man är nyfiken på hur han gör.

Hovslagaren har varit här och skott någta pållar och så har jag och Jerez varit hos Jonas Tornell. Jerez är ohalt rakt ut och Jonas tyckte han såg spänstig och fin ut. Inga böjprovsreaktioner hellet. Men vid longering på hårt underlag är fortfarande hans vänstra bakben inte fräscht. U-ljudet visade att hans ledband läker fint men det går saaaaakta. Helt normalt enligt Jonas, och eftersom Jerez är så ung och frisk i övrig så menar Jonas att prognosen är mycket god, men att det tar ytterligare 4-5 månader innan han är ridbar igen. Jag ska på återbesök i januari igen... Stackars Jerez   

I kväll red jag Sensi & Becke i ridhuset. Annat gick inte pga vädret. På måndag är det besiktning för Sensi och i slutet av nästa vecka är det Xprís tur. Håller tummarna att köparnas dröm går i uppfyllelse och de får sina drömhästar.

Här är Sensi & jag i april.Kan vi snabbspola fram dit igen???

       


Av Sara - 24 oktober 2012 23:07

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist och dagarna bara rinner iväg... Unico installerades väl och vi hade två härliga dagar på Bornholm. Tack snälla Charlotte & Jacob för er gästfrihet!
Hemma igen och full fart med hästarna. Idag var en bra dag och alla jobbade så fint! Jabeque är en talangfull häst som har så lätt för sej. Ibland kräver han liiite övertalning för att jobba, men när han gör det man ber om är han härlig att sitta på! Ska försöka få till en video snarast.
Sensi kom ut på en härlig tur. Lite molnigt idag men vindstilla så det var fridfullt och fint!
Sedan red jag Teo. Idag gick det super och vi kunde trava i balans nästan ett helt varv! Sååå kul!
Sist ikväll var Galope. Inte riktigt han melodi att vänta till sist men ibland får han bara stå ut. Sedan var det som om han ville visa vad jag väntat med, för han var bara sååå fin! Hans trav är bara "to die for" när han visar denna sidan! Jösses! Känns som om vi bara hinner ta fem kliv innan man måste svänga! Aldrig upplever jag mitt ridhus som trångt, men ikväll skulle Ploppen behövt minst 100 meter!!! Så härligt!! En ny film på Ploppen vore nog oxå på sin plats känns det som.
I morgon kommer hovslagaren och så ska jag på återbesök med Jerez hos dr. Tornell. Det blir spännande. Håll tummarna för Jerez!
Lite bilder från ett höstligt Bornholm

Av Sara - 21 oktober 2012 23:40

Så var det söndag kväll och helgen har försvunnit i ett nafs. Jobbade fredag natt som var den mest hektiska på länge. Fyra akuta kolikfall bara två fick buköppnas. En dålig diarré häst och en akut ögonskada. Det 13-timmars passet gick i ett rasande tempo kan jag säga!
Lördag blev därav lite dimmig, även om jag har klart för mej att vi hade helt fantastiskt väder och eftermiddagen tillbringades i stallet.
Var uppe tidigt idag och fixade med alla hästarna och kl 9.30 lastade Mats & jag Unico och styrde mot Ystad. Unicos matte Charlotte bor nämligen på Bornholm och vi har idag levererat Unico dit. Han har varit så otroligt duktig den lilla hästen. Lugn och fin i transporten hela vägen. På färjan gav vi honom hö och vatten och han åt och var nöjd hela överfarten på 1,5 timme. Han installerades i sitt nya hem, och även det gick hur fint som helst!
Eftermiddagen har vil tillbringar med Charlotte och Jacob på deras fantastiskt vackra lilla gård. Vilket paradis Unico har flyttat till!
Nu ska vi sova gott och utforska ön lite till imorgon innan vi åker hem.
Unico åker fint i trailern!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards