Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under mars 2013

Av Sara - 29 mars 2013 16:38

Önskar att alla fredagar var extra långa. För det är min favvodag. Idag har jag haft en härlig dag och jag tror den forsätter så.
Therèse jobbade sin sista dag i går så nu är jag själv, bäste dräng. Ensamvarg som jag är så måste jag säga att det var underbart! Fodrade mina pojkar, släppte ut och mockade i godan ro. Väntade egentligen besök, men det blev tyvärr inställt av en märklig anledning. Nåväl, Ploppen fick bara longeras lätt idag. Så han är pigg o utvilad i morgon. Lite märkligt idag. Sista gången jag släppte ut honom. Sista gången jag tog honom till ridhuset osv. Liiiite vemodigt ändå ?
Men sedan red jag mina två stjärnor Mino & Teo, så då kändes det genast bättre!
Åt lunch framför brasan (svinkallt och snö idag) sedan har jag visat Budda för en kund. Det gick bra så jag hoppas lite på henne!
Nu ska jag handla och laga lite påskmat till ikväll. Allt är packat inför imorgon och vi är redo för avfärd kl 05.50
GLAD PÅSK!!

Klara igår med Budda, Jerez & Malaga

Av Sara - 27 mars 2013 21:52

Idag var det iallafall väldigt nästan vår. Om det inte vore för den iskalla vinden, som dock var svag idag, så vore det nästan varmt ute! Lade på pojkarna lite tunnare täcken idag för att de inte skulle bli varma! :)

Teo fick vila idag och har haft det väldigt skönt i sin stora hage. Han blir bättre och bättre på att gå i hage och när det är fint väder så kan han numera vara ute hela dagen (8-16) och är nöjd. Är det dåligt väder är han dock skitsur och hänger vid grinden HELA tiden!

Jag har gjort om mina utfodringsrutiner till pojkarna. Några av killarna har annars haft den tråkiga inställningen att så fort jag visar mej i stallet, då vankas det mat. Och det bankas i dörrar och stökas runt. Sånt OGILLAS!!! Så nu blir det kraftfoder på morgonen kl 8. Sedan går alla ut och äter sitt hö ute. Utom den som ska ridas först, som får hö i boxen. När de kommer in från hagen, allt mellan kl 13-16 så finns resterande kraftfodergiva i krubban och hö på golvet. De som varit inne en stund får mera hö vid 16-tiden. Sedan blir det kvällshö vid 20-22. Det är sååå skönt att numera gå ut och kvällsfodra till nöjda och lugna killar som lugnt väntar på sitt hö. De är inte vrålhungriga utan mera lite trötta och längtar efter nattro känns det som. Alla pojkarna äter ganska mycket hö typ 10-15 kg/dag så det är inga långa stunder de är utan strå. Dessutom står alla på guldgul fin halm som de gärna äter av. Är nöjd med mitt nya system, och det tror jag att killarna oxå är!

Ploppen & Mino jobbade fint idag och fick kombo ridhus-ute skitt tur. Sedan var hovis här och Mino fick fina fötter! Även Klaras Hero blev fin om tassarna. 

Efter lunch lastade jag Optima och åkte till Djursjukhuset och besiktigade henne. Hon var så himla duktig och jag lastade av och på henne själv. Det var sadelutprovar-dag så det var proppfullt med hästar, och mitt i allt skulle vi göra longerprov. Det tyckte Opti inte var några som helst problem utan trippade runt där som vilken världsvan häst som helst! Veterinären undrade om hon verkligen bara var 3 år! 

Allt har nu klaffat med både Quiero & Opti så det blev två sålda hästar denna veckan. Härligt! Grattis till lyckliga köpare och glada säljare! Vilka fina hästar ni skaffat er!!!

Min trailer låter dröja på sej och jag får den tyvärr inte förrän den 10-12 april. Suck. Men den som väntar på något gott... Ett litet problem dock på lördag då jag ska till Värnamo med Ploppen och jag skulle behöva låna en stabil trailer! Någon som har en att avvara fred-sönd?

Mera glädjande är att mina nya stalldörrar har kommit och levereras hit i morgon! Spännande!

Avslutar med Mino & jag idag!

 

Av Sara - 25 mars 2013 20:34

Så var det måndag igen, ny vecka men inte ny månad ännu. I april MÅSTE väl våren komma!!! Fattar inte hur kallt det kan vara dag efter dag efter dag... Suck!

Ridhuset är fruktansvärt dammigt för jag har inte kunnat vattna på länge, men nu får det bära eller brista. Måste vattna nu! Har pratat med en underlagsexpert och har nu en plan för att få till ett riktigt bra underlag. Det vi har nu (pinnflis och sand) funkar hyfsat, men jag är inte helt nöjd. SÅ nu har jag beställt fiber som man kan blanda i befintligt material. Man kan lägga i lite då och lite då, när kassan tillåter, och det ska bara bli bättre med tiden enligt experten. Hoppas hon har rätt för nu kör jag på det! Skulle behöva något bra redskap för att sladda/harva manegen oxå, men fy fanken vad dyra de är dessa specialredskap!!! Puh! Det tål att tänkas på...

Red Ploppen först i morse och nu är det alltså vår sista vecka tillsammans. Finslipar nu inför lördagens clinic i Värnamo som jag och Ploppen ska åka på. Väl där ska jag visa och rida honom och sedan ska Bea, som oxå deltager på kursen, ta med honom hem. Det blir ett roligt avslut för mej & Ploppen hoppas jag! Ser fram emot lördagen :)

Mino fick igår en uteritt i solen och idag blev det ridhusarbete. Idag stod han BLICKSTILLA och avspänd när jag satt upp. Hurra!!! 

Sedan var det tidig lunch för kl 12 kom Klara och så lastade vi Quiero och åkte till djursjukhuset för besiktning och röntgen. Han var inte helt lättövertalad att gå in i trailern, men det gick till slut efter knappa 30 min, vilket är alldeles för länge för min smak! 20 sekunder-2 minuter får det max ta att lasta en häst och jag får som jag vill, och det brukar jag få... Väl framme var han iallafall en pärla och uppförde sej exemplariskt! Stencool och totalt lugn och tittade bara nyfiket på allt. Nu återstår lite pappersexercis och så hoppas jag att allt går i lås! Quiero blir isåfall kvar här ett tag till med sina kompisar och får tillbringa sommaren med dem!

Jerez skrittas och travas nu och får gå på uteritter nu 5 dagar/vecka. Han känns lite vinglig men det är ju inte så konstigt... Ingen ojämnhet alls dock utan väldigt taktmässig och fin och väldigt villig!

Ikväll red jag Teo i ridhuset och det tar sej för varje dag. Jag är så lycklig över mina två fina killar Teo & Mino! Det är en fröjd att jobba med dem varje dag! 

Igår visade vi ju Optima & Malaga för en kund och hon har låtit meddela att hon hemskt gärna vill köpa Optima. Så det blir en tur till mot djursjukhuset på onsdag. Planen är att Opti ändå ska stanna här i ytterligare ca 4 veckor så att vi bli klara med inridningen och att hon fungerar ordentligt under ryttare. 

Sist kan jag hälsa att Teddan mår strålade och är Kung av Herrevadskloster. Han har själv tagit initiativ till en egen hagkompis genom att helt sonika ta bort staketet mellan dem två. Enligt Carina så ser det ut som om det ska kunna fungera och det är så himla roligt om det blir så! Tänk vad härligt för Teddan om han får en egen bästa vän! 

   

Av Sara - 24 mars 2013 09:34

Sitter i soffan och njuter av utsikten över Mino & Ibbe som äter frukosthö i solen! Söndagar har jag sovmorgon och Klara fodrar o släpper ut. Igår var rollerna ombytta. Ett härligt upplägg!
Igår var det fullt upp med hästeriet. Provridning och stallpyssel och lite städning inför vår hingstvisning om två veckor. Det går fort nu!
Jag red Teo igår på kvällskvisten och Klara red Opti o Hero. Härligt o mysigt!
Idag ska vi visa Opti & Malaga för en kund och så ska jag rida Mino. Men först ska jag åka o hämta en ny fodervagn som jag hittar på annons.
Lite bilder från igår kväll!

Av Sara - 22 mars 2013 21:01

Pojkarna var som vanligt nu för tiden, otroligt duktiga på dagens arbete. Mino står numera stilla och dint när jag sitter upp och jag kan skritta fram på långa tyglar. Ibland vill han takta lite, men en liten förhållning så skrittar han igen. Så duktig kille! Han är lite överenergisk och jag ser fram emot lite vårväder, så att jag vågar släppa ut honom i hagen! Ännu så är det bara rutan framför stallet och ridning som blir hans motion. När jag inte promenerar med honom då iofs, men det är inte så trevligt just nu i de isande vindarna...

Teo går från klarhet till klarhet och idag galopperade vi riktigt fint! Mattes fina kille!

Ploppen fick paus idag och så var det dag för mitt sista träningspass med Visto. Han blir i morgon hämtad av sin nya matte. Lyckost henne! Han är en fantastisk liten häst och jag är så glad och tacksam att jag fått möjligheten att rida och träna honom! Det har varit otrolig kul att få rida lite annat än skritt, trav och galopp för en gångs skull. Jag har blivit riktigt sugen på att själv skaffa en häst med denna utbildningen. Tänk var fantastiskt om jag kunde komma ut och tävla i lite högre klasser. Det vore underbart! Har inte ridit någon MSV sedan Zagal för sjutton!!! 

Så jag lät filma oss i dag så att jag kan suga på karamellen ett tag till. 

Vistoso XXIV & jag idag!

Av Sara - 20 mars 2013 20:22

Idag skulle jag vara klar i stallet 13.30 så det fick bli snabba ryck! Satt upp på Galope 9.00 och gav mej ut i snön. Ploppen var lycklig och superfin när bi galopperade i sommarhagarna. Trots varken snösulor eller broddar var han säker på hovarna och det var härligt!!
Mino var tvåa och var en pärla som vanligt.
Sedan sadlade jag Visto. Börjar dra ihop sej för hans avfärd och det känns riktigt vemodigt. Jösses vad jag gillar den lilla hästen!! Han var förstås superfin idag!!
Sist var Teo och han var sååå duktig!! Longerade bara lite lite och satt sedan upp på min fina häst. Han står blickstilla på långa tyglar och är bara en stjärna!! Kunde idag börja forma honom och få lite ordning på hela ekipaget! Underbar känsla!
Nu är jag i de småländska skogarna och hälsar på släkten. Skönt med lugn och ro och bara njuta av god mat och gott sällskap!

Här mina favvo-killar idag ?

Av Sara - 18 mars 2013 13:55

nu haver jag haspat, precis överallt, precis överallt! Som Emil sjöng. FYYY vilkent väder vi har här nu! Och värre ska det blir! Just nu blåser det 27 sekundmeter och det är svinkallt. Senare ska det fyllas på med snö 1-2 dm och ännu hårdare vindrar. Klass 2 varning är utfärdad och min man ska landa på Kastrup framåt 22 ikväll. Jag är liiiite orolig måste jag säga...

Har fixat hästarna för dagen och jag hade planerat att rida allihop, men det blev bara 1,5. Visto klarade ridhuset bra, men jag blev allvarligt nervös över att hela taket skulle flyga av! Och vilket ojlud!!! Plåtarna skallrar och vibrerar i vinden och man hör kanppt vad man själv tänker! Visto var oavsett strålande fin! Han blir lättare i fronten för varje vecka som går och nu börjar bytena bli lite luftigare! Härligt!!

Ibbe fick ett litet pass i longeringslinan, men sen var jag tvungen att ge upp. Jag vågar ärligt talat inte ens ta ut någon häst!

Nu har jag tagit in massa ved och tänt i båda spisarna, stängt och haspat alla portar och alla hästarna står och myser i stallarna. Nu inväntar jag infernot! Blääää!

Teo är såå glad och duktig och jag hade sett fram emot att rida honom idag igen. Men det får tyvärr då vänta tills ridhuset inte verkar lyfta från marken! Så är det! Man får sitt efterlängtade ridhus, och då önskar man att man hade ett murat! Man blir aldrig nöjd...

Teo & jag i fredags!

       

Av Sara - 14 mars 2013 22:10

 Mino & Malaga är dagens huvudpersoner. Därav dagens rubrik! En härlig dag har vi haft idag och till skillnad från gårdagens snöoväder hade vi idag strålande sol och gnistrande vitt. Som vilken vacker vinterdag som helst. MEN I MARS!!! ÅH NEJ!!!!

Ja ja, bara att gilla läget... Red Visto först idag och vi gjorde idag tre byten i varje! Hästen kan ju sin sak, men piloten behöver lite mera träning. Jag kämpar dock med att få honom i uppförsbacke och ordentligt framför mej, då han gärna byter lite på framdelen och dyker ner i bytena... Men det tar sej! Passagen och piaffen är ju alltid "to die for"   

Ploppen fick jobba vidare med sina galoppfattningar från skritt. Samma sak här, det tar sej, sa mordbrännaren. Hann med Mino oxå innan lunch och som vanligt så är jag glad över mina öron när jag sitter på hans rygg. För om de inte hade varit där så hade mitt leende ju gått runt!!! Han är bara sååå fantastisk! Nu är vi fortfarande på en väldigt låg nivå och jag har startat om lite från scratch då han lätt blev spänd i början när man skulla sitta upp och göra halt. Hade även svårt att slappna av i skritten. Sådant som jag tycker är oerhört viktigt så jag lägger lite tid på det nu. Vi skrittar mycket och står stilla mycket nu! Så här såg vi ut idag!

           


Vi har just nu flera fina saluhästar här så det kan löna sej att göra en resa till Pepino och se på flera fina hästar på en gång! Fina och duktiga Budda finns till salu, vackra Optima som borde vara ridhäst nästa vecka om allt går enligt våra planer. Idag ska jag visa Malaga, som nu varit hos oss i en dryg vecka. Hon är en stjärna! Ett fint tillfälle för någon som drömmer om en spansk, vänlig och lättriden häst och samtidigt kanske någon gång vill ha ett föl? Malaga är ett mycket rastypiskt sto med fin stam. 

Varmt välkomna att besöka oss och våra hästar!

Malaga F - till salu!

 

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards