Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under november 2013

Av Sara - 28 november 2013 22:19

Jag har ett angenämt bekymmer... Jag ska rida clinic för Julio på måndag & tisdag och jag kan inte välja vilken häst jag ska ta med mej. Jag hade ju bestämt mej för att ta med Teo, MEN, han går så himla fint här hemma nu och han är mer och mer avspänd för varje pass. Så jag är lite tveksam till att ta med honom till ett nytt ställe i detta skede. Vi håller precis på att "bonda" om och jag känner att han börjar visa mera tillit när jag är på hans rygg. OM jag tar med honom på clinicen så kommer jag att bli liiiite nervös och ha liiite prestationsångest. Jag vill inte smitta honom med det den första gången vi ska iväg. När jag åker iväg och ska rida för första gången på ett nytt ställe med honom, så känns det klokare att jag gör det utan publik och krav... Ett par månader till så är vi nog där!! Så nu står valet mellan Fuxis och Rociero. Fuxen går ju som en liten klocka och honom har jag inga bekymmer alls med. Bara att jobba med hans smidighet och lätthet, som behöver fräschas upp! Vore förstås kul att "visa upp" honom på en clinic och få lite tips och råd om finlir.  Rociero går från klarhet till klarhet och jag är bara FÖRÄLSKAD i den hästen. Det är sann LYCKA att rida honom. Här tror jag att Julio kan komma med många goda råd. Jag skulle även vilja höra lite om hans åsikter om mitt påbörjade arbete med passage & piaff, samt bytena. Hmm, vad tycker ni?

       

Idag var det provridning av Rociero, och det gick jättebra! Tjejen gillade honom skarpt, och jag är inte ett dugg förvånad. Om man kan klara av hans energi och förvalta den rätt är han (som ni förstår vid detta laget att jag tycker) UNDERBAR! Hon ska återkomma och prova att rida ut en sväng oxå, så får vi se sen! Han är en klippa på uteritter så det ska säkert gå fint! 

Idag har det blåst nästan stormvindar igen. Suck! Teo, som alltid har så bråttom ut på morgonen, var väldigt missnöjd då han HATAR blåst! Men ska man tvunget ut får man snällt stanna ute några timmar iallafall. Kl 13 var dock alla pojkar inne igen och verkade väldigt nöjda med det... Blev ridhusarbete för hela slanten idag. Men även det är lite spännande när det blåser SÅÅÅ mycket som det gjorde idag. Plåten vibrerar när vinden kommer från ett visst håll och det skorrar BRRRRRRRRR högt! Jag hoppar högt varje gång, och är otroligt tacksam över att inte hästarna gör det. Första "blås-passet" i ridhuset för fuxis och han var lätt skeptisk men efter bara några varv så släppte han det och så var det inte mera med det. Skönt! 

I morgon skulle det vara bättre så då hoppas jag på några uteritter! Hektisk helg väntar med nattjobb, spa & julbord samt två konserter på söndag. Och så hästarna då! Helgen är till för vila eller hur var det nu? Hej hopp!




Av Sara - 26 november 2013 22:55

Så då har jag bestämt mej och plockat bort annonserna på fuxen. Han får stanna. Åtminstone tills vidare. Jag har ingen lust att sälja honom nu så att istället för att få in pengarna för hästen får han försöka bidra till brödfödan genom att vara lektionshäst. Han är inte så ultrakänslig som många PRE utan tvärt om ganska enkel att rida! Han är stadig och snäll och gör man rätt så blir det rätt. As simple as that! Så nu har jag lagt ut på hemsidan om privatlektion på honom. Är du intresserad så kan du läsa mera på vår hemsida under "Privatlektion" www.pepinopre.com

I morse var jag uppe tiiiidigt. Brrrr kallt och mörkt men helt vidstilla och ganska mysigt. Gav stona hö och släppte sedan ut pojkarna med hö i sina hagar. Alcon & Rociero är så glada att de får gå tillsammans! Ja, mest Alcon tror jag. Rociero "står ut" men är snäll mot sin oerfarne hagpoolare. Alcon har inte gått i haga alls sedan han var 3-4 år. Så känslan att släppa ut honom på 1 hektar gräs med en kompis, är obetalbar! Han ser sååå lycklig ut! När alla var ute tog jag frukost och sedan var jag på plats på Smådjurskliniken kl 8.30 Jag & Cecilia jobbade på i ett rasande tempo och kl 12 var fem hundar fixade! Kastration, hudtumör, tandsten mm. Blev McDonalds-lunch i bilen och så rakt ut i stallet när jag kom hem. Började med mockningen och sedan sadlade jag MIN fina fux och skrittade ut en runda. Strålande sol och helt vindstilla är juvligt för oss skåningar! Tror vi var lika nöjda båda "Tano" & jag! Alcon, Rociero & Teo hann jag oxå med men sedan var det ombyte och kaffe innan kören som börjar kl 19. Nu är jag hemma igen, hästarna nattade och teet urdruckit. En lång men härlig dag och nu väntar min sköna säng. Sov gott!

För precis ett år sedan red jag fina Jabeque! Vilket lyxjobb man har... 

     


Av Sara - 24 november 2013 19:51

Soligt och fint har vi haft i helgen! Om vi börjar i fredags så var jag effektiv och red alla hästarna. Tina var här på förmiddagen och filmade och tog lite nya bilder på Rociero. Jag kan inte nog lovorda denna fantastiska lilla häst! Han är bara så underbar att både rida och hantera och någon borde verkligen ta chansen att skaffa sin drömhäst! Så här fin var han i fredags!

         

Teo var sist ut på fredagskvällen och även han börjar sakta men säkert att bli en mera stabil ridhäst. Nu har vi även galopperat några gånger, vilket jag fick avstå från sedan min lilla "dropp-off" för en tid sedan, då både Teo & jag tappade lite i förtroende för varandra. Men så underbart att det nu börjar lossna igen. Nu känner jag mej inte riktigt lika stressad över att ta med honom till Julio om en dryg vecka. Det ska blir riktigt roligt och förhoppningsvis kommer jag därifrån med ännu mera inspiration och bra tips i bagaget. Jag har ett väldigt långsiktigt mål med Teo och det är Strömsholm nästa år. Så tar jag lite press ifrån både mej & hästen att allt måste fungera NU!

I lördags var det helt vidstilla och en underbar dag. Alla hästarna fick gå ut utom Alazano som jag sadlade och red ut en lång runda. Jag vågade mej äntligen ut på vägar, som jag vanligtvis drar mej för att rida då det är mycket trafik och ofta både bussar, lastbilar och stora maskiner. Så även i lördags så var det full fart. Alazano viftade inte på ett öra trots att bilarna susade förbi på alla hål och kanter utan skrittade bestämt på framåt. Men rätt som det var så blev det ett mindre trafikkaos i en korsning med bilar från tre håll och så en stor lastbil samtidigt! Måste erkänna att mitt hjärta slog lite snabbare, men min fantastiska duktiga lilla fux bara skrittade med bestämda steg rakt över vägen, förbi lastbilar och bilar som värsta Kairo-hästen. Jag blev så glad, stolt och lättad att jag började tjuta! Herregud!! Man är ju hyfsat lättrörd alltså... Men det var så längesedan jag hade en så trygg och duktig häst att jag bara blev så himla glad! Så nu går tankarna på att behålla denna underbara lilla häst! Han är ju faktiskt MIN! Tål verkligen att tänkas över...

Alazano   

       

Idag tog jag det ganska lugnt då jag jobbade på djursjukhuset i natt. Kolik är årstidens tema och vi fick in flera sjuka hästar under natten. Vill passa på och tipsa folk som har hästar på sandmark att ge hästarna loppfrö i maten så här års om man inte gör det alltid. Sandkolik är en vanlig diagnos nu. det kan även vara bra att fodra hästarna med halm ut i hagarna så att de inte går och gnager på gräset och drar upp gräs med rötterna och därmed får i sej sand och grus. Nu när det börjar bli kallt är det även väldigt viktigt att tänka på att hästarna ändå behöver vatten i hagen om de vistas ute många timmar. Gärna tempererat då eftersom de inte gärna dricker iskallt vatten. Förstoppningskolik är oxå otroligt vanligt nu och längre fram i vinter. Då ofta pga att hästen ej druckit ordentligt.

Sedan vill jag även avliva myten om att kolik släpper om man motionerar hästen, i timmar! En sjuk häst ska INTE motioneras i timmar. En lätt promenad i max 10 minuter eller 2 minuter longering i trav. Därefter ska hästen få vila i sin box. Sedan kan man motionera igen efter 40-50 minuters vila. Det är också en myt att en kolikhäst inte får rulla sej. Det är INTE farligt att hästen rullar sej. Faran i såfall är att den rullar fast och det måste man så klart övervaka noga. Vissa tarmfellägen kan rent av rättas till om hästen får lov att rulla sej! OM hästen rullar sej så är det dock en idikation på att hästen är sjuk och har mycket ont, så troligtvis är det läge att tillkalla veterinär. Om man ringer sin veterinär kan det vara bra att kunna ge uppgifter om några viktiga värden. Temp, andningsfrekvens och puls är bra att kunna uppge. Man räknar andningen / 15 sekunder och gångar sedan med 4 för att få ett minutvärde. Hästens puls kan man känna på undersidan av ganaschen om man inte har ett stetoskop och kan lyssna bakom hästens vänstra framben. En häst som har koliksymtom; matvägrar, inte bajsar, rullar sej eller skrapar bör ses över av veterinär. En tidig åtgärd kan förhindra en katastrof och ett kolikförlopp går ofta fort. Lämna aldrig en häst över natten om den visa koliksymtom! Den kan vara död nästa morgon... 

Lite höstförmaningar från sköterskan så här på söndagsvkällen. Hej hopp!

Av Sara - 20 november 2013 20:41

Igår hade jag Tina till hjälp att fotografera lite när jag red. Mahometano ligger nu ute på annons (snyft) och jag hoppas att jag kan hitta ett riktigt bra hem till honom. Han är ju bara en så himla shysst och enkel häst men ändå så väldigt käck! Åh vad jag saknar att ha en färdig, klar och vuxen häst som är MIN! Ibland blir man väldigt otålig och rastlös och vill att Teo & Mino ska vara vuxna. NU! Men så är de ändå ganksa duktiga för sin ålder och jag känner mej hoppfull inför framtiden med de två. 

Men under tiden får jag njuta av de vuxna hästar som jag har till mitt förfogande. Även om det är tillfälligt...

Mahometano XI - PRE-valack född 2002 TILL SALU

                         



Så har jag ju även köpt Alhajas son Ritmico för några veckor sedan. Jag har inte helt klart för mej hur hans historia ser ut, men han har väl betraktats som något av en problemhäst. Svår och väldigt väldigt känslig. Han är tydligt jobbad för hand i flera år, och endast riden mycket sparsamt. Så jag rider honom som en unghäst. Jag håller absolut med om att han inte är en häst för vem som helst, men jag är otroligt förtjust i honom! Ännu så gör vi inget precis avancerat men det gör inget för han är likväl fantastisk att sitta på. Min plan är att befästa ridningen i vinter och sedan ta ut honom på några små tävlingar till våren. Några LC & LB borde han kunna gå tills dess och om vi bara kan genomföra programmet någorlunda borde han samla en hel del poäng för bara sina gångarter, som är långt utöver de vanliga. Har förberett honom för tävlingar redan nu genom att ge honom ny frisyr. Kort halvblodsman! Han hade tjock men halvlång eller halvkort mera islandshästman och det tycker jag inte alls är snyggt. Så nu ser han så välvårdad och välfriserad ut. Så här tog vi oss ut igår.

Ritmico MD & jag

         

Av Sara - 18 november 2013 19:57

Idag blev min stalldag 7.30-18.30 Intensiv med rolig dag! Skyndade mej lite extra i morse för att hinna rida både Rociero & Alazano innan kl 11. Alazano bjöd mej på den mest fantastiska passage jag någonsin suttit i!! Nu börjar han bli mjukare i hela kroppen, mjukare i munnen och mera förtroendefull för mina händer och mina hjälper. Han spänner inte ryggen som när han kom, utan svingar fint fram och jag kan bara åka i passage med små fina hjälper. UNDERBART!   

Petra & Kyoto kom för sin lektion och hon var i god tid och satt till häst kl 11. Kyoto är en riktigt härlig häst med massvis med gång och schwung! Ingen lätt uppgift för Petra, men efter dagens sadelutprovning tror jag det blir betydligt lättare för henne. Jag kan inte nog betona vikten av en BRA sadel som ligger bra på hästen, samt sätter ryttaren rätt och i balans. Petra fick med sej en Frank Baines hem som hon ska rida i några gånger hemma också innan hon bestämmer sej.

Ytterligare tre ekipage kom hit med sina hästar och två av dem hittade sadlar att ta hem och prova lite till, och den tredje fick hjälp att tillpassa en korrigeringspad till sin Spaldingsadel. 

För egen del var Teo först ut. Han är ju vääääldigt bred över manken/bålen och kort, rak rygg. Min Equipe låg inte helt tokigt på honom, EFTER att Anna justerat min korrigeringspad och lyft upp den baktill. Tyvärr blir den aaaaaningens smal till honom med pad under. Samma sak var det med Equipen till Mino vilket innebär att jag inte har en optimal sadel till mina pojkar. Köpte ju en Frank Baines till Mino i somras, men jag gillar den inte alls (för stor i sätet för mej) så jag använder den helst inte. Alltså; ny order på en likadan Equipe Oracle som jag har, fast lite mera stoppad baktill och lite vidare ändå. Detta innebär att min underbara EQUIPE ORACLE ÄR TILL SALU! Jag behöver den i åtta veckor till innan min nya kommer, men om du är intresserad av en fantastisk sadel som passar fantastiskt till de flesta PRE, så hör av dej!

Ellinor som har köpt Alcon var så intresserad av min Equipe till honom, men tyvärr så är den inte optimal för honom och jag tycker det känns synd att hon ska börja med en sadel som inte gynnar hans utveckling av ryggmuskulaturen. Istället fick även Alcon testa en Frank Baines i bara 16,5 tum. Kort och fin på Alcons korta rygg och riktigt skönt att sitta i. Nöjd häst! 

Lämnade så tillbaka min stora Frank Baines sadel till försäljning hos Anna, och så fort den är såld ska jag beställa en Spalding Brittanica med rundbossor, lite smalare än Equipen, som jag kan ha till mindre hästar. Sen tror jag att jag är välutrustad på sadelfronten!

Min underbara Equipe Oracle - till salu!

 

Av Sara - 17 november 2013 22:00

För att fortsätta på ämnet, hur man rider och med vilken utrutstning, så kommer här mina tanka om utrustning. Eftersom jag jobbar med hästar på heltid och spenderar en hel del tid i sadeln, så har jag blivit tvungen att lära mej och intressera mej för att utrustningen.

Vi börjar med sadlar

Ett helt kapitel för sej, och en oerhört viktig detalj! Jag blev verkligen intresserad av sadlar och deras passform när jag hade Tendencioso. Han var en mycket känslig häst med ett mycket svårt sadelläge. Oerhört kort, oerhört bred och lite djup i ryggen. Efter mågna turer blev det en Equipe Oracle utprovad till honom. En sak jag lärt mej är att man INTE kan prova ut en sadel i stallgången. Man måste rida i den... I rätt storlek och allt, för att veta om det är bra. I Teddys fall, och jag är ganska säker på de flesta PRE, så behövde han en sadel med RAK bom, inte svängd, trots att de sistnämna låg som ett smäck i stallgången. Men när han rörde sej och jobbade kom ryggen upp. Med en svängd bom hindrades denna rörelser i ryggen och resultatet blev katastofalt! En dyr och tråkig läxa... En annan dyr läxa var att man inte kunde lita blint på sadelutprovaren. Man måste kunna själv... Idag vet jag lite mera och har lärt mej hur jag kan justera med bra paddar så att mina sadlar ligger bra på flera hästar. Några väldigt viktiga detaljer med en sadel (anser jag, obs, jag är inte någon expert, bara självlärd) är 1. att den ligger i våg (dvs inte faller fram eller bak) 2. inte klämmer över manken och/eller bogbladen (dvs är tillräckligt vid) 3. inte är för lång (trycker på njurar eller länd). 4. Rätt utformad och rätt storlek till ryttaren, så att denne hamnar rätt och i balans för att störa hästen så lite som möjligt. 

Många spanska hästar är mycket känsliga för vikthjälper, varför det är oerhört viktigt att ryttaren sitter så stilla så möjligt och i fullständig balans. Jag väljer därför sadlar med STORA knästöd och hyfsat djup i sätet. Mina favoriter idag är alltså Equipe´s Oracle-sadel som är en lyxig och dyr historia. Lite väl dyr kanske om man bara har en häst... Min favorit nummer två är Spaldings Brittanica. Minst lika bekväm som Equipen, men lite mindre knästöd. Kostar 10.000 mindre än Equipen. Finns ofta begagnade till en väldigt bra peng typ 7-8.000 kr. Jag har även använt Isabell Werths Cair syntet-sadel och gillar den skarpt, men för många PRE är den inte tillräckligt vid, ens i den vidaste modellen, och den är även lite väl lång för många.

Jag & Galope med Teddys Equipe. Han fick sedemera en Spalding spm passade honom bättre.

 

Min Equipe Oracle med utfylld padd 

 

Huvudlag & bett

Jag utgår på alla hästar på ett vanligt träns med aachen-nosgrimma med eller utan snokrem. Jag brukar även börja med ett relativt smalt, tredelat bett med fasta ringar. Jag väljer ett tredelat bett för att det bör ligga bättre i hästens mun, och inte vika sej på mitten när man tar ett tygeltag. Jag upplever att hästen svarar bättre på ett tredelat bett än på ett tvådelat, där jag tycker att flera hästar tenderar att bita sej fast i en sida oftare. Men på en lydig, väldriden och fortroendefull häst, känner jag att jag kan rida på vilket som. Mitt mål är alltid att rida på just denna utrustning. Enkel nosgrimma och smalt tredelat bett. Men när man får nya hästar i träning får jag ibland ta andra vägar innan jag kan rida på så som målet är. 

 

Favoritbett

Jag spänner aldrig nosgrimman särskilt hårt. Som jag lärde mej som barn på ridskolan, med två-tre fingrar mellan.


 

Teos träns och nosgrimma för närvarande. Han jar varit strulig i munnen så jag har exprimenterat en del. Dock betvivlar jag att det har någon betydlese överhuvudtaget. Jag tror att han strular med munnen för att han varit missnöjd och spänd över lag i ridningen. Det går bättre nu sedan jag backat på kraven och jag ska testa igen med hans vanliga träns och bett. 

     

Vissa hästar rider jag på kandar. Kandar är alltså ett huvudlag och betsling med en stång och ett mycket smalt bett. I dressyrklasser från MSV och uppåt är kandar obligatoriskt. Detta kan man ju ha åsikter om, men de behöver vi ju inte ta här. Det får man ta med FEI eller Svenska Ridsportförbundet. Jag tycker att kandar är ett väldigt användbart och trevligt. Det är dock inget för nybörjare. Om man ska rida på kandar bör man ha bra balans, så att man aldrig tar hästen i munnen av misstag om man tappar balansen, och man måste veta hur och varför man använder det, då det är en skarp bettsling. Fördelen är att om hästen är välriden och har förtoende för ryttarens händer, så får man en väldigt stadig form och känslig mun. Stången får hästen att söka sej framåt och neråt, och med bridongen kan man ge hästen de signaler man behöver. Jag rider docl aldrig en häst enbart på kandar, utan växlar mellan detta och vanligt tränsbett.

Teddy - som trivdes allra bäst på sitt kandar!

 

Av Sara - 13 november 2013 21:43

Jösses vad dagarna rusar iväg. Har vääääldigt mycket att göra nu och tiden räcker inte alls till! Behöver 4-5 timmar till / dag känner jag... Med alla pojkarna i träning har jag sex hästar om dagen att rida eller arbeta på något vis. Fodringar, ut & insläpp, mockning och stallskötsel tar ca 4 timmar om dagen, har jag räknat ut. Och så ridningen på det. Utöver det så är det ju något extra varje dag, som hovslagare, fixa någon hage, uträtta ärenden, köra hösilage osv. Tidigar morgnar och sena kvällar blir det. I måndags jobbade jag dessutom natt och idag har jag varit på smådjurskliniken några timmar. 

Hector var så duktig och åkte till djusjukhuset och blev både besiktigad och röntgad. Inte en enda anmärkning fanns, så ytterligare en häst i statistiken "ICKE OCD PRE" . I morse tog jag in honom från lösdriften för sista gången. Badade hans svans och borstade honom så fin det gick. Därefter fick han vila och äta i en box i väntan på transporten. Han klev snällt på och kom fram till sin nya ägare nu ikväll. Lugn och snäll men förstås trött och hungrig. Han är en så väldigt trevlig och fin häst och jag önskar Ewa all lycka och tror att hon kommer att få många glädjestunder med denna häst!

Här är Hector i mars, strax innan han kom till oss. Han har växt till sej ordentligt sedan dess!

   

Har inte fått tillfälle att filma i veckan men nu är det bokat till fredag. Rociero har gjort nya framsteg och även Alazano ska ju ut på annons. Åh, det svider i hjärtat för min fina fux är så otroligt trevlig att rida och pyssla om. Om han vore hingst hade jag absolut behållt honom! Så himla trevlig, vacker och fin i storleken! I kväll fick han slippa mej på ryggen och busa lite i lina istället. Det kommer fram mycket livsglädje i honom när han får lov. Härligt att se!

 


Avslutningsvis måste jag visa er en produkt från vårens Mountainhorse-kollektion. En snyggt skuren T-shirt i fin kvalitet med en mycket vacker häst! PÅ pannband och nosrem sitter lite bling! Min finaste kändis-Teo! Denna måste alla PRE-entusiaster ju köpa i vår!

 


Av Sara - 8 november 2013 07:55

Nej inte i Skåne iallafall... Otroligt varmt för årstiden. Hästarna svettas i sin vinterpäls och jag är flitig med klippmaskinen. Några kvar som behöver befrias från sina ytterkläder. Visste ni att hästar sätter päls/fäller efter ljuset och det har alltså ingenting med kylan att göra. Det hjälper alltså inte att täcka en häst för att slippa vinterpälsen...
Jag har haft kundbesök från Stockholm. Trevliga tjejer! Blev provridning av Alazano och jag tror att det var premiär för passage för Ewa! Men valet föll på Hector, som nu ska besiktigas & röntgas på måndag.
Värmen och regnet här nere gör grusvägarna mjuka och fina så det har blivit lite mera uteritter. Alltid trevligt, speciellt när man inre bara behöver skritta helat tiden utan underlaget tillåter även trav & galopp! ?
Som jag nämnt tidigare så har jag bokat Anna från Horsefarm till Sadelutprovning. Hon kommer måndagen den 18:e och det finns fortfarande en plats kvar om någon är sugen!
Igår var jag med Mino på återbesök hos Jonas Thornell. Det såg bra ut så nu får vi börja jobba försiktigt igen och så följer vi upp med en koll till innan jul. Fina Mino var en stjärna som vanligt och det är så enkelt att lasta och åka med honom!
Har inte glömt bort inlägget om utrustning. Ska bara samla energi att skriva och förklara hur jag tänker & jobbar. Återkommer om detta!
Ha en härlig fredag allesammans!

Fina Rociero! - foto Kim Paulin

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards