Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 5 mars 2009

Skriva bok eller ej?

Av Sara - 5 mars 2009 22:36

Jag har länge haft planer på att skriva en bok om hur man förstår sin häst och hur en häst fungerar. Jag funderar mycket över hur fantastiskt duktiga vi är på att utbilda folk inom häst i Sverige, men hur skrämmande lite av dessa utbildningar som berör hästens instinkter och naturliga beteende, samt hur vi som människor bäst agerar för att på tryggast och enklast vis hanskas med hästar. Det finns naturligtvis massvis med böcker i ämnet "hästens naturliga beteende". Men jag efterlyser en bok som gör det enkelt för en "vanlig" hästmänniska att ta till sej enkla metoder som underlättar såååå mycket i vardagen om man känner till dem...

Så glad jag blev när det fanns en bok jag inte tidigare sett, som åtminstone är i min linje! Inte allt, men väldigt väldigt mycket! Det heter "Tänk som din häst" En praktisk handledning tillframgångsrik träning , av Michael Oeace & Lesley Bayley. Jag kan prata hur mycket som helst om innehållet i denna bok, men nöjer mej med ett utdrag som jag tycker är oerhört viktigt! :

FÖRÄNDRA DITT SÄTT ATT TÄNKA

Att gå från att tänka som en människa (rovdjuret) till att tänka som en häst (bytesdjuret) sker inte över en natt. Det är en färdighet man ständigt måste sträva mot. Ställ dej dessa frågor när du stöter på problem med din häst.

  • Är jag rättvis i min begäran? Är hästen tillräkligt förberedd för den här uppgiften-mentalt, fysiskt och känslomässigt?
  • Har jag varit tydlig i min begäran? Förstår hästen exakt vad som krävs av den?
  • Skulle min begäran vara rimlig om jag såg det med hästens ögon?
  • Ber jag eller kräver jag?
  • Har jag fått hästen att förlora självförtroendet eller förtroendet för mej?

Om flera människor ställde sej dessa frågor och besvarade dem ärligt så skulle de se att deras "problemhäst" snarare är förvirrad, dåligt förberedd, ängslig eller panikslagen; dvs allt annat än ostyrlig och bråkig.

Men, invänder du kanske, det finns hästar som bråkar på ren djävulskap och som man måste få att sluta.

Det kan visserligen vara sant, men är du säker på att du kan se skillnad? Och i så fall, vems är felet? Är det hästens eller ryttarens/skötarens, som inte lyckats förhindra att uppkäftigheten har förvandlats till ett problem?


Ja, vad ska man säga, kunde inte sagt det bättre själv...

 
 
Evisen

Evisen

6 mars 2009 14:19

Och så måste man öva med sin häst! Är den rädd för paraplyer så måste man träna med paraplyer! Och ju mer man tränar, ju fler "skrämande" saker/ljud hästen lär sig, ju lättare har hästen för att inte fly när det dyker upp nya skrämmande situationer!! Det funkar för min var verkligen den som flydde som unghäst medans jag satt kvar i luften ... :o)

http://www.metrobloggen.se/evisen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards