Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2009

Av Sara - 22 juli 2009 21:30

Teddys dräktighetsprocent hittils alltså. Fortfarande är det samma 2 ston som inte är dräktiga. Tilläggas bör kanske att de båda seminerades även förra året utan framgång. Men nu är vi uppe i 27 undersökta ston och 25 dräktiga. Helt underbart! På lördag kommer ett av de nya stona hit. De andra två har inte behagat komma med någon bra brunst ännu så de är inte seminerade. Äntligen kunde dock Ebba semineras om idag (en av de två ej dräktiga) Hon var ensam så hon kunde få hela dosen med, för dagen, 7.560.000.000 spermier. Det borde väl göra susen! Sen hjälper det ju inte med hur pigga sperier som helst om barnkammaren (livmodern) inte är fräsch...

Nexi seminerades igen med högaktuelle Lord Loxley. På kvällen sköljde jag henne så nu kan vi bara hålla tummarna så knogarna vitnar!

Nelento PRE hingstföl e. Tendencioso  u. Nefertite


 


Av Sara - 21 juli 2009 22:46

Glömde ju berätta att Minero är såld! Han ska flytta till Tjörn och Helena som äger Godzilla & Zeus i förra inlägget. De var förbi här en kortis i söndags och trots att jag inte hade tid att visa hästarna utan istället oartigt skickade iväg dem själva att klappa på fölen uppstod kärlek vid första ögonkastet, berättade Helena.

Det blir leverans lagom till jul. Lite sorgligt men samtidigt kul. Jag vet att han får det jättebra!

Novia & Minero snackar med Trazzel & Amigo

Av Sara - 21 juli 2009 22:08

Förmiddagen ägnade jag i stallet ensam. I lugn och ro kunde jag fodra, mocka och pyssla. Sedan red jag Teddy på ridbanan. Ibland tycker jag att jag aldrig kommer någonvart med hans utbildning. Men så tänker jag efter lite. När jag fick honom kunde man överhuvudta inte rida honom i form. Han var aldrig framme på bettet eller med ryggen uppe. Han var konstant spänd, sköt ut bogar och in höfter och gick bakom hand hela tiden. Om han mot förmodan inte gjorde detta så stod han på stället och hoppade jämfota eller stod på bakbenen i ren panik. Vad har jag åstakommit sedan dec 2007 då? OK, han går i stadig form. bärigt, taktmässigt och fint (även efter 6 veckors vila), han gör fina öppnor i alla gångarter, han gör fina slutor i alla gångarter även diagonalt i både trav och galopp. Han gör hela piruetter bäst åt höger men helt ok till vänster oxå, Han gör givetvis bakdelsvändingar-skritpiruetter, han gör liite piaff och liite passage, han gör galoppombyte på hjälpen men är dock ofta efter bak, han skrittar utmärkt både samlat och ökat och gör även fina travökningar. Jo, jag har nog lyckats litegrand iallafall...

Efter att ha vattnat alla beteshästar och tagit lite foton på Kairo, som ju är till salu, tog jag en liten promenad med hundarna. Mats kom hem vid 14 och vid 15-tiden tog vi motorcyklen till Hörby, Benarp där vi hjälpte Jabeque att betäcka sitt andra sto. Han var duktigare denna gång och efter bara några få misslyckade försök fick vi till en fin betäckning. Sedan bjöd Linda & Stefan på mat och dryck. På hemvägen körde vi småvägarna hem och det kändes lite som "Änglagård" där man gled fram på vindlande vägar bland de gyllene sädesfälten...

Idag blir det bildbomb. Har så många fina bilder som jag inte lyckats klämma in i inläggen så här kommer de allihop sådär bara rakt upp och ner!

Galope-P

Zancado

Trazzel öga

Kairoso-P

Tempo är glad!

Mariscala & jag jobbar på!

Av Sara - 20 juli 2009 21:09

Verkligen betungande är det att mocka fyra boxar, fodra 6 ston i hagarna och sopa lite. Speciellt när man har Camilla till hjälp! Skämt åsido, så är det lite lugnare nu. Äntligen. Denna period är lika skön varje år. Nu har jag lite "semester". Det ska ju komma ett par nya ston men det känns ju bara skoj. Dessutom åker förmodligen 3 av nuvarande 6 hem denna veckan.  Så idag u-ljudade vi 5 ston. Nexi ska semineras på onsdag och ev torsdag oxå. Svårt att planera spermabeställningarna när man måste gissa 36 timmar framåt i tiden. Men vi provar. Baktprovade henne idag oxå. Sen seminerade jag ett sto Med Ludde (Ludwigs Champion) igen, en var dräktig och en inte (ej Teddys ston) och en ska antagligen semineras på onsdag.

Ytterligare ett sto, Godzilla, var dräktigt med Teddy. Hon står på Tjörn och stoägaren Helena har sedan tidigare även fött upp en avkomma e. Zagal och hennes sto Dolly. Hon skickade lite bilder idag.

Godzilla

Zeus e. Zagal XI

På eftermiddagen red jag Teddy, var och handlade, vattnade ston och unghingstar, promenerade med hundarna och städade lite i stallet.

På kvällen var vår bokföringskille här och vi gjorde lite budget och beräkningar på mitt högt önskade ridhus. Suck, man skulle vara född miljonär...

Så nu söker jag desperat sponsorer!!! Jag behöver 10 sponsorer som vill köpa en reklamplats i ridhuset och på hemsidan oxå. De kostar 5000:-/år (för både ridhus & hemsida). Så om någon känner sej manad så hör gärna av er!!!!  

Min dröm...

Av Sara - 20 juli 2009 08:22

En liten annons!

Otroligt snyggt Otto Shumacher (stavning?) kandar. Svart med schwarowski kristaller på både pannband och nosrem. Full stlk aldrig använt!

5000:-

Av Sara - 19 juli 2009 22:50

Hektisk veckan följdes av en hektisk helg. I lördags kom min nya stalltjej Annien för första gången. Härligt att ha mockhjälp igen! Hoppas hon trivs och stannar. Hon ska hjälpa mej på helger och lov, för hon går i skolan. Men bara att slippa mocka på helgerna är underbart!

På lördagen varjag och mina norska vänner iväg på shoppingtur, igen, denna gång till Väla. Blev några kassar med hem, men inga hästprylar denna gång! På kvällen var det de vanliga rutinerna med vatten till alla hagar, hö promenad med jyckarna osv. Avslutade med kinamat. En favorit!

Idag, söndag, kom Annie igen så jag kunde ta en långfrukost efter fodring. Städade och tvättade lite ochtog en hundpromenad. Tempo rör sej så lätt och fint. Jag blir lycklig varje dag jag ser honom! Har kanske aldrig berättat vad som är hans problem. Men i vintras började han halta först på ett bakben och sedan på det andra. Det vandrade fram och tillbaka och han blev sämre och sämre. Efter vetbesök och röngen konstaderade man artros i båda knäna.... Ingen toppendiagnos på en 4-årig hund. Skam den som ger sej! Smärtlinding tillsammans med uppbyggnadesprogram i form av kontrollerad och noga planerad motion + simmning har gjort att jag fått tillbaka min glada hund! Nu skuttar han glatt igen! Jag hoppas jag får behålla honom många, många är, för han är den trevligaste hund jag haft!

Tempo i vintras, innan han blev dålig

På eftermiddagen väntade jag stoägare som skulle komma förbi och kika på Teddy. Medan jag ryktade honom så blev jag så ridsugen så jag tänkte att jag lika gärna kunde sadla honom. Det var över 6 veckor sedan jag red honom sist, men det märktes överhuvudtaget inte! Joggade lite, böjde, kände över och kunde inte låta bli att göra en liten piruett, och jodå, allt satt kvar! Härliga häst!

Min sadel kändes mycket bättre nu. Skönt! Tyvärr blev stoägarna försenade och missade hela ridpasset, så de fick se honom utan ryttare i stället. Hade tyvärr inte tid att visa honom bättre, då vi var bjuda på teater i Malmö på kvällen. En härlig tillställning där Camillas man Kennet spelade en av rollerna. Camilla var oxå med och vi åt god tjeckisk mat medan vi underhölls av pjäsen. En riktigt trevlig kväll!

I morgon är det nya tag med u-ljud, semineringar och nya ston. Spännande!

Av Sara - 17 juli 2009 23:36

Vilken vecka! Herregud vad svårt det är att hinna med allt när man bara måste till Falsterbo varje dag. Eller, nästan iallafall. Tis, ons, tors har jag kört längst söderut på vår skånska mylla för att se årets finaste unghästar tävla. Det har varit väldigt skoj och härligt att träffa alla hästmänniskor och se alla hästarna. Jag har shoppat lite, såklart, och i år hade vi även förmånen att bli inbjudna som VIP-gäster till FOLKSAM. De sponsrade många klasser och hade ett stort fint tält med bästa utsikt över dressyrbanan. Där har jag suttit mest hela tiden och ätit snittar och blivit serverad bubbel, druckit kaffe och ätit goda bullar mm. Härligt! Det lönar sej att var storkund hos Folksam =) (ha, ha lite reklam)!

Här hemma har det varit liiite lugnare. Vi har bara haft 4-5 ston att kolla varje dag, men det blir ändå hektiskt när alla ska semineras och sperma ska hämtas till höger och vänster. Även så här sent på säsongen trillar det dock fortfarande in nya ston och bara på denna sista veckan har det tillkommit 4 (!) nya ston till Teddy! Två av dem är på transport-sperma men två kommer hit nästa vecka. Skoj! Vi är nu uppe i 36 ston till Teddy, 24 är dräktighets-undersökta och 22 av dem dräktiga. (Medräknat de 4 nya alltså)

Jag har ju haft Mariscala här oxå hela veckan så ibland har jag varit uppe i ottan för att hinns rida, mocka, fodra och vattna innan  Agneta kommer. Men det har varit skönt att rida innan det blir för varmt på dagen ändå. Idag åkte hon dock hem. Monica kom och red lite innan hon lastade. Hon tyckte att hon gick fram bättre och så är hon lite bättre i formen. Så fick de lite "läxa" att jobba på hemma och så ska vi ses igen om 3-4 veckor. Kan inte nog betona vilken härlig häst!

Så har jag fått tillbaka min sadel, omstoppad och med STORA knästöd. Underbart! Den är HELT annorlunda att sitta i och nu känns det plötsligt som min sadel. Ganska viktigt när man betalar 30.000:-

Nu har vi besök från Norge. Det är Nexis ägare som hälsar på. Det blir sena kvällar med god mat och mycket hästsnack. Skoj! Är precis hemma efter ett restaurangbesök i stan. Trött, mätt och nöjd hoppar jag nu i säng. God natt!


Av Sara - 14 juli 2009 00:10

Idag var jag praktis-fri! Ganska härligt att fodra själv och njuta av lugnet. Det gick ändå fort så jag var igång med mockningen innan Camilla kom för att hjälpa mej kl 9. Sedan kom Pierre och skodde Teddy & Laban. Laban var på rethumör idag så både Pierre och han var genomsvettiga när skoningen var klar. Man ska inte bråka med envisa killar. Varken hästar eller människor...

Full fart med stona idag. 10 att kolla. Esplendidas bebis är nu 60 dagar gammal och även om den fortfarande envisas med att ligga i kanten ser allt normal ut och den växer som de ska så vi får nog konstatera att den är normal iallafall. Den gillar kanten helt enkelt! Två ston att seminera, Teddys ponnydam var klar, bara att vänta 16 dagar. Ebba brunstar men inga ägg =(

Ett krångelsto som vi seminerade för dryga två veckorsedan, sköljde och behandlade ihärdigt med partoxin och estrumat, en specialkur Agenta hade lärt sej. Denna behandling gav resultat för hon var dräktig! Kan ju även ha med Teddys mirakelsperma att göra...

Efter lunch åkte Camilla hem och jag åkte till simmet med Tempo. Idag simmade han 20 minuter! Det är maxtid för honom, sa "sim-kvinnan". Ett lagom träningsspass. Idag fick han även simma utan rump-flytvästen. Men det gick fantastiskt bra och han simmade rytmiskt och fint med alla fyra benen!

Tittade till Clasica & Gittan på vägen tillbaka. de verkar stormtrivas i sin nya hage! Tom Gittan kom fram och vile bli klappad och verkade oerhört tillfreds.

När jag kom tillbaka sadlade jag Mariscala för en ridtur. Hon är lite osäker på var hon ska  ha sitt huvud och försöker hela tiden hitta rätt form och bärighet. I slutet var hon dock riktigt fin och även galoppen är bättre redan. Efteråt fick hon en skön dusch, hö och boxen. Såg väldigt nöjd ut! Red ut en liten sväng med Randu och sedan var det dags att köra vatten till småkillarna och även hö till Kario & co. Deras bete börjar tryta...

Vidare och hämta semin på Waldhof och sedan från Danmark. Seminerade och fixade de två stona. Höade i hagarna, vattnade lite igen och gav alla andra djur mat. Katter, hönor och hundar.

På kvällen var vi på middag hos Kennet och Camilla. En härlig kväll i deras härliga hus. Camilla hade planterat, grävt och byggt i hela deras trädgård. Hon är sååå duktig och begåvad! Jag blev helt impad och måst nu anlita henne att agera trädgårdsarkitekt hos oss!



Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards