Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 12 november 2009

Av Sara - 12 november 2009 19:17

Äntligen tittade solen fram idag. Och genast kommer energin tillbaka och man blir hur handlingskraftig som helst! Släppte ut Galope, Zacke & Trazzel i en av sommarhagarna så att de fick sträcka på sej lite. De tyckte det var underbart! Först rusade de runt som tokar i ca 5 minuter, sedan kastade sej alla ner, samtidigt, och rullade och rullade och rullade. Vilken syn! Ha ha! Sedan skulle det "betas". Inte för att det fanns så mycket gräs men man kan ju gnaga!

      

När alla stallbestyren var avklarade bestämde jag mej för att här skall ridas ut! Först ut var Teddan som var tyckte det var en otroligt skojig idé! Småtaktade hela asfalten ner mot grusvägarna. Lite skeptisk till det mystiska täcke som matte tyckte skulle täcka rumpan (ländtäcke hemska tanke!) Precis när vi svänger in på en grusväg runt en häck hör jag en bil närma sej ganska fort. Shit, tänkte jag, ska den inte sakta ner! Jo, då 1 meter ifrån oss tvärbromsar bilen och gör värsta sladden rakt emot oss. Teddy blev skiträdd och vänder 180 grader runt om varpå min fantastiska väl-liggande nya sadel far runt och helt plötsligt hänger jag smått på sidan av hästen. Hmm, inte bra, jag får nog försöka kliva av och fixa detta. Precis när jag lyckas slänga över benet bestämmer sej bilen för att köra vidare i racerfart, Teddy snor runt igen, jag far i backen och lyckas slita med mej ländtäcket (tur man har välvadderad bakdel) och vips så har jag tappat tygeln. Ser min vackra svarta hingst i FULL GALOPP ut över en MEGA STUBBÅKER på typ 20 HA! Då hade bilen stannat igen och jag öppnar dörren och gastar: nu får du skjutsa mej efter min häst!! I dont understand swedish, säger den förskräckta "ryska" tjejen bakom ratten. After the horse! gastar jag! och iväg far vi i fortsatt racefart. 300 m längre fram ser jag honom på stubben, ber att få hoppa ur bilen och går ut och hämtar min stackars vettskrämda häst. Suck, bara att rätta till sadel, lägga på ländtäcke, hoppa upp igen och bege sej hemåt. Det fick räcka med uteritt för oss två idag. Fick iallafall galopperat hem på stubben och det var lite skoj! Väl hemma var Teddan supernöjd med dagen! Länge sedan han såg så fulkomligt tillfreds ut i boxen efter avslutat arbetspass. Själv föredrar jag liite mindre dramatik...

Sadlade upp Principen och gav mej ut på en odramatisk tur med honom. Hade faktiskt en mycket behaglig ridtur där vi träffade på en trevlig gubbe som tydligen brukade kolla på vår hemsida och beundrade våra hästar så. Jättekul! Man är ju van att mest stöta på sura människor som retar sej på hästbajs på gatan eller att vi överhuvudtaget rider på vägarna. Denna trevliga gubbe höll som bäst på att bygga om en barack för att skaffa brevduvor. Så fick vi pratat lite om avel och hur spännande det är. Visste ni att en brevduvas stamtavla är otroligt viktig och aveln synnerligen avancerad och välplanerad. Intressant!

Han med några hästar till på ridbanan, en promenad med hundarna och lite foton på hungriga ston & föl.

    

Har möblerat om lite i matsalen och detta arrangemanget med en korg för dukar och linneservetter och utsetts till en viss Salt-katt nya sovplats...

  

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards