Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Vad har man en PRE till?

Av Sara - 30 september 2010 22:08

Den frågan har jag fått många, många gånger. Varje gång svarar jag att jag rider dressyr på mina. Ja vanlig dressyr. Kan man det? Tävlar du mot vanliga hästar?

Igår tror jag att hela världen fick svar på dessa frågor... Juan Martinez Muños Diaz & Fuego XII tog en välförtjänt 4:e placering i Grand Prix Specialen i VM! Fuego var lite snabb överlag, men ändå, belönades alla hans kvaliteer av domarna. UNDERBART! Den svenske komentatorn började med att minsann tala om hur svårt denna ras hade att hävda sej mot halvbloden. Inte sant överhuvudtaget! Sedan var han tyst en lång stund och efter en fantastisk travökning och övergång till passage fick han tillstyrka att man ju gärna såg att hästarna rörde sej i uppförsbacke och att det, gjorde Fuego... dryga 74 % och endas slagen av USA:s bästa ekipage, ett mycket bra engelskt ekipage som gjorde en felfri uppvisning och så givetvis Totilas. Jag säger det igen, FANTASTISKT! UNDERBART! Heja Spanien!!!! Bästa svensk var alltås på 28:e plats... Alltså, är det bäst med ett svenskt halvblod i dressyr eller en PRE kanske? Måste givetvis även nämna den andra PRE:n Norte, som är en fantastisk hingst! Han kom på 22:a plats i sitt första mästerskap! Hästen debuterade Grand Pix i fjol. Vänta bara! Han är dessutom bara 9 år. Vad ska bli av honom!

Tyvärr har inga videofilmer lagts ut på Youtube ännu, men man kan se båda ritterna här: www.topiberian.com

Här är Fuego i Frankrike i somras där han vann en Världscup-omgång!

Idag har lilla Tatanya flyttat till sitt nya hem. Åh vad härligt för henne! Hon kommer att få så mycket kärlek och omvårdnad! Redan ikväll hade nya ägarinnan sadlat och ridit en liten sväng och Tanya uppförde sej exemplariskt! Lycka till Harriet!

 
 
Ingen bild

Minna T

1 oktober 2010 07:13

Jag var på Equitana i Tyskland för 1½ år sen och där framgick det att t.o.m tyskarna har börjat korsa in PRE och lusitanon i sina halvblod både här och där. De tycks ha märkt att det där med att hålla på med selektiv avel för s.k auktionstrav inte riktigt ger den förmåga för samling som behövs för högre klasser. Sen såg jag också tyvärr en PRE som de lyckats få auktionstrav på - och som inte klarade av att göra sluta i den traven...

 
Ingen bild

Charlotte

1 oktober 2010 08:48

Fuegos fantastiska uppvisning från VM finns på denna länk (aningen hoptryckt bild tyvärr):
http://www.youtube.com/watch?v=8Dg8yQepe7s
Han var helt otrolig, ekipaget fullkomligt flög fram!

 
Ingen bild

Matilda

1 oktober 2010 08:55

Ja den frågan får man ofta... Mycket bra skrivit.
Det är så roligt att höra hans kommentarer och sen blev helt tyst.
KRAM på dig!

 
Ingen bild

Camilla Milldoff

1 oktober 2010 16:43

Viva Fuego!! Han är ju helt sanslös! Vilken fantastisk rörlighet ! Och vad gulligt att han klappar om hästen under ritten...man blir alldeles tårögd

Kram kram

 
Jossan

Jossan

2 oktober 2010 19:39

Såg dagens ritt för ett tag sedan på 1:an. Juan Martinez Muños Diaz gör verkligen något extra när han bjuder lite på sig!! Publikfavorit, helt klart!! Och om man jämför Fuegos galopp med de andra så skiljer han sig verkligen från mängden!!

Hoppas verkligen på en fortsättning på deras framgångar!!

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ana-Katarina Frank

2 oktober 2010 20:29

Den absolut bästa musiken som passade helt ihop med rörelserna pampig uppvisning.

 
Ingen bild

Charlotte

2 oktober 2010 21:45

Fantastiska küren igår med Fuego på denna länk (inte så bra filmat men hör bara hur publiken jublar!):
http://www.youtube.com/watch?v=OXJpfYihRTs

 
Jossan

Jossan

2 oktober 2010 23:13

Måste ju inflika kommentaren jag nyss läste: "Men den som fick publiken att resa sig i stolsraderna och klappa takten under ritten var spanjoren Juan Manuel Muñoz Diaz på sin vita PRE Fuego XII. Vilken show! Den amerikanska publiken jublade. Och buade när resultatet ”bara” räckte till en femteplats.
- Fortsätter den mannen sådär så kommer den här trion att få se upp , sa domaren Linda Zang."

Texten kommer från http://www3.ridsport.se/Evenemang/WEG2010/Nyheter/HattrickforTotilas/


http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards