Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 13 november 2010

Trött en liten stund...

Av Sara - 13 november 2010 20:33

Jag är en glad person. Alltid. Glad, positiv, optimistisk, framåtsträvande, envis. Jag helt enkelt hatar att tänka bakåt, vara negativ och att vara sur. Lika svårt har jag för människor som har dessa egenskaper. Eller jag tycker synd om sådana människor. Det måste ta så mycket oerhört mycket onödig energi?

Som de flesta vet så lever jag för hästarna. De är mitt liv. Jag älskar att vistas bland dem. Att mocka och rykta. Att rida och pyssla. Att sköta om sjuka hästar på jobbet eller att hjälpa elever att gå framåt i sin relation till deras hästar. Så för mej är det oftast väldigt enkelt att tänka och känna positivitet och glädje. Jag behöver bara gå utanför dörren och se dem, hästarna, så är jag lycklig!

I år har vi på många sätt haft ett väldigt framgångsrikt år på Stuteri Pepino. Vi har fått fina föl, hingstarna har utvecklats fantastiskt och haft framgångar på utställningar. Många fina ston har varit hos oss för betäckning och nu senast gjordes det fina reportaget i Hästmagazinet! Otroligt skoj! Ändå har det hela tiden varit något mörkt och bittert i bakgrunden. Något som flåsat mej i nacken och som jag envist vägrat att titta efter. Kollegor och så kallade PRE-entusiaster har ansträngt sej oerhört mycket för att ställa till det för oss. Jag har gång på gång förvånats över att andra har så mycket tid och energi att lägga på någon annan. Varför inte vara mer focuserad på vad man själv sysslar med och lägger sin tid och kraft på? Det är så mycket enklare!

Så här en blåsig och mörk lördagkväll så kan jag faktiskt bli lite sänkt. Känna mej uppgiven och kraftlös. Men en sak vill jag bara säga. JAG KOMMER ALDRIG ATT GE UPP! De  rena trakasserierna som vi utsatts för kan nog göra mej trött en liiiten stund. Men jäklar anamma! Mest av allt gör det mej bara ännu mera envis. JAG SKA VISA DEM! Jag ska kämpa ännu hårdare, jag ska satsa ännu mer, jag ska producera ännu bättre hästar och jag ska själv bli bättre, klokare och ännu mera ödmjuk. 

Så här kul är det ju med en P.R.E

       

              

 
 
Ingen bild

Renee

13 november 2010 21:07

Hästvärlden är alltid intressant på det planet tycker jag. =/
Fast å andra sidan verkar alla nischade världar vara det tyvärr.

Men det är skönt när man kan vända det som är "emot" en till något som får en att hålla igång ännu mer!!

 
Yvonne Jonsson

Yvonne Jonsson

13 november 2010 21:37

Finns sådana människor överallt tyvärr :( man får precis som du skriver känna sig lite låg ibland för att sedan komma tillbaka ännu starkare :)

http://www.dalabergsgard.se

 
Karin

Karin

13 november 2010 22:45

Det är rena rama avundsjukan, jag tror dom lider mest själv.

http://www.coolmixkennel.se

 
Madde

Madde

13 november 2010 23:27

Vet hur det är :( men det är bara att köra på! Du har underbara hästar och jag kommer gladeligen betäcka med en av dina hingstar i vår om allt går enligt planerna :)då får jag iallafall en halv PRE :D Kör hårt och strunt i andra!

http://www.hastohund-utbildning.se

 
Ingen bild

Helena

13 november 2010 23:40

Har själv svårt med att inte ta åt mig, och tyvärr vacklar självförtroendet ibland när det finns så mycket tyckande runtomkring en. Jag beundrar det du gör och dina hästar, och när jag läser din blogg så stärker det mig i mitt "hästliv":)

 
Ida

Ida

13 november 2010 23:49

Ja, jag känner igen det du beskriver eftersom jag skymtar det lite då och då själv. Det är bara fortsätta tänka positivt och fortsätta vara så glad, trevlig och proffsig som du är så kommer framgångarna att fortsätta komma.

Nu är det snart SICAB och det är ju verkligen något som gör en glad! Vi måste verkligen träffas där! Kommer du vara där hela veckan?

http://www.stallhavang.se

Sara

14 november 2010 08:43

Tack för ditt stöd Ida!
Jag ser verkligen fram emot SICAB! Vi är där tors-sönd så vi måste ses! Jag funderar på att ordna en "svenskmiddag" en kväll och bkoa bord på någon trevlig krog. Vi kan väl höras!
Kram S

 
Ingen bild

Ingela R

14 november 2010 07:50

Det var inte roligt att höra. Visste inte det.
Naturligtvis är det det svenska avundsjukan, jantelagen. Den lever än tyvärr.
Du har ju nästan allt man kan önska sig och dessutom stora framgångar, det måste ju sticka i ögonen på folk.
Men du har ju redan hittat medicinen mot det som tur är. Skillnaden mellan stark och svag är att den starke reser sig upp igen efter fallet. Du är urstark.
Vi är nog fler som tycker om dig än motsatsen.

 
Tina

Tina

14 november 2010 08:23

Hej.

Visst är det tråkigt med avundsjuk och skitsnack! Men så är det överallt. Tänk om folk hade kunnat samatbeta lite mer istället.

Fortsätt med det du har byggt upp och var stolt! Du är en av de största och mest engagerade uppfödare.

Kram på dig

http://www.lightningpre.se

 
Ingen bild

Camilla Milldoff

14 november 2010 09:41

Kära Sara! Du är en av de duktigaste och mest engagerade människor jag känner. Det du har gjort för svensk PRE avel kan inte jämföras med någon annan !! Dessutom är du en väldigt trevlig och kär vän! Jag förstår att du blir lite trött ibland, men jag vet att du kommer att kämpa på och överträffa dig själv och andra i framtiden. Och du har mångas support och uppskattning - så jag vet att du kommer att fixa det!! Jag tänker på dig :-)
Kram kram

 
Ingen bild

katarina

14 november 2010 10:30

Hej ! Kan bara hålla med ! Vi kände samma sak när vi började sälja hästprylar. Folk förväntade sig att vi skulle ha samma storlek på sortiment som en som hållt på i 20 år.. Det är ju så gott som omöjligt när man precis startat upp ett företag med alla omkostnader. Men de som stöttade oss genom att ge oss en chans var vårt stöd & vår tröst att fortsätta. Dock fick vi lägga ner senare av personliga skäl men man hade ju önskat det skulle vara en trevligare upplevelse än så.
Önskar dig all lycka i det du gör, du verkar så engagerad ! Mvh Katarina

 
Natalie

Natalie

14 november 2010 12:47

Dom finns överallt, dom som tycker om att snacka skit och dra med sig andra ned i mörkret. Tyvärr har jag aldrig stött på så mycket tjafs bakom ryggen och så många bakåtsträvare som när jag började med P.R.E hästar!

Jag älskar rasen men känner att folket inom rasen är urdåliga på att jobba framåt tillsammans, vilket såklart är jättetråkigt och inte hjälper någon.

Pussa en hästmule och upp med hakan :)

http://colina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Marita

14 november 2010 13:27

Tyvärr är det så här det är, gräset är alltid grönare hos grannen och människor letar hela tiden fel på andra och klagar.......
Alla har vi fel o brister så bry dig inte om de som vill förstöra för dig, gläds i stället med oss som gillar dina framgångar. Du vet ju själv om att du har mycket fina hästar och att du gör mycket för PREhästen!

 
Malin

Malin

14 november 2010 13:51

Avundsjuka människor som sitter o skvallrar om än det ena o än det andra (sanningar o lögner om vartannat) är väl tyvärr inget ovanligt. Hoppas du står på dig o fortsätter jobba på. Det finns väl ingen som varit så framåt som du när det gäller att marknadsföra PRE-hästen på uppvisningar, visa upp egna kvalitetshästar och även föda upp fina föl. Det är ju bara att se hur många ston som kommer till dig o dina hingstar för betäckning så förstår man ju att du driver en bra verksamhet och att stoägarna har stort förtroende för dig. Du har ju hållt på länge nu och får framgångarna tack vare många års slit och erfarenheter så det är väl inte konstigt men ändå trist att det sticker folk i ögonen. Håller med dig om att vill man lyckas så får man väl jobba på istället för att klaga på andra som är framgångsrika. Fast det är ju enklare att sitta inne framför datorn o gnälla över andras fina hästar o hårda arbete...
Kämpa på! Kram!

http://vetmalin.dinstudio.se

 
Ingen bild

Eva

14 november 2010 13:54

Hej! Trots att jag redan mejlat dig om detta, tänkte jag att det vore på sin plats med positiv feedback (lite mer offentligt) från en mycket nöjd kund. Jag är väldigt imponerad, nöjd och tacksam över hur du skött förmedlingen/försäljningen av vår nya familjemedlem.Llamativo är jätte fin! och du är supertrevlig
kram

 
Charlotte

Charlotte

14 november 2010 18:37

Kære Sara.
Har netop skrevet på FB (PRE i Norden), at der er meget sladder i hesteverdnen. Og som jeg også skrev: Man skal ikke sige noget, som man ikke kan tåle at høre komme igen (tilbage til en selv). Der vil altid være misundelige mennesker, og det er de værste til at sladre om andre. De må have et meget fattigt og indholdsløst liv.

Som Natalie har skrevet til dig: Kys en blød hestemule og kom i godt humør igen. Vores heste er jo altid glade :-)
Fik i øvrigt fat I Magasinet Häst. Vældig fin artikel, Sara!

http://www.colinadelsol.dk

 
Linda

Linda

14 november 2010 18:41

Det är ren avundsjuka som ligger bakom sånt skitsnack!
Tråkigt att sånt folk inte kan glädjas åt det de själva har och även andras framgångar.
Det lilla jag träffar dig på utställningarna är bara positivt och jag vet att har jag något jag undrar över kan jag fråga dig åd jag vet att du gärna delar med dig av din kunskap.
Stå på dig!

Mvh Linda

http://finnstapre.bloggplatsen.se

 
Mägi

Mägi

14 november 2010 19:05

Usch låter jobbigt men precis som ngn skrev i början av kom.r, skönt att du kan vända det till att kämpa vidare och vara stark. Själv är jag inte så insatt i PRE-världen trots att jag är ägare till en underbar liten PRE-tös, så jag vet inte riktigt vad det handlar om..men efter att tittat runt på lite bloggar häromdagen så förstår jag att ngn sorts "negativ virvel" dragit igenom... Hoppas det "goda" ska segra (!!) och jag tycker att man alltid, alltid ska kämpa åt det hållet som gör en lycklig, oavsett andras åsikter. Så keep on going! För övrigt läste jag om dig & er i Hästmagazinet...underbart!

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ingen bild

Faster Eva

15 november 2010 08:15

Ja Sara tyvärr är människan så. Du besitter en styrka, vilja och 'jävlaanamma' som vi 'vanliga' bara har att beundra. Låt inga små människor påverka dig, för det är det det är 'små människor' i alla avseenden.

 
Ingen bild

Hanna

15 november 2010 10:44

Hej Sara,
jag brukar inte kommentera även om jag håller stenkoll på bloggen, är så fascinerad och imponerad av din verksamhet så nu blir jag arg.
Som någon sa, det är så typiskt svenskt, jantelagen, ingen får lyckas och ingen får ha klarat det bättre eller vilja mer än andra, sicket skitsnack!
Jag njuter av din din blogg och dina underbara hästar, Teddy är en dröm på fyra ben! Jag hoppas att jag ska ha råd att komma på clinic för dig någon gång i vinter eller till våren.
Mest av allt hoppas jag ändå på att jag en dag ska ha råd att köpa häst av dig(student för tillfället), araberna jag ha nu är ljuvliga men det är sannerligen något magiskt över PRE'n, något du konstant visar här i din blogg.
Så håll huvudet högt, låt ingen säga till dig vad eller hur du ska göra och vet att vi är många som hejar på dig!
Mvh Hanna

 
Ingen bild

jossan

15 november 2010 11:43

Det är så trist men så fort man får lite framgång så börjas det snackas.
Du får se det positiva och inse att ingen i Sverige har varit lika framgångsrika och synliga som ni är och tydligen blir andra uppfödare provoccerade av det.
I Sverige får man dessutom inte vara glad över sin framgång utan ska helst ursäkta sig.
Stå på dig!
kram! /Jossan Bonics ryttare.

 
Ingen bild

Gabbi

16 november 2010 16:55

Jag vet inte heller vad jag missat, förstod av natalies blogg häromdagen att det verkar vara turbulent just nu inom PRE men det har gått mig förbi, det finns fördelar med att hålla sig för sig själv(:-

Men som sagt verkar detta tyvärr vara ett fenomen inom så gott som alla sammanslutningar där många människor delar samma intresse och jag ser det inom alla de hobbyintressen jag har, PRE, Cane corso och viltrehab, tröttsamt och trist!

Men utan att veta vad som utlöst din reaktion här i bloggen, så skulle jag nog våga gissa att det till stora delar handlar om Jantelagen och svårighet för folk att skilja på sak och person.

Det bästa sättet att tackla det är att hålla huvudet högt, ta åt sig av eventuell kritik som känns berättigad, och sen helt enkelt låta resten rinna av en som vattnet på en gås (:-

Var stolt och glad istället över att du får göra det du mår bra av, något de som jävlas med er förmodligen är bittra över att de själva inte har möjlighet till.

 
Ingen bild

Linnéa

16 november 2010 19:15

Vilken vacker skimmel!

 
Ingen bild

Marie

20 november 2010 10:11

Jag vet inte heller var jag missat. Jag är nybliven ägare till ett PRE-ungsto, så jag är inte alls inne i PRE-världen, och känner inget folk. Jag tycker dina hästar är helt underbara, du verkar ha en fantastisk anläggning. Jag är väldigt sugen på att komma ner och titta på dina hästar. Jag har förstått att "förståsigpåare" här hemma tycker min nya häst verkar väldigt konstig med sin nedsnaggade man osv.
Gör det du vill och det du har möjligeter till med ditt liv! Lev och må bra!

Sara

20 november 2010 22:51

Tack för din kommentar Marie!
Grattis till din nya spanska häst! Du är varmt välkommen att hälsa på hos oss när du vill!
Vänligen, Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards