Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 16 juli 2011

Leviton P

Av Sara - 16 juli 2011 10:03

Fina vackra Levion är så duktig. Han är en typisk Zagal-avkomma med massvis av talang, naturlig balans och bjudning och dessutom så cool och trevlig kille! Trots allt detta har vi tagit beslutet att sälja honom. Leviton har ingen plats här hos oss som avelshingst, då han inte håller den höga klass som vi anser att en avelshingst skall ha. Han är en fantastisk häst, men kan inte mäta sej med Razonado, Galope eller Teddy. Våra hingstar skall hålla toppklass - avelsmässigt. Leviton håller toppklass - som ridhäst eller avel i mindre skala. Vill man avla på ridbarheten så är han en utmärkt kandidat!

Jag har bara ridit honom två gånger än så länge, men han är såå duktig! Det känns som om det inte kommer att ta många veckor innan han är stadig i bärighet och form. Leviton är en väldigt cool kille och tar livet med ro. Han har mycket gott självförtroende och är inte rädd för någonting. Med detta självförtroende kommer även en ganska hård yta som gör att om man vill ha honom som hingst, så kräver han en fast och konsekvent hantering i alla lägen. Han är den typen av hingst som vanligtvis blir en alldeles lagom fräck valack. Inte får tråkig och inte för vek.

Leviton rör sej mycket bra med fantastisk takt och de viktiga spanska knälyften. Vägvinnande och avslappnad skritt, kraftfull trav och rund, fin galopp. Han passar utmärkt på tävlingsbanan och är lagom stor för att få den där smidigheten och spänsten som är så karakteristiskt för den spanska hästen.

Lite bilder från igår. Vårt andra arbetspass tillsammans!

           


 
 
Ingen bild

Emma

16 juli 2011 20:45

Så fin han är, massa lugg och man! Räknar du Galope som er bästa uppfödning hitintills?

Sara

16 juli 2011 22:02

Visst är han söt i allt sitt tagel! Ja, Galope är bäst hittils. Quiero verkar ju vara kanske ännu bättre, men det vet vi först om några år!
Mvh Sara

 
Ingen bild

Nilla

18 juli 2011 09:51

Hej!
Kan du ge mig en förtydling, i ena andetaget duger han inte som avelshingst, för då är han inte tillräckligt "bra", och i nästa andetag är han suverän i aveln, fast i mindre skala. :-S jag fattar faktiskt inte, om man vill få rasen framåt, då ska man väl bara avla på det bästa, oavsett storlek på avelsskalan, eller?

För övrigt är din blogg suverän. :-D ( ja du och hela din verksamhet oxå)

Sara

18 juli 2011 20:10

Hej Nilla!
Ja det var kanske lite märkligt uttryckt... Vad jag ville säga var att jag inte tycker han håller den kvalité som våra andra tre hingstar gör, men därmed inte sagt att han inte kan användas i avel. Hos oss skulle han dessutom ha ungefär samma "målgrupp" som Razonado, och ska man välja mellan de två så är ju inte valet så svårt... Han är en bra häst med många tillgångar och ska jag sticka ut hakan är han bättre än många andra spanska hingstar som erbjuds till avel här i Norden. Jag säljer honom först och främst som en ridhäst, en fantastisk sådan, men vill heller inte stänga alla dörrar ifall intresse finns att köpa honom som hingst. Han har dessutom fantastiska föräldrar och kanske en sådan hingst som nedärver sej väldigt bra. Vem vet?

Hoppas det blev bättre förklarat, ibland kan en text uppfattas helt annorlunda än författaren avsåg. Jag ska tänka mer på hur jag uttrycker mej i fortsättningen!
Mvh Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards