Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 17 juli 2012

Heldag på sjukan

Av Sara - 17 juli 2012 20:51

Vad är detta för sommar... I4 grader, blåst och regn. Suck. Jag behöver vääääärme, sol & bad för att orka med vintern, men det känns väldigt avlägset just nu.

Red Ploppen på morgonen så fort han ätit sitt hö. Han känns ganska fin och det ska bli kul att tälva på fredag. Jag gillar inte så mycket att rida på 40 m spår, men det får gå denna gång. Nästa helg är det 60 m så det ska bli ännu roligare. Lastade in Jerez & Faffe och körde till Djursjukhuset. Båda killarna skulle gås igenom inför försäljning. Ingen besiktning alltså eftersom ingen av dem är ute på annons ännu, utan jag vill bara vara säker på att de är fräscha innan jag sätter dem i ordentligt arbete. Först ut var Jerez. Han hade en svag böjprovsreaktion på ett bakben men i övrigt fin. Han är ju dåligt musklad i sin överlinje, men fint rörlig och mjuk. Eftersom jag INTE vill ha några böjprovsreaktioner så gick vi vidare och lade bedövningar för att ta reda på VAR han hade ont. Det visade sej att smärtan kom från gaffelbandsinfästningen. Troligtvis en skada som han tillfogat sej i hagen. Han kan ha halkat och trampat igenom och sträckt senan. När detta hänt är omöjligt att säga. Det kan vara nyligen eller en äldre skada. När detta var konstaterat så röntgades han en full exportröntgen, och där fanns INGENTING. Alla leder: strålben, kotor, knän & hasar ser alla helt fina ut. Inga pålagringar, spatt eller lösa benbitar. Alltså en fullt frisk häst så när som på gaffelbandet. Nu är han behandlad i området och ska skrittas i 4 veckor. Sedan blir det ny koll och om han svarat bra så är det bara att vara lycklig och sätta igång honom som vanligt igen. Hoppas hoppas på finaste Jerez... Ändå en himla tur att jag kollade honom nu och inte satte mera tryck på honom här hemma innan. För då hade han blivit ordentligt halt och gaffelbandet mera olyckligt...

Ganska många timmar gick för att utreda och kolla igenom hela Jerez, men sedan var det Faffes tur. Han var dagens friskaste häst, som Johan uttryckte det. Härligt. Nu ska vi trimma lite och få honom i shape, sedan kan han komma ut på annons och förhoppningsvis hitta ett nytt hem.

Båda killarna uppförde sej exemplariskt hela dagen. Båda gick rakt in i transporten både hemma och på sjukhuset. Stod snällt i box och väntade på sin kompis och stod ut med böjprov och upplöpningar och röntgen mm. Duktiga killar. De är ju faktiskt bara 4 år gamla båda två.

Ikväll strödde vi upp ligghallen och öppnade upp så att stona och fölen kan gå dit nu när det är så blött ocht rist. De tyckte nog att det var väldigt mysigt och gott med halm :)

Tappade Galope & seminerade ett sto oxå ikväll. Har fått två nya bokningar nu lite sent på säsongen, men det är alltid lika kul. Det är två PRE-ston och en ska ha Teddy & en Galope.

Väljer denna bilden idag med. Denna bilden har verkligen fångat Teo, så underbar som han är   

 



 
 
Ingen bild

ulrika vestin

17 juli 2012 22:08

hur är det med glassen ?? ?

Sara

17 juli 2012 22:46

Glassen är ok... Hennes blodvärden hade äntligen börjat stiga igår kväll och ännu mera idag. Puh, känns som om det går på rätt håll nu. Sårskadan kommer att behöva lite pyssel, men det är ju inget livshotande precis. Hon & fölis är iallafall vid mycket gott mod och jag hoppas jag kan hämta hem dem på fredag.
Kram S

 
Ingen bild

Åsa

17 juli 2012 23:51

Då jag även läser Malins blogg så undrar jag lite över hur Jerez kan vara ren på röntgen enligt din veterinär då han i April enligt ATG hade en gammal pålagring på vänster has glidled?

Som hästköpare så känns det minst sagt svajjigta att köpa häst då inte ens röntgenbilder verkar gå att lita på, med tanke på att Jerez nu är helt ren på plåtarna och endast har en inflammation i infästet till gaffelbandet.

Vad tycker du som hästförmedlare att man ska gå efter för att vara så säker som möjligt att man köper en frisk häst?

Mvh Åsa

Sara

18 juli 2012 07:58

Ja du Åsa, tyvärr är det ju så att veterinärmedicin är ett mänskligt yrke. Den "pålagring" som Malins veterinär hittade ansåg mina veterinärer Charlie Lindberg & Johan Lentz inte alls vara någon pålagring. Charlie, som ju är Försäkrinsveterinär på Agria, försäkrade gärna hästen utan reservationer. Det var en hel del med ATG,s utlåtande om Jetez som var minst sagt motsägelsefullt...
Att köpa en häst som går igenom en besiktning är ändå aldrig någon garanti att den sedan håller för köparens ridning och hantering. Att hästen är väl försäkrad och att man har en god kontakt med förra ryttaren är ofta en bra början på ett hästköp. kontakt med en välrenommerad och gärna erfaren veterinär är oxå väldigt viktigt. Jag ser gärna att köparen är med vid besiktning och får möjlighet att tala med bes vet och ställa frågor.
Sist, men inte minst är det oerhört viktigt att säljaren är helt ärlig och uppriktig mot köpare. Vill man finnas kvar i branschen så vill man ju ha nöjda kunder som kan njuta länge av sin häst.
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Ingela R

18 juli 2012 08:17

Teo ser ut ha växt en hel del. Han börjar växa i sig lite verkar det som. Han är jätte fin och jag kan börja ana hur han kommer se ut "när han blir stor". Hur hög är han idag? Blir han helt vit tror du?
Det är så roligt att läsa om när du lovprisar honom. Och att han verkar ha fått en stor plats i ditt hjärta. Trots anledningen till varför du köpte honom. Fortsatt lycka till med honom.

Sara

18 juli 2012 08:36

Ja Ingela han är underbar!! Han är 168 cm idag och slutar väl kring 170 gissar jag.
Kram S

 
Nina

Nina

18 juli 2012 08:39

Han är verkligen vacker Teo! Riktigt ståtlig! Hoppas Jerez läker ihop snabbt så han kan komma igång och arbeta.

Kram!

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

18 juli 2012 09:24

Det hoppas jag med. Han är en otroligt trevlig häst!
// S

 
Nina

Nina

18 juli 2012 08:51

Läste ovanstående kommentar samt ditt svar. Du är så vettig och jag är glad att jag köpte min första PRE av just dig.

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

18 juli 2012 09:24

Tack snälla Nina!
Kram S

 
Ingen bild

ulrika vestin

18 juli 2012 18:43

måste säga att jag är imponerad av din syn på hästar och försäljning av de. började läsa malins blogg för ett tag sen och blev riktigt impad av att du utan krusiduller tog tillbaka jerez och hon fick testa andra hästar för att se om nån passade för henne.
gillar när man tänker på både häst och köpare i första hand och inte pengarna. :)
mvh ulrika

Sara

18 juli 2012 21:55

Tack Ulrika,
självklart spelar ju pengarna stor roll i affärerna oxå, jag ska ju leva oxå :)
Men allra först kommer nöjdet att sälja en häst till en glad och nöjd kund, och sedan följa deras framsteg. Och ska man som sagt, bli långvarig i branschen, så måste man ju ha nöjda kunder :)
Glada hälsningar, Sara

 
Ingen bild

Charlotte (B)

19 juli 2012 07:39

Jag håller med Nina och Ulrika, du är seriös och imponerande med både din hästhållning och hästförsäljning. Jag är ju redan en nöjd kund och jag kommer garanterat köpa nästa PRE av just dig! Supersnygg Teo!
Kram Charlotte B

Sara

19 juli 2012 11:41

Tack snälla Charlotte!
Vänligen, Sara

 
Ingen bild

Ingrid

19 juli 2012 11:42

Jag är väldigt glad att jag lyssnad på Charlie Lindberg f 23 år sedan! Vi besiktade Nypon svhbl och då 6 år! Han var lite lite oregelbunden på ena bak på volten . En grupp vet studenter tittade på o Charlie tog mig åt sidan o sa: det där är inget att oroa sig för men jag kan inte skriva ua idag men kom tillbaka om 2 v så .,,,Det gjorde jag och allt var ok. Nu har jag haft Nypon i 23 år han har inte varit halt en dag och rids fortfarande lite lätt! Så hälsa och tacka Charlie f att han gav mig ett gott råd och därmed en fantastisk häst!

Sara

19 juli 2012 15:59

Vad roligt Ingrid! Ja Charlie har verkligen öga och kunskap om VAD som är ett problem eller inte. Jag har stort förtroende för honom.
Kram Sara

 
Ingen bild

Kryddan

30 juli 2012 20:31

Nu känner jag att jag får gå in och försvara Sara här. Jag gick in och läste Malins blogg nämligen. Där står det att J bedövades i hasen men att det INTE släckte ut hältan!! Det gjordes en röntgen som visade på en pålagring i den nedre glidleden och det menades också på att den redan fanns vid den röntgen som gjordes vid försäljningen, men att köparen inte kände till den. Det här låter ytterst osannolikt, vem skulle ha sagt att hästen var ren på röntgen ifrån början om den inte var det? Knappast försäkringsbolaget i a f. Och inte Sara heller, det kan jag försäkra, jag har trots allt köpt tre hästar av henne och vet hur hon jobbar. Att röntgen på ett ställe visar en sak och att röntgen på ett annat ställe visar en annan sak, är inget konstigt alls. Det handlar om utrustningen och kompetensen hos den som läser av plåtarna. MVH Kryddan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards