Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 9 november 2012

Av Sara - 9 november 2012 19:37

Här hemma jobbar vi på som vanligt. Hästarna är duktiga och sköter sej väl. Idag red jag ut en runda med Ploppen. Det höll på att sluta lite väl dramatiskt för min smak, när Ploppen blev rädd för en skällande hund inne på en gård och hoppade rakt ut åkern. Så mycket som det regnat nu så är åkrarna här hyfsat blöta och Ploppen sjönk djuuupt ner i leran. Då fick han lite panik och kastade sej bakåt, varpå han helt enkelt inte fick med sej bakbenen, som satt fast och satte sej tvärt på rumpan. Jag tänkte att jag sitter nog kvar här och ser vad som händer, och det var tur för hux flux så var vi uppe på vägen igen, jag andades ut och sedan red vi försiktigt vidare. Ploppen smått chockad tror jag!

Jabeque fick ett pass i ridhuset idag och vi tränade på att bli mjukare och mera rörlig i sidled. Jobbar även på att stärka honom baktill och vi nosar lite på piaff, vilket han fattar genast, kvick som han är. Ovanligt kul häst att jobba med!

Lilla Esmeralda går från klarhet till klarhet och vi travar nu flera varv. Idag kunde jag få ganska fin bjudning i henne och därmed blev det lite stadigare och jag kunde så smått forma henne i hörnen. Käck liten häst med mycket gång i sin lilla kropp. Typisk Affe-avkomma oxå, kvick i huvudet och tar gärna egna initiativ om hon får :)

Igår hade jag bästa ridpasset på Teo hittills. Fram till igår har det varit ganska instabildt, Teo vill gärna stanna eller tränga inåt och vill helst inte alls gå på spåret. Men igår bestämde jag mej för att nu skulle jag RIDA honom, inte bara åka med, och det gjorde susen. Helt plötsligt var det jag som var pilot och vi kunde trava flera varv och vända snett igenom, i trav det med! Härligt!

Angående rubriken fortsätter vi på temat trav. Min man spelar en del på hästar och på jobbet har vi en hel del travhästar förstås. Har även haft en del travston här på betäckning. Under flera år så föddes det upp travhästar här på granngården under prefixet "Jubb". Men så gick ju trenden neråt för travindustrin och så även deras avel, som som mest innefattade säker 50-60 hästar! Avelsstona såldes och de flesta andra hästarna oxå. Dock fanns det en liten häst som inte precis var så lättsåld. Den opererades för lösa benbitar och det blev flera komplikationer. Hästen gick med svullna ben i flera månader och jag tyckte den såg bedrövlig ut. Ta bort den vet jag att jag tänkte... Men så fick jag höra härom dagen, att just denna sjuka och eländiga lilla häst, numera är famgångsrik på travbanorna! Grannarna hade en bror, som bor norröver, och som tagit amatörlicens och börjat träna denna häst i skogarna hemma i Hälsingland, och det har tydligen gjort underverk med denna lilla häst! Så här är alltså veckans travtips: 

PIX JUBB!  http://dagens-dubbel.se

Lilla killen hemma i Vallåkra 2009

   







Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards