Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

Äntligen vindstilla

Av Sara - 12 mars 2013 22:10

Idag var det fantastiskt skönt ute! Liiite väl kallt, men strålade sol och helt vindstilla, Fantastistk. Tänk om det aldrig blåste? Vad skönt det skulle vara. Då spelar det inte så stor roll om det är -5 eller + 5 grader. Solen värmer och det är skönt iallafall. Här i Skåne blåser det jämt....

Man får mycket energi när det är fint väder! For igång med Ploppen först ut och började med en liten uteritt genom våra sommarhagar och sedan ett mycket kort pass i ridhuset. Han går bara som en klocka. Vad ska man tjata för? Så här fin är han idag, min (Beas) Plopp!

 

Mino & Ibbe stod och solade sej i småhagarna utanför stallet och kollade nyfiket på den nya containern som jag beställt hem. Nu är det slut på att samla hösilagplast på olika platser runt om på hela gården. Ser ju faktiskt för jävligt ut!! Hädan efter så hyr jag en container som jag kan proppa i allt skräp i. Så är det bara att ringa när den är full så kommer de och tömmer. Härligt! Jag & Therese slet en stund idag och fyllde den nästan helt. Ska proppa i lite till och hoppas de kan tömma den på fredag. För det finns ungefär 5 gånger så mycket kvar...

 

Mino fick oxå en liten tur ut och sedan lite jobb i ridhuset. Lite vårkänslor finns det allt i grabbarna nu, men det är underbart att han är så mjuk och stillsam och så enkel att korrigera. Underbara häst! Skrittade ut en lite längre runda på Jerez i solen, och travade på gräset hem. Han är precis som Zagal, härliga Jerez! Så snäll och god, finns bara inget bus och ont i den hästen! Vi mötte bilar, skåpbilar, en scooter och lite annat mysko men inga problem för coola Jerez! Teo har fått nya skor med sulor och silikon i hovarna. Han är helt ohalt och ser fräsch ut, så lite försiktigt arbete blev vi ordinerade. Började idag med en promenad och lite försiktig longering. Teo älskar det förstås och var så nöjd och fin och glad att få komma ut med sin matte igen! Kanske sitter jag upp en liiiten sväng redan imorgon! 

Klara är hemma (här) efter att ha tillbringat helgen hemma (där). Skönt att ha henne tillbaka! Hon jobbade Malaga & Opti. Båda tjejerna är superduktiga. Imorgon blir det träns för Opti och vi siktar på att komma upp nästa vecka. Annons på Malaga kommer ut i slutet på veckan! 

Så är det bokat tid för provtagning av hingstarna i slutet av mars. Snart dags att börja träna Mino på bocken, och påminna Teo lite om hur man gör. Härligt och underbart att äntligen kunna ha hingstarna på semin för alla raser! Blir förhoppningsvis en spännande betäckningssäsong i år!

Unghingstarna på lösdriften njöt av vårsolen idag!

   



Till sist var det ju faktiskt Tempos födelsedag idag! Finast älsklinghunden!!   

                 

 
 
Ingen bild

Karin

12 mars 2013 23:24

Hej Sara! Tack för en bra blogg med härliga berättelser och vackra bilder.
Tänkte kolla om du har något sadel-tips till P.R.E? De har ju oftast korta och runda ryggar. Kan vara klurigt att hitta sadel som passar!

Sara

13 mars 2013 22:50

Hej Karin!
Jag tycker inget speciellt märke går att nämna, men en sadel till en PRE skall helt klar vara mycket vid i bommen och inte för lång. Det är nog det viktigaste!
Själv rider jag i en Equipe Oracle och en Spalding.
Mvh Sara

 
Ingen bild

Annika Törnberg

13 mars 2013 10:55

Tempo är verkligen en ståtlig hund, jättefin! Vad skönt det ser ut med barmark, här i stockholms skärgård fick vi lite ny snö inatt ovanpå den läskiga isen. Tröttsamt!
Kram/Annika

Sara

13 mars 2013 14:34

Och inatt fick vi 2 dm!! Bläää, det var den barmarken det!
// S

 
Ingen bild

Bea!

13 mars 2013 11:40

Vårsol igår snö idag,,,,
Han är så vacker min Plopp, tack för att han är min.

Sara

13 mars 2013 14:32

Det var så lite!!

 
Ingen bild

Mette

14 mars 2013 00:18

Hej. Följer din blogg :) o tycker du verkar oerhört duktig och har så fina hästar. Kan inte du berätta varför du fastnat för just PRE o inte de andra iberiska raserna. Är så nyfiken :)

Sara

18 mars 2013 18:08

Hej Mette!
Tack för din kommentar! Det är faktiskt en ren slump att det blev PRE och inte lusitano. Jag älskar alla iberiska hästar men jag tror det är bra att välja en inriktning och bli duktig på den! Men jag skulle inte alls ha något emot att ha en lusitano i stallet som ridhäst. Avel får dock bli spanskt. Där känner jag mej hemma!
Vänligen, Sara

 
Renée

Renée

14 mars 2013 17:55

Med tanke på sadlar: de har ofta behov av en rakare bom än man tror. Även de som är rätt svängda i ryggen blir relativt raka när de arbetar. Har två som ser ut att behöva minst lätt svängd bom (den ena till och med lite mer svängd), men efter ridning med keramisk lerpad så är det en spikrak sadel som passar.

Sen har ju vissa problem med att de har så stora bogrörelser och så kort rygg...då brukar man få öppna plånboken rätt bra. =/
Finns speciella modeller inom vissa märken (bland annat Amerigo) som är anpassade efter den typen av hästar.

Hoppas att du inte misstycker inhoppet Sara.

/Renée

http://www.remont.se

Sara

14 mars 2013 18:31

Nej då. Inte alls. Har samma erfarenhet just med sväng/rak bom! Bra att du tog upp det!
// S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards