Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 19 maj 2013

Livet är skört...

Av Sara - 19 maj 2013 12:00

Teddy... I fredags opererades Teddy akut för kolik - förstoppning. Hans tarmar var kraftigt påverkade och utspända, men inte så tilla att man behövde ta bort tarm. Så den tömdes och Teddan fick vakna upp igen. Jag jobbade själv på fredagsnatten och kunde sköta om honom. Tyvärr såg det ganska dystert ut och hans tarmar ville inte komma igång och jobba. Igår var tillståndet iförändrat och mera agressiv behandling sattes in. Var och hälsade på honom igår kväll och tyckte ändå han var vid gott mod. Ordentligt smärtlindrad så han ville gärna både äta och dricka. Nu på morgonen pratade jag med min väninna Emelie som jobbar idag. Han är inte bättre och nu görs en sista kraftansträngning att få igång honom, annars måste vi låta honom somna in i morgon. Han står nu på lidokaindropp, glucosdropp, kramplösande var 6:e timma, avslappnande, promenad en gång / timme, sondning var 4:e timme, små tuggor gräs och vatten. Please...

Man misstänker nu grässjuka vilket nästan alltid har dödlig utgång. Behandlingen är densamma och provsvar får vi först om 4-5 dagar. Det förändrar inget, men man vill ju ändå gärna veta...

Stackars älskade Teddan   

 


Ni stoägare som bokat Teddan till i år, måste jag då tyvärr be att tänka på ett hingstbyte. Varmt välkommen att maila eller ringa om ni vill ha tips och råd. Jag är verkligen ledsen...


Egenligen vill man inte skriva mera nu, men det är så himla sorgligt alltihop så jag kan ju försöka lätta upp stämningen med att berätta att flera föl föds. Inatt föddes en Teo-dotter hos Lena & Jimmy Mårtensson. Mamma är flerfaldiga Championstoet Esperanza! Fina ston som får Teo-bebisar i år :)

Flera bokningar ramlar in och det är väldigt kul. Som väntat är Mino populärast med 10 bokade ston nu. Två är seminerade och jag väntar flera beställningar i veckan. Teo & Avellado har fått vars en bokning till. I fredags seminerade jag Clasica med Teo och troligtvis ska det göras om i morgon. Snart är det dags för Alhaja och jag har sådan beslutsångset om jag ska välja Mino eller Teo till henne. Zanteo är verkligen fantastiskt fin och Teo är perfekt till henne! Hmmm, har några dagar till på mej att bestämma mej...

I morgon måndag ska Heroe besiktigas och om allt går som det ska så åker han direkt från djursjukhuset till sitt nya hem i Nyköping. Hoppas på det!

Har en ny 4-åring på gång från Spanien då den förra inte gick igenom besiktningen. Denna påminner mycket om Heroe, modell mindre, strax under 160 cm, väldigt snäll och med tre bra gångarter. Välskött och ägd av en privatperson sedan föl. Nästa vecka vet vi hur det går med den!

Så väntar vi en ny inrdiningshäst och så börjar allvaret för både Xadrez & Uffe nästa vecka. Kul!

Reservada & Clasica är bästa vänner!

 

 
 
Ingen bild

Åsa

19 maj 2013 12:25

Fina Teddan ❤. Hoppas så att han står i sin box när jag kommer till jobbet ikväll. Kram.

 
Ingen bild

Carina

19 maj 2013 12:27

Usch vad sorgligt! Jag som frågade för ett par veckor sedan om kolik hos PRE:-(. Men vad är grässjuka har aldrig hört talas om?

Sara

19 maj 2013 12:33

Ja det är oerhört tråkigt... Googla grässjuka! Teddys symtom stämmer tyvärr in oroväckande väl på sjukdomsbeskrivningen.
Ledsna hälsningar, Sara

 
Tonje

Tonje

19 maj 2013 12:28

Sender varme tanker til dere! Skrekkelig å lese dette, føler med dere og håper av hele mitt hjerte at det går den rette veien!

http://www.alddagas.no

 
Ingen bild

Anja Martha Gosc

19 maj 2013 13:47

Åh jeg håber virkelig at Teddy kommer sig! Det ville være synd og skam at tage ham bort :-( kan godt forstå i ikke er så glade for tiden og det er svært for jer. Men dejligt med alle de nye føl og bedækninger. Jeg ønsker at det begynder gå den rigtige vej for Teddy af hele mit hjerte <3

 
Lena Möller

Lena Möller

19 maj 2013 13:54

Hej Sara, vad trist så hemskt en sådan fin kille. Kram från mig

http://www.belekima.se

Sara

19 maj 2013 14:05

Ja du vet ju hur det är Lena...
Kram Sara

 
Ingen bild

Emilia och Harry

19 maj 2013 14:30

Hej Sara, så tråkigt att läsa detta. Himla trevlig pojke, mysig och helt underbar. Då jag endast passat honom i fem ynka dagar och vart med och sprungit vid honom när han gått i vagn, så blev man helt förälskad! Jag håller mina tummar så hårt för honom <3

 
Bea

Bea

19 maj 2013 15:44

Lider med Er , hoppas fortfarande att det vänder och inte är Grässjuka ( BaronGruff) men visst bor Carina i Ljungbyhed.
Tycker du ska ta Teo igen på Clasica!
Galope hälsar att allt är bra och han jobbar på till sin nästa start.
Stor Kram till Er!

http://www.galopep.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Maria

19 maj 2013 15:44

Stackarn... Hoppas det går bra och att det inte är grässjuka. Isf är alla andra hästar i stallet och omkringliggande stall (inom 1 mil brukar man rek) även de i farozonen och bör tas bort från betet.

 
rackemarie

rackemarie

19 maj 2013 16:37

Så oerhört sorgligt. Håller tummarna för fina Teddan (håller även tummarna för att det INTE är grässjuka trots allt).

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

19 maj 2013 18:17

Men så alldeles otroligt ledsamt! Jag håller alla tummar för att han blir bra!

http://wp.annalindh.nu

 
Ann

Ann

19 maj 2013 20:46

Teddan... :(
Håller tummarna så hårt jag kan...
Han har ivarjefall en alldeles fantastisk son här hemma <3
Kram på er

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

19 maj 2013 21:33

Så trist att se Teddy i sjukhusmiljö :(. Hoppas på bättring och hemgång! Håller alla tummar och tår!

http://Www.naturligdressyr.se

 
Ingen bild

Ana

19 maj 2013 21:50

Jag hoppas innerligt att han går ur det här med full kraft. Fina, fina Teddan. Det är inte dax att lämna jordelivet ännu för en sådan pärla, hållet tummarna allt vad jag kan. Du har haft din beskärda del med olycka (Trazzel) Varma kramar & lyckönskningar (från en som vet hur ont det gör.)

 
Ingen bild

Hanna

19 maj 2013 22:04

Nej... Inte Teddy, snälla någon, inte Teddy som är så ljuvlig, nog ska ni få ha honom en tid till, många kramar och massor med hopp till er allihop! <3

 
sara

sara

20 maj 2013 17:17

Jag håller verkligen tummarna att det blir bra!!! Att det kommer igång!!

http://sanellie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards