Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 21 maj 2013

Hur många ska man förlora?

Av Sara - 21 maj 2013 21:41

Det är klart att ju fler hästarn man äger och omger sej med, ju fler sjukdomar, olyckor och annat elände ska man väl rimligtvis drabbas av. Men det känns ändå för j-ligt när det händer, igen... Så var även Teddy på de evigt gröna ängarna, ingen grässjuka på dem hoppas jag. Där har han det underbart och träffar säkert allihop. Zagal, Larrabezua och hennes två föl vi förlorat, Novia, Trazzel & Gittan. En fin samling hästar det finns på de där ängarna. Nu måste det väl vara fullt där! 

Igår fick Teddy alltså somna in efter att inte alls velat bli bättre efter sin buköppning i fredags. Alla symptomen tyder på att han drabbades av grässjuka, så det fanns inget vi kunde göra. Det fick vara slut på hans lidande. Som väl var så hade han inte särskilt ont utan var vid hyfsat gott mod hela tiden. Tog ut honom en sväng och betade innan vi sa farväl. Sååå jobbigt. Vi har haft så mycket roligt tillsammans och nu skulle han ju få ett nytt liv och en mening med det. Det blev så kort. Det känns för jävligt. Bye bye Teddan. Jag glömmer dej aldrig!   

   


              



Igår var alltså en omtumlande dag över lag. Upp & ner. Slängs mellan förtvivlan och lycka... Telefonen gick varm på förmiddagen med seminbeställningar och stoägare som bokat Teddan, som nu var villrådiga... Teo & Avellado fick utföra sina tjänster och så ska ju allt kontrolleras, räknas, spädas, packas och skickas. Journaler skall föras över allt och det är mycket pappersarbete. Men jag tycker det är jätteroligt och för statistik över allt och har stenkoll! 

Körde till Gränsbo med en låda om skulle med på deras kör-runda och hamna i Blekinge samma kväll. Resterande lådor gick med posten och dessa ston seminerades i morse. 

I går var vi på djursjukhuset med Heroe som besiktigades. Det gick fint och köparna var även på plats så att vi kunde slutföra köpet och ordna med papper och pengar. Sedan lastades lille fina Heroe i sin nya ägares trailer och så körde de norrut. Nyköping är hans nya hem och resan hade gått fint! Ni kan läsa om Anna & Heroe på hennes hemsida www.annalindh.nu 

Hero & Anna

 

Nu är de nykastrerade killarna igång och jobbar igen. Xadrez var riktigt fin idag och det blir strålande när han kommit igång lite mera och vi kommit ihop oss! En underbar häst att rida!

Uffe fick idag vara i hagen och det njöt han verkligen av! Sedan blev det mera ridning i stallgången. Planerar att sitta på honom i ridhuset i slutet av veckan, och förhoppningsvis kan Klara leda oss runt då! 

Mino har fått lite vila ifrån ridningen då jag tycker att han haft en tuff vår. Nu när Championatet blev inställt så har vi ingen tidspress och jag känner att han kan få lite lugn och ro. Det är mycket ändå med tappningar och mycket liv och rörelse på gården. Han får promenader och blir longerad då och då istället. Så tar vi upp ridningen igen om ett tag. Han kan allt en 4-åring behöver kunna och jag tror han  mår fint av en liten paus.

Teo är en så duktig kille och går ute i sin stora gräshage på dagarna, så lugn och nöjd! Han tappas flera dagar i veckna och utför det perfekt! Och så rider jag honom 3-4 dagar/vecka. Jag är så nöjd med mina fina unga killar!

I morgon är det ännu en fullbokad dag med studiebesök, kundbesök som kommer med flyg, tappningar av hingstar och ridning. Det ska nog går bra! 

Så avslutar jag med ett par bilder på 4-åringen i Spanien som förhoppningsvis snart kommer hit! En sådan sötnos!

   


 
 
Tania Aalto

Tania Aalto

21 maj 2013 22:13

Jag vet hur det känns och jag beklagar verkligen er djupa sorg. Många tröstkramar!

http://www.stallstensholmen.se

 
Sara K

Sara K

21 maj 2013 22:19

Jag beklagar verkligen förlusten på eran fina svarta hingst..
Hälsningar
Sara K

http://Yeguadask.se

 
Ingen bild

Tina Wallin

21 maj 2013 23:11

Så otroligt sorgligt. En sån fin häst har jag förstått.
Vill bara säga att allt fungera MYCKET BRA med Optima. Kram / Tina

Sara

21 maj 2013 23:19

Så härligt att höra Tina! Vi glädjer oss åt alla Teddys fina avkommor och deras äventyr!
Kram S

 
Ann

Ann

22 maj 2013 05:54

Stor kram Sara... <3

Även sonen Merlin fungerar utmärkt!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Kim Paulin

Kim Paulin

22 maj 2013 06:17

Så otroligt sorgligt, att förlora en häst gör verkligen ont. ❤

http://www.kimpaulin.se

 
Annica

Annica

22 maj 2013 08:03

Verkligen sorgligt, Sara. kram

http://www.kennelhotpots.blogspot.se

 
Joanna

Joanna

22 maj 2013 09:05

Beklagar verkligen! *tröstkram*. Livet är tufft! Tänker på er!

http://www.joizmeds.mittspejs.se

 
Mia Wängestam

Mia Wängestam

22 maj 2013 14:59

Beklagar sorgen, hemskt att mista en vän!!!

http://www.miaw.eu

 
Ingen bild

Hanna

22 maj 2013 18:25

det finns inga ord som lindrar smärtan och hur många kramar som än ges så är det inte tillräckligt... jag tänder ett ljus för underbare Teddy ikväll, och för er <3

 
Ingen bild

Sannah

22 maj 2013 22:16

Jag beklagar sorgen. Tröstkramar till dig och Carina.

 
Ingen bild

Ana

23 maj 2013 05:50

Verkligen sorgligt när det inte gick att rädda honom kvar...... Jag fick höra fina ord när mitt allt lämnade mig.... Fördjupa dig inte i sorg utan låt sorgen fördjupa dig.... Livet går allt vidare MEN min lycka var stor när han fanns vid min sida. Styrkekram❤

 
Ingen bild

Veronica

23 maj 2013 17:39

Först höll jag andan i flera dagar...å nej,...nej,...sedan kom beskedet...besvikelse, sorg. Känner så starkt för någon som jag aldrig har träffat i verkligheten, bara sett på bild och film. Jag hade hoppats få möjlighet att träffa honom någon gång,kanske denna sommar. Känner tacksamhet då jag har en av hans döttrar nära mig. Hennes underbara personlighet har väckt min nyfikenhet. Vet att hon inte har ärvt det från sin mor, så då är det förmodligen från far.
En starkt lysande stjärna har lämnat oss, men har för lång tid framåt satt spår genom alla sina avkommor. Stort varmt tack Sara för allt arbete du lägger ner och för att du fann Teddan den där gången i Spanien och tog hem honom till oss i Sverige.
Kram och sköt om dig!

 
Maria Waxin

Maria Waxin

25 maj 2013 11:59

Gråter med dig.
Har sett er flera ggr och vet hur stolt du var över din fina hingst. Jag vet precis hur det känns. Fick ta bort Sonado i somras. Det är vidrigt.
Men många gånger är det tack vare det svåra, som något nytt fantastiskt kommer.
Så blev det i mitt fall. Trots att jag sörjer min mörke nästan varje dag är glädjen över mitt nya sto större. Jag hade aldrig träffat henne om inte det svåra hänt.
Hoppas det blir så för dig också <3

http://www.trollebogård.se

Sara

25 maj 2013 12:37

Oj Maria, jag visste inte Sonado var borta. Beklagar verkligen!
Kram S

 
Ingen bild

Monika

28 maj 2013 11:14

Åh Sara!! Jag har inte varit inne på bloggen på flera månader och så läser jag om Teddy......
Många varma kramar till dig. En sådan vacker hingst han var. Nu håller jag tummarna ännu hårdare att Heikes fölning ska gå bra och med Teddy som pappa måste det bli världens vackraste föl!
Det är så svårt att förlora en vän. Må himmelen vara full för lång tid fram nu.
Kram
Monika

Sara

28 maj 2013 20:45

Hej Monica!
Ja, vi är så ledsna över att ha förlorat fina Teddan... Nu hoppas jag oxå att årets Teddy-föl får födas och vara friska och krya allihop! Du måste höra av dej när Heike fölat!
Kram Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards