Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under augusti 2009

Av Sara - 20 augusti 2009 21:02

Är för trött i kroppen för att skriva. Kan man bli det? Tydligen... Har kört halm idag igen och inte hann vi klart så det blir två vagna á 250 balar i morgon med...

Så det blir lite blandade bilder i stället.

Först Laban i sin (o)gräshage. Här trivs han!

Här är vårt härliga vardagsrum på ovanvåningen. Här sitter jag och slappnar av och njuter av utsiketen. När jag har tid. Ganska sällan tyvärr..

Från vardagsrummet, blickar in i sovrummet och ut på terassen.

Hälsning från Anna & Wille i Härnösand

Här kom en bild från Erica som fött upp och äger La Gaar e. Zagal u. Gerba (SWB). Han är 1 år nu.

Denna (stulna) bild föreställer Cazal e. Zagal XI u. Adivina. Uppfödd av Eva Holmér i Askersund och ägd av Ann-louise www.ryrvik.se

Av Sara - 19 augusti 2009 22:18

Camilla kom på morgonen och tillsammans gjorde vi stallet. Sedan red jag Indi. Idag när det var helt vindstilla och lugnt v ar det lite flugor i öronen på honom när vi red. Det gillar han inte! Blir flughuva på nästa gång det är sådant väder. Kl 11 kom Agneta och så kollade vi två ston. Båda var dräktiga! Dora, som ska flytta på fredag, fick oxå sin bebis kollad och den sprallade runt i magen!Var en sväng hemma hos Camilla på eftermiddag och sedan var det full fart med halmen tills nu (kl 22.23) Nu har vi 2000 balar inne och i morgon kör vi järnet och sedan ska det vara klart! Härligt!God natt!

Av Sara - 18 augusti 2009 22:04

Han precis slänga till pojkarna morgonfodret så stod städteamet på gården. Jag visade dem runt i huset, sedan tog jag med mej jycksen ut i stallet och medan jag jobbade där så blev vårt hus skurat från topp till tå. UNDERBART!

Efter mockningen fick Laban en ordenntlig rykt och omgång med manglans. Har äntligen lyckats reda ut hela hans man och svans. Han blev fantastiskt fin! Sedan tömkörde jag honom. Han var jätteduktig! Det har han gjort förr! Efter Laban var det Indis tur. Han är fortfarande väldigt spänd i ca 2 minuter sedan är det som att vända på en hand och han slappnar av totalt och jobbar kanonfint!

Mats kom hem på lunchen och vi åkte till tågarpsgrillen och fick lax att äta. Mums! Hem igen och tog in Teddy. Det är så skönt att hålla på med sin egen häst. Han är redan lydig och kan alla mattes regler. Alla nya hästar tar ju alltid viss tid innan de lärt sej vad om gäller här. Jag är oerhört noga med att det ska gå bakom mej i grimskaftet och följa mej, inte tvärtom. Stå helt stilla i stallgången, abslolut inte trampa runt omjag sätter på benskydd eller oljar hovar. Stå helt stilla medu huvudet när man tränsar, stå fint när man sitter upp och vänta att gå till jag säger till. Stå stilla lös i stallgången efter ridturen medan jag plockar av bensykydd och sdael och spänner loss remmarna på tränset och sist inte slita av sej tränset inne i boxen utan vänta på att jag tar av det. Oj, många regler blir det, men så är det oxå så mycket enklare med en lydig häst. Det blir så harmoniskt att hålla på dem och man blir glad. Hästen med!

Nåväl, red iallafall ett pass på ridbanan med Teddan. Han är ovanligt samlad och lugn. Härligt! Ändå blåste det full storm idag. Han gick som en klocka! Men jag har sånt sug efter en kurs nu. Får väl kanske släpa mej ända till Linköping för att rida för Julio. Behöver ny input!

När jag var klar med alla stallsysslor, vattnat i hagarna osv gick jag in i mit blänkande hus, kokade kaffe och satte mej på ovanvåningen med några tidningar, vovvarna och en macka. Det var en sådan lyxkänsla!

Teddy & jag på Gesta i maj

Av Sara - 17 augusti 2009 20:47

Idag var det ett hektiskt schema, igen. Upp och fodra och släppa ut de lyckliga pojkarna i deras hagar med morgonhö. Sedan kom Camilla. Vi mockade och fixade stallet och tog sedan in Malibu för en rykt. Film stod på agendan. Tyvärr hade han hunnit rulla sej och gjort sej vacker... Skit samma. Jag har fina biler när han är ren. Rörelserna är ju lika fina med lite jord i pälsen! Filmen är på G. Men först kommer lite bilder!

Malibu ox. e. Khidar u. Modesty uppfödare Blommeröds Arabstuteri

När vi var klara med Malibu var det Labans premiärtur för i höst. Han var som vanligt väldigt otålig i stallet, men verkade mycket lycklig över att ha mattes fulla uppmärksamhet! På ridbanan kändes han mycket mera samarbetsvillig än jag minns honom från i våras. Det var bara några små rodeotendenser och ett tillfälle när han vägrade gå åt det håll som jag tänkte mej. Dora kom nämligen inom synhåll i en av hagarna och brudar måste man kolla in... Får luras då och lägga en volt så att han tappar fattningen lite. Så gick det fin igen. 15 min räckte sedan var Laban slut för dagen.

Efter lunch så var det Indianos tur. Stod helt still vid uppsitnning men var fruktansvärt pigg idag! Han märks det på att han inte jobbat i helgen. Kunde rida lite längre pass idag utan att han stressade eller blev minsta lilla svettig. Galoppen är det mycket arbete med, men traven är fiiin. Jobbande med öppnor och serpentiner.

Två ston behövde Teddy-sperma idag. En hade tyvärr resorberat och en anna hade man klämt en tvilling på med resultat att båda var borta... Så det var bara att låta Teddan utföra sina tjänster igen. Ganska villigt idag eftersom det var 10 dagar sedan sist.

Han fick pusta ut och käka lite hö medan jag packade lådorna, men sedan blev det ett pass på ridbanan för Teddy med. Han var ovanligt lugn och lydig idag. Jobbade med enkla byten och galoppfattningar från skritt. De blir säkrare och säkrare. Härligt!


Av Sara - 16 augusti 2009 21:48

Lördagen regnade bort. Mats städade verkstaden och jag åkte till elgiganten för att köpa en ny dammsugare åt vår städhjälp. Ska de städa ordentligt måste grejerna funka! Jag fixade lite i stallet på eftermiddagen. Badade Randu som åker i morgon och ryktade alla pojkarna. Frammåt 15-tiden slutade det regna så då fick de gå ut i hagen allesammans.

Men idag, söndag, sken solen igen och jag var uppe i tid. 8.30 var alla pojkarna ute i hagen med sitt morgonhö. Utom Randu då som fick äta sitt hö inne i väntan på lastbilen. De kom och hämtade honom vid 9.30 och jag var precis klar med rykt, manglans och oljade hovar. Han skuttade glatt upp på lastbilen. Hoppas han slipper åka någonstan på länge nu. Han förtjänar ett varaktigt hem, söta Randu!

Sedan lagade Mats & jag staket. Skittrist, men oerhört skönt när det är klart. Har gått och glott på de där knäckta brädorna hela sommarnen nu! Nu är alla hagar hela! Vi åt lunch uppe på terassen och vilade lite i solen. Underbart!

Sen hämtade vi upp Zorro, Kairo & Donne från betet för verkning och fotografering. Skulle även filma Zorro. Han är bara så svår skrämd. Hade paraply för att han skulle blåsa upp sej lite och bli snygg, men han bara glodde nyfiket på paraplyet och ville hellre bita i det än låtsas bli rädd...

Nåja, fick några bilder iallafall.

Zorro

Kairoso-P

Av Sara - 14 augusti 2009 09:32

Ganska fint väder idag. Perfekt hästväder tror jag. Svag vind=inga flugr, cca 18 grader varmt och soligt. Camilla kom med fredagsfika. Så vi mockade i flygande fläng och belönade oss därefter med kaffe. Mysigt. Agneta kom och u-ljudade två damer. Tyvärr fick vi konstatera att 23-åriga Ebba inte lyckats bli dräktig i år heller...Däremot fick jag besked från två ston som jag skickat till att de båda var dräktiga. 1:a brunsten på båda två! Härligt!

När vi var klara med stona fixade Camilla iordning Randu. Han ska åka till sin nya ägare på söndag. Red honom en liten sväng på ridbanan. Han är en underbar liten häst med otrolig inställning. Gick som en klocka! Sedan var det Indianos tur. Satt upp direkt utanför stallet idag. En gång krånglade han, men sedan stod han perfekt. Efter 5 min på ridbanan frustade han massvis och sökte sej fint framåt. Härlig trav har han!!!! Galoppen är bra men han är inte starkt. Svårt på volten, men med lite övertempo gick det oxå. Han tycker det är dökul! För en ryttare med god balans och lugnt säte är han underbar. Helt cool i all hantering och i stallet. Tillfälle!!

Indiano hos sin nuvarande ägare i Norrland

In och käka en sen lunch och sedan kom hovslagaren. Teddy fick nya dojor och Laban nya fram. På måndag ska jag rida Laban. Ska blir dökul! Han är en helt annan häst nu! Hoppas det märks i ridningen oxå. Om han fokuserar så är även han en undebar häst!

När Pierre var klar red jag ut en sväng på Teddy. Tempo & Täppas hängde på så det blev en kort tur. Teddy blir så fruktansvärt het bara! Var tvungen att ta några varv på ridbanan när jag kom tillbaka. Där är han superfin.

Väl klar i stallet åkte jag och hämtade semin till ett sto och seminerade henne. Ska sköja och stoppa i henne plasma i morgon, sedan får hon åka hem. Sista stoet här!

En rolig sak som jag ser fram emot enormt är att jag har skaffat städhjälp! En gång i veckan kommer en proffesionell städfirma och dammsuger, dammtorkar, torkar golv och städar toaletter. UNDERBART!!!!! Hurra!!!!!

Av Sara - 13 augusti 2009 22:21

Var lite effektiv på förmiddagen. Släppte ut alla pojkarna och mockade. Sedan lagade jag lite staket, bytte söndriga isolatorer, handtag och grindisolatorer. Skönt att få det fixat. Nu får jag lite närmre att gå med hingstarna till deras hagar. Lagade även luckan från loftet ner i stallgången som hängt på trekvart ganska länge...

Efter lunch gjorde jag iordning Teddy. Han fick en noggran rykt, flätat luggen och massvis med glansspray i man & svans. Just manglans är hemligheten att behålla deras vackra långa man. Ju mera dess så bättre. Och ALDRIG borsta med hårborste! Bara mjukr borste och så reda ut med fingrarna. Sedan red jag på ridbanan. Bara mjukningsövningar och takt och balans. Blev mycket skritt med noga kontrollerade bakben, rakriktning och skrittpiruetter. Han var duktig!

Efter ridturen fick Teddan gå ut i hagen igen och så tog jag in Indi för vår premiärtur. Ägaren hade förberett med på att han kunde vara lite trixig att sitta upp på, så jag lade gott om tid på just denna detalj. Efter 5 gånger var allt avdramatiserat och han stod helt stilla och kom lugnt igång. Han var lite spänd emellanåt, men överlag en mycket fin känsla. Han är otroligt mjuk och med mycket scwung, säkert oerhört lätt för passage! Ska bli mycket kul att jobba mera med honom.Tyvärr hade jag fått på en lite för lång sadelgjord så sadlen låg liite väl löst. det gällde att sitta rakt över hästen! Bra övning för mej! Hm hm. Tar en kortare gjord i morgon...Innan jag avslutade så satt jag av och upp en sista gång igen. Inga problem. Duktig häst!

En bild på skadade Bando, som står mycket på box just nu med en blödande hovspricka under läkning. Men han är en glad häst iallafall!


Av Sara - 12 augusti 2009 21:41

05.00 ringde klockan! Herregud vad tidigt! Inte min grej...Igår kväll kom Nexis ägare för att följa med på fölvisning med Classe. Kl 8.00 var det dags, vi var först ut! Så kl 06.15 lastade vi ,flätad och klar, Nexi & Classe. De var så duktiga och gick rakti in i släpen och stod helt stilla hela vägen! Trots att det var första gången Classe åkte. Väl framme uppförde de båda exemplariskt! Vi fick beröm för en väl genomförd visning och ett välmusklat och fint föl i mycket gott skick! Totalt fick Classe 47 poäng och klass 1! Även Nexi stamboksfördes med 38 poäng och även hon klass 1.

Var tillbaka på pricken kl 11.00 och då stod Agneta på gården för dagens u-ljud. Två damer varav den ena får vi ge upp på, hon vill inte brunsta mera i år. Den andra var äntligen i hyfsad brunst och klar att semineras.

Kl 13 kom Camilla och hjälpte med dagens mockning och stallskötsel. Alla pojkarna fick gå ut. Sent i går kväll kom även Indiano hit. En fin liten PRE-kille som ska säljas. Han fick gå ut i hage bredvid Teddy. Det gick hur fint som helst. Härligt att se våra vackra pojkar uppradade i solen, nöjda och till freds allesammans! Indiano är född i Spanien och importerades till Sverige för ca 1,5 år sedan. Han har bott i Norrland men tyvärr blivit knottallergisk så nu söker han ett hem här i söder där han kan slippa dessa otyg.

Här en bild på Indiano när han var i Spanien

Sedan blev det att köra vatten till unghingstarna, köra ut hö til stona, hämta semin och seminera. Blir tidigt i säng i kväll.

Glömde lägga ut dessa bilder på Varonil, som var här med matte Ann och tränade i måndags.

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards