Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under augusti 2009

Av Sara - 11 augusti 2009 19:52

Idag är äntligen den stora sto-hagen tom. Jag flyttade de tre sista stona till en annan hage. Den stora, där besökande ston går hela sommaren gränsar nämligen till hingstarnas vinterhagar. Alltså kan inga hingstar gå där på hela sommaren. Men idag var det alltså höstpremiär och Ville, Teddy & Malibu fick den äran. De bjöd först på världens show. En sådan när man önskar att man hade kameran, men efter en stund var de alla fullständigt nöjda med att beta.

Sen tränade jag i boxen med Classe. Grimma av och grimma på. Borsta och klappa. Huu vad äckligt tycker han! Men det går bättre och bättre. Hoppas bara det går tillräckligt bra för i morgon gäller det!

På eftermiddagen kom Malin för att besöka sin Novia. Det var en bra dag att besöka dem för Minero & hon bjöd oss på världens uppvisning! Här kommer bildbomb!


Och så Minero!

Av Sara - 11 augusti 2009 15:23

Fick dessa härliga bilder från Charlotte & Bailon som njuter av sommaren!

 

Av Sara - 10 augusti 2009 21:55

Idag var sista måndagen för året som Agneta kom. Fem ston att kolla och lilla arabflickan hade skött sej och ovulerat i helgen så hon och hennes underbara lilla fölunge fick åka hem.  Nexi är tyvärr inte dräktig... Hon vara i en fin brunst och skulle vara perfekt att seminera idag, men tyvärr tappas ej hennes utvalde kavaljer mera för säsongen så vi får försöka igen till våren.  Hon  har  varit lite smal i sommar då hennes fölunge verkar äta upp hela henne, så hon behöver nog en lite paus.

Efter lunch åkte jag med Dora till djursjukhuset för besiktning. Precis när hon gått in i trailern och jag gick bak för att stänga välte någonting på gårdplanen och hon blev livrädd och kastade sej baklänges ut, rakt in i en annan trailer och skrapade upp sitt ben! Skit! Givetvis markerade hon senare vid longeringsprovet, så vi får göra om det nästa vecka. Annars gick det bra med bölprov osv. Skönt!

När jag kom tillbaka var det dags för Ann & Varonil att rida lektion. Det var ett tag sedan så det var väldigt kul att se dem igen. Först red Ann och det går ganska fint för dem. Hon har verkligen utvecklat sin ridning sedan jag såg henne första gången. Sedan red jag igenom honom lite och testade galoppen. Varonil är en härlig häst med ovanligt bra schwung och takt. Trevligt!

På kvällen tränade Mats & Jag med Nexi & Classe inför onsdagens fölvisning. Hmm, det blir spännande... Classe är en explosiv kille som ena sekunden skrittar snällt bakom mamma och nästa sekund står på bakbenen eller är livrädd för mej & Mats. Nåväl, i slutet gick det ganska bra och han kunde ledas i grimma bakom mamma tillbaka i hagen nästan helt utan incidenter!  

Av Sara - 8 augusti 2009 21:45

Jag och Mats var uppe i ottan och for iväg till "Halm-Arne" för att köra halm. Vi slet som djur i vagnarna bakom pressen. Det är inte ett skojigt arbete alls. Vagnen vinglar, balarna sprutar ur pressen och blir man efter så är det helt hopplöst att komma ifatt när balarna bara ligger huller om buller. Nåväl, vid två-tiden var närmre 1000 härligt gyllene balar staplade på loftet. Och det var tur, för 1 sekund senart öppnades himlen och regnet stod som spön i backen! Vilken tur!

Sen blev det en välbehövd dusch och därefter åkte vi mot Kungsbacka för att hälsa på Kryddan & Hans. Där tillbringade vi en uuunderbar helg! God mat, goda vänner, fantastiskt väder och fantastisk miljö...

Mats & Jag på våra värdars utsiktsplats 

Kryddans valp Mixi & jag 

 

Av Sara - 7 augusti 2009 07:49

Inget särskilt har hänt på hästfronten de sista två dagarna. Lilla Kalejda, araben, är i fin brunst och blev seminerad i onsdags. Skickade en låda till till Vännäs oxå. Har kvar två sega ston som jag berättat om tidigare. De är båda seminerade i vars två fina brunster i sommar, med samma hingst, men har inte blivit dräktiga... Vi har gjort allt men icke! Och nu vill de inte brunsta överhuvudtaget. De har stängt ner för säsongen verkar det som...

Har inga fler ston på gång så jag antar att det är slut för i år när arabisen är klar. Nu inväntar jag bara dräktighetsresultaten på de sista stona. Mycket, mycket spännande.

Vi har ju anmält Teddy & Trazzel till Strömsholm. Ett tag tyckte jag att Trazzel växt ur sej fullständigt, men han rör sej fortfarande mycket, mycket bra, så nu börjar jag bli nervös. Måste snart hämta hem honom från beteshagen och börja fodra och träna honom. Vi ska inte åka till Danmark, tyvärr. Anmälningsavgiften på 1000 danska kronor och boxkostnad på 450 danska kr/ natt är HUTLÖST! Det skulle bli över 3000:- / häst, sedan ska man köra till Jylland med diesel och brokostnade, man ska äta och bo. Herregud vad dyrt! Nej det får räcka med Strömsholm i år. Har fått reda på att det är ca 35 anmälda hästar. Skoj!

På tisdag nästa vecka kommer Indiano hit. En vit vacker liten PRE-hingst från Umeå, som ska säljas. Han har tyvärr utvecklat knottallergi, så Umeå är inte riktigt rätt hem för honom. Han verkar vara en väldigt speciell liten häst. Hoppas jag snabbt kan hitta ett bra hem åt honom. I södra Sverige.

Nje, nu ska jag ut och fixa hästarna. Sedan ska jag vila mej en lite stund för i eftermiddag och i kväll och i natt ska vi köra in halm, halm & halm. 3000 balar ska in på loftet. Styvt jobb! Frivilliga är varmt välkommna! Vi bjuder på dryck och pizza framåt kvällen! =)

Av Sara - 4 augusti 2009 22:29

Nu måste den komma tillbaka. Den får inte vara slut redan... Jag är inte alls mätt på värme. Tvärtom!

Alla pojkarna fick komma ut på morgonen. Det hade regnat mycket så allt var blött. Men vid 10-tiden kom solen så smått fram och började värma upp och torka jorden. Laban galopperade oxh rullade sej som en galning på ridbanan. Såg ut som kriget! Så när jag var klar med mockningen och stallpyssel så fick det blir Laban-bad igen. Han är sååå fin när han är ren. Gnistrar som silver och manen är som silke. Han är så söt. Vi gillar verkligen varandra nu. Han bits aldrig mera, nästan...

Efter lunch kome Elisabet och hämtade hem en dräktig Gin. Hon gick tom förra sommaren efter att jag seminerat henne två gånger med Herzensdieb och en gång med Damsey, men i år blev hon seminerad en gång med Damino SD, och hon är dräktig! Kul!

Sen fick jag ett ryck och slängde ut en ful hallmöbel vi haft i flera år och bara fyllt med allt skit som man inte vet vart man ska lägga. Sorterade och kastade och körde sedan ut allt skräp inklusive möbel på eldplatsen. Skönt! Hallen blev så fin! Behövde lite frisk luft så jag tog en promenad med hundarna. Bara två...Men två pigga och glada hundar!

Sen var jag tvungen att åka och handla. Mina föräldrar och syster med familj var bjudna hit ikväll så lite mat att bjuda på kanske vore fint!

Hem, packa upp och städa. En härlig kväll med famlijen.

Malibu från Blommeröd. Fotograf Anna Ziegler

Av Sara - 3 augusti 2009 22:42

Grattis till mej på min födelsedag! Camilla kom med kaffekorg och hembakt kaka! Så efter .mockning så fikade vi och firade lite. Bara 5 ston idag. Två var klara så nu håller vi tummarna för Goldie & Camelia. Tre kvar till onsdag. Fick beställning på ett nytt (!) sto till Teddan idag. Ganska sent nu, men eftersom vi ju har löpande språngavgift som även gäller nästa år vid utebliven dräktighet, så vågar en del chansa ändå. Och med Teddys statistik så känns det hoppfullt även så här sent på säsongen. Fick idag ett samtal frän en station i Stockholmstrakten, där ett problemsto nu var dräktigt, efter en seminering med Teddy. Härligt! 29 dräktiga ston nu! Och med det nya idag är 37 betäckta. Två till ska kollas denna veckan.

På eftermiddagen var det sim med Tempo. Tappa Teddan. Packa låda. Longera Randu.Vattna hästarn, i ösregn, men de dricker ju ändå!

På kvällen var jag & Mats i stan och åt en bit mat och såg en bio.

Fick hälsningar från Monica & Mariscala

Och en från Anna & Wille som ska tävla till helgen. Lycka till!

Av Sara - 2 augusti 2009 20:13

Igår var det så dags för Malibus deltagande i RIKS-utställningen i Halmstad. Jag var uppe i ottan för att fixa med hästarna och göra kaffekorg innan vi skulle åka kl 8.30 Camilla & Kennet skulle göra oss sällskap! Även Tempo & Täppas fick följa med. Kl 10 var vi uppdukade vid ringen och tog kaffe och frukostmackor. Såg 1-åriga hingstar, 2-åriga hingstar och sedan var det dags för Malibus klass. Han visade sej väldigt bra för dagen och belönades med välförtjänta 9,9,9 för sina rörelser, samt 8,9,8 för typ! Kul! Sedan har han ju väldigt bra ben och fick 7,7,7 på dem (araberna ligger ofta på 5-6 på ben så 7 är ganska högt!) Summa blev 39, 68 poäng och en tredjeplats. Lite snöpligt att han inte blev tvåa men ok, vi fick vara nöjda ändå.

Så var det lunch och då dukede vi upp Milldoffs medhavda lunch. Min favorit kräftor!!! Med gott bröd, västerbottenost i stora bitar och skagensallad till det. Underbart! Vi smällde i oss tre paket kräftor! Sedan var alla nöjda och mätta. Vi stannade och såg på några klasser till. Åt innehållet i min korg som var kladdkaka och grädde. Till slut var vi så jäkla mätta och trötta att vi var tvugna att åka hem. Det bästa med att Mali inte blev tvåa var att han kunde följa med hem direkt och vi "slapp" åka till Halmstad idag igen. En härlig dag!

Nu får Mali vara hemma och ta igen sej efter sommarens hårdträning. Han njöt såå idag av att gå i sin gamla kända hage och beta. Härligt att ha honom hemma igen!

Malibu & Kim i Halmstad

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards