Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under oktober 2009

Av Sara - 25 oktober 2009 08:55

Hela helgen har det bara varit klassisk skånsk senhöst/vinter. Grått, regn, dimma och blåst. Suck. Eftersom jag inte har någon mockhjälp på helgerna tar stallarbetet styvt två timmar utöver fodring och utsläpp, så jag var klar runt lunch igår. Kanske, kanske är detta sista vintern utan ridhus? Inte bara kan man rid i det. Är det riktigt skitväder kan man ju släppa unghästarna där en stund så att de får busa av sej och, ja vad har man inte ett ridhus till?

I fredags träffade jag en kvinna som visade sej vara tränare åt My & Fausto. Hon berättade att de verkligen är som gjorda för varandra och att Fausto hoppar jättebra! Härligt!

Fick även ett mail av Gull-Marie & Ares som gjort sin första tävling. Det var klubbmästerskap i LB:1 och de kom på en hedrande 2:a plats av 15 starter med dryga 65 %. GRATTIS!

Här är Teddy & Jag på Gesta Gård i maj. Foto Natalie Lindholm

Teddy klänning  

Av Sara - 23 oktober 2009 20:02

Kryddan kom hit igår kväll med sin Bando. Hon hade varit på Stenestadskliniken med honom, och i stället för att köra hela vägen hem till Kungsbacka igen, så övernattade hon och Bando hos oss. Vi hade en mysig kvälll med god mat och mycket hästsnack, som vanligt. Snart ses vi igen så vi ska bege oss till Spanien och SICAB. Underbart!

Om ni vill läsa mera om Kryddan & hennes anekdoter så kolla in hennes blogg. Den finns under mina länkar!

Camilla kom som vanligt idag och precis när vi var klara med stallarna så var det dags att inviga den rekonditionerade trailern och lasta Teddy. Det var dags för Kiropraktorn Katja på djursjukhuset igen. Teddy gled som vanligt in där som den kung han är och drog genast alla blickar till sej. Han är så fräck! Han showar och knycker på nacken och gnäggar mjukt till alla hästar som kommer förbi. Men ändå så är han så otroligt snäll och lydig! Han fullkomligt ääälskar Katja och står helt stilla och blir lätt glasartad i blicken när hon behandlar honom. Katja tyckte han var mycket, mycket bättre. Det var skönt att höra!

Vi köpte McDonalds på vägen hem och frossade i bilen. När vi kom tillbaka gjorde Camilla iordning Indi. Hon hade tagit med sin nya sadel och jag fick äran att inviga den på Indi. Den låg fint och var väldigt behaglig. Det var ju min favoritsadel Isabell Werts Wintec. Tyvärr passar den inte alla PRE då den är rak i bommen och många PRE är ju ganska svängda i ryggen. Men inte Indi så på honom är den perfekt! Han var jättefin och jag passade på att testa lite passage. Superfin!!!! Fanken att vi inte hade videokameran med! Fast vi får göra om det =)  Nu håller vi tummarna för besiktningen på måndag!

Dessa bildet tog Kryddan i morse. Först jag & Teddy, och sedan Laban.

    

Av Sara - 23 oktober 2009 14:05

Igår kväll när jag skulle blogga så när jag hade skrivit allt om dagen och skulle spara så tryckte jag fel och räkade radera allt och samtidigt gårdagens ilägg. Blev så irriterad och trött att jag inte orkade fixa till något...

Igår var vi iallafall och lämnade Kan hos sin nya ägarinna. Allt gick bra och han verkade trivas i sitt nya stall. Ska bli spännande att följa deras gemensamma framtid!

Vet att jag iallafall hade lagt in detta stycket som vi ska sjunga på konserten nästa helg. Lägger tillbaka det ifall någon missat att lyssna eller vill höra igen Förvånad


Och så var det en bild på Teddan!

Teddy lös januari  

Av Sara - 21 oktober 2009 08:06

Usch. Nu är det så där kallt och ruggigt på morgnarna igen. Man får kasta på sej kläderna innan man fryser ihjäl. Ska gå ut i stallet nu, fast det är väldigt skönt här i soffan under fleecefilten.

På måndag ska ju Indi besiktigas och om allt går bra blir det kastration på tisdag och sedan ett par veckors konvalecens här innan han kan flytta hem till Camilla. Vi är såå nervösa. Speciellt eftersom han gjorde illa sej för ett tag sej. Vi var ju på djursjukhuset med honom då och vet tyckte inte det var något att oroa sej för. Vi har tagit det försiktigt med honom och det syns inget men ändå! Lilla fina Indi. Camilla vill ju så gärna ha honom!

En annan häst som tyvärr skall säljas är Principe. En av mina favorithästar. Han är PRE/Lusitano och har nu hunnit bli 7 år. Jag köpte honom i södra Spanien för dryga två år sedan och så såldes han till en familj i Örebro. Men nu har tjejerna i familjen för mycket med skolarbetet så Principen hinns inte med. En underbar häst med fantastiska rörelser. Han kommer antagligen hit inom kort då.

Principe

    

Av Sara - 19 oktober 2009 22:41

En ny bok har kommit ut. Vet inget om boken med Zagal är omslag! Min vackra häst!

  

Fotograf är Lotta Gyllensten

Av Sara - 19 oktober 2009 19:18

Idag kom inte Camilla för hon skulle bada sin häst! Skrattande Så jag drog igång med utsläpp och mockning. Red Teddan som är överdrivet pigg... Men han fick galopera en bra stund, så blev han nöjd och kunde trava lugnt och mjukt. Ska ju helst bara skritta och trava lugnt men det är helt omöjligt! Får ev. rida honom lätt drogad tills han får gå som vanligt igen. Snacka om arbetsnarkoman! Han går i passage till och från hagen nu för han har så mycket överskottsenergi. På fredag ska vi till kiropraktorn igen så får vi se vad hon säger...

Efter ridturen mockade jag stonas stall, käkade lunch och sedan var det dags att åka till Djursjukhuset där Camilla & Leila mötte upp med Kan. Besiktningen gick bra och röntgenbilderna var helt fina så vi skrev alla papper direkt och så var saken biff! Nu är det ju så att man kan aldrig slappna av som hästförmedlare. Många tror att så snart kontraktet är skrivet och pengarna på kontont så är allt grönt. Så är det inte. Det absolut viktigaste när man säljer hästar är att det är RÄTT HÄST för RÄTT KÖPARE. Blir det fel så blir det inte bra. Eftersom jag är näringsidkare har en köpare lång tid på sej att klaga på sitt köp om denne inte är nöjd. Och är det fel häst så blir man inte nöjd... Förr visste jag inte bättre utan sålde glatt hästen till den som verkade snäll och som ville köpa. Men man lär av sina misstag... Hästen går sönder om köparen inte kan rida den rätt och då skylls det alltid på hästen. Vem vill erkänna att man inte är så duktig, har kass underlag på sin ridbana eller att hästen tyvärr rids i fullständig obalans och med gramantyglar varje dag...Nej rätt häst till rätt köpare! Funkar det inte vid provridningen så "blir det inte bättre bara den kommer hem".

Numera var det länge sedan (peppar, peppar) som någon inte var nöjd med sin häst. Man sover gott på natten oxå när man vet att man parat ihop ett nytt team häst-människa. För inget gör ju en så lycklig som när man äger sin drömhäst, eller hur!

Grattis Leila & Kan!

  

Av Sara - 18 oktober 2009 15:44

Jag & Linda steg upp i tid och fodrade, släppte ut alla, åt frukost och mockade innan Ann & Varonil kom kl 10. Det blev så att jag red honom hela passet idag. Han kändes ganska fin och i slutet var han riktigt bra bitvis. Ann fick lite läxa och får jobba på hemma. Sedan sadlade vi Jabeque och Linda fick testa min Isabell-sadel idag. Läskigt tyckte hon men hon satt betydligt bättre med sina skänklar i den. Efter hon ridit en liten stund satt jag oxå upp för att känna lite på honom. Där finns lite att fixa med och även Linda fick lite läxa och övningar hon kan fixa med hemma.

Innan ridturen

  

Uppsittning

  

Linda & Jabeque

  

Jabeque & jag

  

  

Efter ridningen fick vi kaffe i solen

  


Av Sara - 17 oktober 2009 23:52

Igår kom Linda med Jabeque. Vi bestämde oss för att kombinera en rolig tjej-helg med en nyttig träningscamp för Linda & Jabeque. Linda, som nyligen införskaffat sej körkort, körde själv stolt sej själv och sin häst hit från Hörby. Bra jobbat! Cool

Igår var det ju skitväder i skåne, igen, så alla hästarn fick komma in efter lunch. Givetvis slutade det regna och klarnade upp, men då var jag inte hemma så det var inte mycket att göra åt det. Det fick man äta upp idag. Ca 30 skottkärror for ut på stacken och 3 timmar senare var stallarna och boxarna återställda i rätt skick.

Därefter fick Linda sadla upp sin Becce och ge sej ut på ridbanan. Först fick vi ha en lite genomgång av utrustning hur och varför. Stackars Linda, en tjatande kompis som ska verka klok...

Becce var i sitt esse på ridbanan och visade diverse konster på och ovan mark. Nja, inte så farlig. Men det är ju spännande att var en 4-årig hingst som är på nya jaktmarker! Han rör sej väldigt bra och går naturligt bärigt och balanserat, så Linda har ett enkelt jobb. Hon ska "bara" göra rätt så gör hästen rätt!

I kväll har vi varit på stan och ätit tills vi nästan dog och sett en bio. Fortsatte på frosseritemat och i slutet av filmen kunde vi knappt sitta rätt upp i stolarna utan fick halvligga med uppknäppta jeans för att inte kräkas. En härlig kväll alltså!

I morgon blir det nya tag med Becce och så kommer även Ann & Varonil för ett pass. See ya!


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards