Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under januari 2010

Av Sara - 5 januari 2010 12:04

Ja, om man skulle vilja ha det perfekta stoet till Teddy så är hon nu till salu i Spanien. Hon heter Soñadora XLVIII och är 8 år gammal. Hon har fått 4 föl redan och är således väldigt enkel att få dräktig. Hon fick en paus och blev inte betäckt i fjol så hon kan alltså betäckas med Teddy tidigt i vår! Hon är dotter till Favorito XXX (numera död) som var Campeòn de España och en legendarisk häst. Favorito XXX återfinns ju även i Teddans stamtavla, så det blir alltså linjeavel på honom. Soñadoras mamma heter Labradora XLII och är Escalera & Paco Lazo. Soñadora är alltså som klipt och skuren för att tillsammans med Teddy avla fram fantastiska Paco Lazo hästar! Detta lilla sto (153 cm) rör sej helt otroligt bra, vilket ju även vår svarting gör, så tänkt vilka föl det kunde bli!!!

Soñadora XLVIII

      

Soñadora har lämnat avkommor med väldigt mycket teckning, bla ett sto som såldes till Yeguada Torreluna för 60.000 euro!!! Hon heter Unica och fanns att beskåda på SICAB i fjol. Även Teddys avkommor har ju fått mycket vitt så jag tror det kunde bli många spännande teckningar på avkommor till dessa två hästar. Helst skulle jag vilja köpa henne själv, men det var ju det där med ridhusplanerna... Men nästa alternativ är ju att någon annan vill köpa henne så hon kommer till Sverige! Så om du är intresserad, hör av dej!!!

Unica LXXX 

  

Av Sara - 4 januari 2010 13:14

Igår var jag iväg och skaffade en ny bästis till Mats. Han har alltid ääälskat schäferhundar och har haft flera stycken, medan jag tycker att det är den sista hunden jag vill ha, typ. Så jag har sagt nej, nej och nej. Men så tänkte jag efter lite. Om jag verkligen ville ha något, och Mats bara vägrade, då hade jag blivit skitsur och förmodligen tyckt att han var en idiot som inte fattade hur mycket jag ville ha denna grej. Så kan man ju inte göra. Så det var bara att bita i det sura äpplet. Trots en jävla massa hår, flåsande och smuts. Igår var jag iväg och valde ut den minsta och lugnaste hanvalpen i en kull hos våra kära vänner Linda & Stefan. (Jabeque-Linda) De har ju kennel Nordblick www.nordblick.com . Det blev Nordblicks Matango, 7,5 veckor gammal. Stefan var fast besluten att hunden skulle döpas till gurkan. Fast det fick bli på något konstigt språk då för det var en M-kull och följdaktligen ska alla valpar heta något på M. Vi googlade och hade oss som galningar och hittade bla Mbonga, som betyder grönsak på Swahili. Hmm, sådär bra, tyckte jag & Linda. Gurka på Swahili hette Gurkor. Skumt! Men så började Stefan googla på gurkor i stället för gurka. Och gissa vad gurkor heter på Swahili; Matango! Super! (reflektion på det Swahiliska språket: gurka=gurkor, gurkor=matango. Hur fan böjer de?) Så det blev givetvis Matango! Tempo, Täppas och "Tango".

På kvällen kom Linda & Stefan hit med en ihopsnickrad film där vi presenterade lilljycken. Jag kan bara säga att min man verkar hyfsat nöjd!

Under tiden håller vi och hästarna på att frysa ihjäl. Det har varit sisådär 12-14 minusgrade och lite vind. Fy fanken. Vattnet fruste nästa överallt så jag bär vatten i båda stallarna. Traktorn fortfarande punka så jag kör hö för hand. Gissa om jag är glad att bara ha 8 hungriga hästar! Det blir lite ridning och mycket pyssel och borsning i dessa tider...

Galope i höstas.

  

  

Av Sara - 2 januari 2010 18:24

är definitivt här. Jag har nog aldrig upplevt värre! Idag har det förvisso varit solsken, men nästan 10 grader kallt och så blåser det! Fy fanken! Givetvis har traktorn punktering så jag släpade ut massvis med i hagarna för fri tillgång är ett måste dagar som dessa. Teddan fick ha fleece och termotäcke ute och jag har typ aldrig två täcken annars. Men så verkade alla ganska nöjda oxå. Tog ändå in dem strax innan kl tre. Kändes ganska lagom. Borstade av alla pojkarna och myste lite med dem. Galope blev förolämpad av sin fläta i luggen och ansträngde sej verkligen för att ta bort den. Slog med huvudet och fnyste förnärmat! Han såg för rolig ut! Trazzel är bara så söt och mysig att pyssla med. Hans man är helt vild och växer på alla håll och kanter. Undrar när den ska falla på plats och bli lite fin? Just nu gör hästen verkligen skäl för namnet Trazzel!

Den 24:e januari kl 13.00 bjuder jag hit till en riktig häst-eftermiddag. Först blir det en liten rundtur i stallen och presentation av hästarna. Sedan serveras frallor och fika i sadelkammaren och så kommer jag att berätta om Spanien & SICAB samt visa bilder från min senaste resa. Denna lilla tillställning sponsras av numera nedlagda ANCPRE och är i samarbete med Svenska Avelsföreningen.

Varmt välkomna!

 

Tittut säger Galope!

Hej hopp Kairoso

Och så Trazzel  

  

Av Sara - 1 januari 2010 19:13

Tempo i maj 2009

Så, nu är julen slut, helgerna över och jag vill ha vår NU! 2009 var ju som bekant ett skitår, men 2010 kommer att bli det bäste hittils. Det är jag övertygad om!

Idag har Principen åkt till sin nya matte utanför Kungsbacka. Han hade nog ingen lust att flytta alls för han uppförde sej illa som aldrig förr och var högst odräglig hela tiden som Tina var här. Han gick pissdåligt när jag red honom och jag tror faktiskt Tina blev lite förskräckt, men jag hoppas han skärper upp sej och visar vilken fin kille han brukar vara! Annars får jag åka upp och ta honom i örat! Här har vi 10 -grade igen och vattnet har frusit lite var stans. Underlättar ju inte direkt stallarbetet, men nu har jag ju bara 9 hästar här hemma! Känns lite märkligt men oxå väldigt, väldigt skönt. Ska verkligen lägga lite tid på Teddan, Trazzel & Galope nu. Vem vet, kanske jag för för mej att hoppa upp på någon av de sistnämnda rätt vad det är?

Kära bloggläsare, välkomna till min blogg 2010!   


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards