Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sara - 28 augusti 2011 10:45

KÄRLEK

 

Det finns inga ord. Jag vill bara dö. Det är ofattbart. Helt obegipligt och jag kan inte ta bort bilden på nästhinnan av min vackra häst liggande död i leran och regnet. Jag vill spola tillbaka tiden. Jag vill dö. Jag vill inte vill inte vill inte. Vägrar. Det går inte. Det kan inte vara sant. Älskade häst. Bara en häst, men så högt älskad. Det tar så lång tid att bygga upp en sådan relation. Jag har så många fina hästar omkring mej men idag är alla fula dumma och korkade. Jag vill inte se dem. Jag vill bara ha min blyertsgråa vackra fina Trazzel. Var är du????????????? HUr ska jag gå vidare nu? Vad ska jag göra. Jag tror jag dör av sorg. Kan man det? Nej tydligen inte för mitt hjärta slår och min kropp vill andas. Men jag vill inte. Det går inte. Tiden läker alla sår, jag vet det. Men smärtan finns kvar. Jag kommer alltid fråga mej varför. Hur kunde det hända.

Jag ska berätta så att ni vet. Så behöver jag inte förklara allt igen nästa gång vi träffas. Jag vill bara ha en klapp på axeln. Prata om alla hans fina föl och spänt vänta på de som ska komma. Jag orkar inte sörja. Jag vill spola tillbaka tiden men det går inte. Så jag ska försöka spola den framåt i stället. Enda sättet. Annars går jag under.

I torsdags........


Alla hästarna var ute. Det hade varit ett hemskt åskväder på morgonen men sedan klarnade det upp och solen kom fram. Trazzel fick gå i en hage som han inte brukar vara i för att ett annat staket var rivet och stona flyttade en bit. Så jag ville han skulle få äta lite gräs och ha större utrymme att röra sej på- Självklart fick han den möjligheten. Inte någon av dem andra. Trazzel var viktigast. Efter lunch började det duggregna lite och jag skyndade ut för att ta in ett av stona med föl. Fölis har ett sår på benet och har därför bandage på. Bandeget får inte bli blött och jag hade nyss bytt det. Skyndade ut och tänkte ta in dem två och sedan alla pojkarna då det började mullra hotfullt. Vill inte ha mina älsklingar ute i ösregn och åska. Är pjoskig, sägs det. Han PRECIS in med sto och föl i stallet när himmlen fullkommligt öppnade sej och det SMALL till. Jag & praktisAnna hoppas HÖGT och jag som ej är rädd för åska alls blev faktiskt lite skraj. HERREGUD! Slog det ner i ridhuset? Vi slände in sto & föl i boxen och jag bad Anna kika ut så att stona levde. De lever, sa Anna. Vi gick till andra änden av stallet för att titta efter Mats som var ute och klippte gräset. Skrattade högt när vi såg honom komma körande i full fart genom en ridå av regn. Vi pustade alla uta i seminavdelningen och förberedde oss på att springa ut och samla in pojkarna. Lika plötsligt som det började regna så avtog det. Det kom två smällar och lite muller sedan var det över. Varade max 5 minuter totalt. Anna hämtade Galope och jag Teddy. Kikade efter Trazzel från Teddys hage men kunde inte se honom. Märkligt, hann jag tänka. Tog in Teddan och gick hastigt ut igen för att hämta Trazzlaren. Otäck känsla i magen för jag kunde inte se honom. Han måste stå i ett hörn. Blev han rädd och hoppade ut? Trådarna ser hela ut. Man hinner tänka mycket på några sekunder. Halvsprang vidare och så såg jag honom. Han låg med halsen över staketet. På sidan. Helt livlös. Jag visste direkt. Jag gick bara lugnt fram och kände efter puls. Konstaterade att ögat var utan refelx. Ingen puls fanns. Bleka slemhinnor. Död. 

Allt som sedan hände igår eftermiddag är ett töcken. Ringa efter någon som kan hämta honom. Vincha in min döda vän i ett släp. Prata med försäkringsbolag. Bryta ihop och skrika som besatt. Samla sej och vara praktiskt. Bryta ihop igen.

Nu orkar jag inte mer. Vi får höras.

RAZONADO MAC - MIN TRAZZLARE- DU FATTAS MEJ......................


     

      

Av Sara - 25 augusti 2011 17:30

Ja det gäller att passa på att galoppera och trava lååångt nu när möjlighet ges. Det är inte så många veckor/år som jag kan rida ut på så här "okända" vägar och platser utan är mestadels hänvisad till mycket begränsad terräng. Nu njuter jag & pojkarna i fulla drag över de öppna fälten som ligger framför våra hovar!

Idag blev det officiell höst här på gården. det är inte klokt egentlign. det är fortfarande augusti och man borde kunna sommarkänslan kvar, men nej, det känns verkligen höst och idag flyttades stona över till sin vinterlösdrift med tillhörande mark. Clasica tog som vanligt täten ochde tycktes alla säga: "borta bra, men hemma bäst"... De tog ett par repor i sin stora vinterhage, smakade lite på gräset som växt i fred sedan juli och sedan indogs lösdriften för lite förmiddagsvila. Såg väldigt mysigt ut! Artista har funnit sej väl i flocken, och även om hon fortfarande är längst ner på rangskalan så kämpar hon modigt för att ta sin plats i flocken. Ovanligt tuff brud och idag accepterads hon tom att komma in i lösdriften, om än på nåder av Gittan. Nu när de är "på stall" igen ska jag passa på att klippa dem alla och så behöver några verkas. Lättare nu när man har el och en stallgång att tillgå!

Samtidigt som stona flyttades "hem" så fick Altanero & Avalon komma upp i den andra lösdriften, där de tillbringat senaste vintern. Det blev såklart lite tjolahoppsan på alla grabbarna när dessa ungtuppar (elle nja, det var väl bara Altanero som är ungtupp) kom farandes. Helt plötsligt över en sommar så har Altanero förvandlats till en mycket ståtlig unghingst och är ingen valp längr. Han har nog växt 5 cm och han kan verkligen röra sej nu. Mmmmmm. I helgen tror jag att David kan ansluta sej till dem igen och så får de en sista månad innan deras nya liv börjar. För David och Avalon väntar ju en framtid som ridhästar och redan valacker så det blir inte så stor förändring för dem. Men Altanero ska ju vara hingst ett tag till så för honom blir det ett ensamt hagliv from oktober eller så. Han gick ganska hårt åt Avalon idag, så vi får se om det funkar annars kan det bli delning vilken dag som helst. Ser fram emot att pyssla och hantera den hästen i vinter. Han är en riktigt trevlig häst. Mjuk och känslig, precis som jag vill ha dem.

Jag & Trazzel (och Tempo) på stubben idag

     


Av Sara - 23 augusti 2011 21:31

Åh idag var det så underbart att få rida på stubbåkrarna! Det tyckte pojkarna oxå det kan jag lova! Galope som har lite taskig bjudning inne i ridhuset hade definitivt inga problem med den saken idag!! Trazzel är ju alltid som en lite studsboll och så även idag på fältet men samtidigt jätteduktig. Och bäst av allt med honom idag: han skrittade helt avslappanat hela vägen hem! Underbart :)

Idag har även Artista kommit hit. Hon är här för att säljas och får nu gå med våra ston ett slag på betet. Har redan ett kundbesök bokat på henne. Hon är väldigt fin och mycket lik Primera! Hon är inskriven som svart och har sett väldigt svart ut men jag kan konstatera att hon är skimmel. Om än väldigt väldigt mörk, ja svart. Kanske kan hon vara stickelhårig och aldrig skimla av? Jag vet inte. Men grå hår finns det iallafall i den svarta pälsen.

Ikväll har vi kört in ännu mera halm och nu är gäststallet proppat. Nu ska det in några storbalar oxå och sedan är vi klara för i år. Skönt.

Galope & jag idag!

    

 

  

 

Baksidan av vår gård. En härlig vy tycekr jag!

 

Av Sara - 22 augusti 2011 20:52

Så¨var vi tillbaka efter nästan en veckas semester. Vi hade det härlig på många vis även om Rotterdam är en stad jag aldrig kommer besöka igen utan anledning. Riktigt trist och ful stad faktiskt, även om just parken där EM hälls var väldigt vacker. EM:et var en trevlig tillställning. Välarrangerat och vackert men mycket mindre än vad jag hade gissat. Man tänker sej Falsterbo eller så men detta är ju trots allt bara en gren- i detta fall dressyr - som locka endast de väl invigda. Det kändes som om det var ryttare, tränare och närmas sörjande. Själv blev jag flera gånger tilltalad av främmande människor om jag var med och tävlade. Väldigt smickrande, men tyvärr inte denna gången   . Kan bero på att vi hade våra svenska tröjor på oss, vilket iofs i princip alla hade från sina respektive länder. Kul iallafall!

Hur var det då? Jo det var mycket slätstruket, en del sorligt och en hel del bra. Bäst var ju givetvis FUEGO THE KING & JUAN!!!!!!!!!!!! Ekipaget fullkomlig sopade mattan med alla andra när det gällde publikéns uppskattninge, applåder och show!! Kuren var bland det bästa jag upplevt. Den stämningen när de i slutet vänder på medellinjen upp i passage och hela publiken står upp och klappar i takt. Vilken känsla!!! Jag grät... Häftigt var det oxå när de gjort 10 byten i varje steg på en hand - helt perfekta!! Då slänger Juan med huvudet mot publiken som för att kaxigt säga - nå vad tyckte nu nu då - och publiken bara skrek i jubel! Inte ryckte hästen på ett öra utan de bara avspänt och fräckt red vidare och gjorde några piruetter så där i förbifarten. Jösses.....

Totilas var en ledsamhet. Ni som, följt med här ett tag vet vad jag tycker om den hästen och hur otroligt imponerande hästen var tillsammans med sin förre ryttare Edward Gal. Det var magiskt och ett fullstädnigt unikum. Nu är det borta... Hästen rids spänd och utan ryggverksamhet, totalt bakom lod hela tiden och det känns som att han kämpar och kämpar men ryttaren bara hindrar honom. Jag förstår att det inte är enkelt att ta över en sådan häst. Jag förstår att pressen är enorm. Men ändå. Kan han inte studera filmer när Edward rider hästen och försöka kopiera? Inte vet jag. Det är förmodligen väldigt svårt att rida hästen. Ändå önskar man att man fick en liten chans. Tänk, bara att få testa!  Det räcker iallafall inte att vara superproffs. Den hästen behöver känsla, och det fick han inte. Jag grät nästan här med men av en helt annan anledning.

Parzival var bättre än jag tyckte på VM. Det såg mestadels väldigt trevligt ut och Adelinde rider ganska mjukt och fint. Sedan tycker jag att hästen är ganska ful och det stör mej. Jag vill att det ska vara en total skönhetsupplevelse och det är svår när hästen har ful hals eller trist exteriör överlag. Uppenbarligen är den funktionell så man kan väl inte klaga.

Mistral Höjris är hemsk. Stackars ryttaren fullständigt BÄR runt häste och kämpar så i varje steg. Varje gång det var dags för piaff eller någon annan väl samlad rörelse så kändes det bara som att det aldrig skulle gå. Sedan gick det ändå på något vis och hästen utför allt väl. Men det hjälper inte när man ser hur ryttaren sliter och kämpar. Man blir bara trött. Gå på gym i stället och låt hästen bli en draghäst eller nåt.

Några väldigt trevliga nya bekantskaper var Uthopia och Valegro. MYCKET fina hästar. Jag tror man ska hålla ögonen noga på dem båda. Uthopia kan vara en ny Totilas om två år. Velagro var ponnysöt med massvis med kvalité.

Så då Patrik & Scandic. Jag tycker att hans kur var den bästa ritten under hela EM:et. Det fanns INGET att anmärka på! Det var sååååå fint från början till slut. Patrik lotsar fram hästen med fina fina osynliga hjälper och hästen, ja den bara dansar. Passagen är som en egen gångart och både den och hans piaff inklusive övergångar är EXAKT taktmässig och med lika höga knälyft hela tiden. OTROLIGT imponerande!! Han fick ju oxå väldigt fina poäng. Att han blev slagen av Uthopia & Parzival berodde endast på en sak. Grundgångarterna. Parzivals ökningar ger honom inte mer än 7, 5 max 8 på alla tre gångarterna. De andra för 9 - 10 för sin trav och galopp. De små orättvisorna gör att Patrik "bara" var trea.

Oavsett så var det totalt en härlig upplevelse. Man får lite mer att tänka över och det ät faktiskt lättare att förstå domarnas bedämning när man ser alla ekipage dels live, och dels tre gånger. Jag känner mej enig med domarnas beslut.

Idag var det så tillbaka till allvaret igen. En ny häst har anlänt i veckan som gått och Leviton är redo att börja arbeta igen. Så idag var det bara att köra igång och jobba ett helt gäng. Anna servade mej med grabbarna en efter en och vips så var alla klara. Idag fick även David och Levi äntligen komma ut i större hagar. Det var mycket uppskattat! Dagen har gått i ett så klart och vi avslutar nu med the och knäcke efter att vi ikväll kört in ca 750 balar halm. Imorgon väntar lika många till och totalt ska vi helst få in 2000 balar. Härligt fin guldgul kornhalm blev det!

Sist en bild som Mountainhorse-fotografen tog när de var här sist. Vackra Tiburon! 

 

Av Sara - 15 augusti 2011 22:23

Nu är jag helt slut. Har jobbat i övertempo hela sommaren med stona, ridning, nattarbete och allt annat som ska göras här på gården. Mats har jobbat ännu mera sedan tidigt i våras med sitt nya växthusbygge och man kan nog säga att, ja, vi är slut! Men nu är det äntligen dags för en lite lugnare tid för oss. Vi har alltid hösten som vår avslappningstid och i morgon bär det iväg på höstens första resa. Vi åker till Holland i morgon för att se EM i dressyr och semestra lite. Det ska bli underbart!

Vi ska se Fuego och Totilas och heja på Patrik Kittel & Scandic. Jag ska försöka fotografera och blogga därifrån om jag orkar och hinner. Annars blir det när vi kommer hem igen.

See ya!

 


Av Sara - 14 augusti 2011 22:17

Så var det dag två och det är alltid lika tillfredsställande för både ekipage och instruktör att se vilka otroliga framsteg som görs på ett pass och ett dygn att smälta all ny input. Vi hade en härlig dag och jag är helt slut ikväll så det blir lite bilder.


Elisabeth & Gallardo var här i maj och kommer igen i november. Roligt att följa deras framsteg!

  


Julia & hennes fina island/arab-ponny. Idag blev det programridningsträning. 

               

Anette med sin urtjusiga fjording Sintro. Dem får jag oxå återse i november!

    


Siw med sitt 16-åriga halvblod fick mycket nytt att fundera över.  

  


Öppna är inte så lätt som det ser ut...

    

Sist visade jag Galope på ett litet träningspass

 

Av Sara - 13 augusti 2011 19:56

Så var första dagen över. En ganska ovanlig och behaglig clinic. Då vi tyvärr fått två avbokningar pga skadade hästar var vi ett lagom stort sällskap och det hela kändes betydligt mera intimt än när man är 8 ekipage. Tror jag fortsättningsvis oxå ska köra på sex ekipage. Jag känner mej inte heller helt överkörd av ett tåg ikväll utan mera lagom nöjd och trött.

Jag fick se tre nya hästar idag och det var roligt. Ett stort fint halvblod med härlig takt, en fantastiskt fin ponny med en otroligt oväntad stam (islandshäst-arab) aldrig hade jag gissat att en sådan häst skulle röra sej eller se ut som en ridponny med superstam! Nu reds den väldigt fördelaktigt av sin duktiga ryttarinna oxå! Sedan såg jag en riktigt fin liten fjording. Reds på kandar med härlig bjudning och energi! En PRE som var här i maj hade gjort stora framsteg ffa med sin galopp som numera var rund och bärig.

Eftersom vi hade gott om tid så visade jag Trazzel riden när alla ekipage hade gjort sina pass. Vi avslutade dagen med en vandring ner till stona och fölen, som blev glada över att få besök.

En lugn kväll i soffan blir det nu och så laddar vi inför dag två. Ses i morgon!


Av Sara - 12 augusti 2011 20:16

Idag var jag effektiv som attan. Mycket på schemat och ridsugen som jag var så drig jag igång i hög fart. Efter fodring och utsläpp av alla utom Galope & Trazzel så mockade jag alla tomma boxar medan G & T mumsade hö. Sedan sadlade jag Galope och red ut en runda. Båda killarna behöver träna på att skritta med ordentlig bjudning och ändå avspänt. En konst de flesta PRE behöver öva på. Varför skritta när man kan takta? Nåväl, idag var Galope riktigt duktig och efter att ha skrittat halva rundad fick han trava på hemvägen. Han känns alltid som bäst när vi är ute. Bjudningen och därmed hans takt blir mycket bättre och man flyger fram på jättehästen! Härligt   

Galope ut i hage och så sadlade jag Trazzlaren. Idag så bestämde jag mej för att vi skulle vara riktigt modiga och skritta den långa rundan, som dock går 75 % på väl trafikerad väg. Det gick faktiskt riktigt bra! Vi mötte en del läskiga saker som en JÄTTELASTBIL MED SLÄP!! Då gick vi in på en infart och då var det bara liiite läskigt tyckte T. Vanliga bilar är piece of cake nu! På den läskigaste sträckan (ca 300 m utan någonstans att "fly undan" mötte vi en bil med skramligt gallersläp. Föraren var mycket hänsynsfull och saktade ner rejält. Trazzel reagerade knappt alls. Mest jag som blev rädd tror jag! Vi travade grusvägen hem med raska steg. Duktiga Trazzlaren   

Har gjort iordning gäststallet och inhandlat all mat inför helgens clinic. Sedan har jag vattnat i ridhuset och lagat mat till i morgon. Ska bli kul. Det är några nya ekipage och någon jag sett innan. Nu är det soffläge och snart ska jag se den underbara "Mitt Afrika" på SVT. Det blir lagom aktivitet. Lugnet före stormen.


För ett år sedan var vi på utställning i Danmark. Det ska vi snart igen!

     

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards