Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2012

Teddy körhästen

Av Sara - 27 oktober 2012 18:46

Haft en härlig dag idag i fantastiskt väder. Fick hjälp i stallet idag så efter utsläpp kunde jag inta frukost i lugn och ro medan stallarna blev mockade och fixade. Nice!

Tog en promenad med vovvarna i solen och pysslade sedan lite på gården. Kl 14 skulle jag vara hos Carina för att hjälpa henne första gången Teddan skulle spännas för vagn. Han hade släpat däck tidigare i veckan och allt hade gått bra, så idag var den stora dagen. Teddan blev jätteglad att se mej. Det var faktiskt riktigt rörande hur tydligt en häst verkligen kan lysa upp när han hörde min röst. Först bara stelnade han till, sedan när han verkligen förstod att det var jag så blev han helt sprallig och skulle slicka på mina kläder, vifta med huvudet och skrapa med benen. Helt tokig! Det sved lite i matte-hjärtat. Men det var härligt att se hur lycklig han verkade, blank i pålsen och mera "fit" än när jag lämnade honom. Så hjälpte jag Carina genom alla momenten med släpa däck, släpa skaklar, spänna för vagn och sist Carina i vagnen. det var dökul och Teddan var fantastisk!!! Se själva:

 


Jag vilja kommentera lite ytterligare efter gårdagens inlägg om min misslyckade lektion. Det blev många heta åsikter om detta. Jag har tänkt över saken och jag måste säga att jag står fullständigt fast vid att man måste få uttrycka sitt nöje & missnöje med denna typ av tjänster. Det är någon svensk idé att om man är nöjd så ska man rosa allt vad man kan, men om man är missnöjd ska man tiga stilla och sedan bara gå därifrån. Det är INTE jag. Jag ifrågasatte massvis med saker under hela lektionen igår och jag var väldigt tydlig med detta. Jag tycker att man som intruktör måste vara ödmjuk och pedagogisk. Om man får eleven att känna sej förödmjukad och tillplattad, då blir man ingen framgångsrik instruktör. Jag tycker att man ska respektera människor man möter och se denna som en jämnlike och inte utgå ifrån att eleven är okunnig och obildad. Då riskerar man att trampa på ömma tår och på så vis få en missnöjd kund. Som någon kommenterat så förutsätter vissa instruktörer att man bara ska avguda dem och svälja ALLT man hör, och den attityden käks jag på. Man måste FÖRST se ryttaren rida sin häst i mer än några minuter. Man måste se hur de värmer upp, se dem rida hästen i alla gångarter och sedan börja att succesivt beta av svagheterna.

Jag vill poängtera att ovanstående åsikter inte är riktat mot den aktuella instruktören från igår uten en generell iaktagelse...



 
 
Ingen bild

Marie

27 oktober 2012 19:47

håller inte med dej sara en erfaren instruktör ser nästan alltid ganska snabbt vad elever o hästar behöver jobba med! man tar oxå reda vad på vad eleven själv tycker behövs förbättras , det är också stor skillnad på hur man säger saker..mina elever diskuterar olika lösningar med mej om det uppstår problem o så ska det ju vara , men de som har bristande respekt o förtroende får ju väljs nån som passar .kemin måste oxå fungera .

Sara

27 oktober 2012 20:04

Nej jag håller inte med. Inte ens en erfaren instruktör kan veta vad som är representativt för det ekipaget efter några minuter. Hästen kan vara spänd i en ny miljö, ryttaren är troligtvis spänd över att visa upp sej inför granskande ögon och det är JUST detta som jag menar att MÅNGA instruktörer gör HELT fel. Man är för snabb att bedömma och focus hamnar på saker som är irrelevanta eller iallafall inte det man borde focusera på.
JAG får inget förtroende får en instruktör som genast VET hur jag rider och hur hästen går. Sedan måste ju självklart kemin stämma, men om man börjar i fel ände så tror jag att kemin blir svår.

 
Ingen bild

Marie

27 oktober 2012 21:05

självklart har man med ny miljö och olika faktorer , håller fast vid att man ser relativt snart vad som behöver jobbas med inte alltid men då får man ju diskutera det , man ser hur hästen är musklad o på rörelser om det "sitter fast" o mkt mer , men beror oxå på hur mkt man brinner för sitt jobb, jag har ändå snart 25 års erfarenhet o har oxå tränat för många olika ..att se mej själv jämbördig med tex Joao Lynce världsmästare i working equitation finns inte på kartan för mej , han har inte alltid rätt o man håller inte med men har enorm respekt för många av dessa portugisers kunnande .

Sara

27 oktober 2012 21:39

Att man är en väldigt duktig och prisbelönt ryttare innebär dock inte alltid att det är en bra instruktör. Jag menar att även om man beundrar ryttaren så måste man som kund kunna ifrågasätt saker och inte bara svälja med hull och hår.
Det innebär inte att jag tycker att jag är BÄTTRE, bara för att jag inte är nöjd!
S

 
Ingen bild

anette.olsson60@hotmail.com

27 oktober 2012 22:37

Tycker absolut att man ska vara kritisk...det är man själv som känner sin häst bäst.Det finns så otroligt många tränare,mer eller mindre bra.En bra tränare ska få ryttaren att "växa", att det känns positivt är viktigt..det ska kännas bra i hjärtat.Tycker du har helt rätt i att bara för att man är en bra ryttare så behöver man inte vara en bra pedagog och kunna lära ut på ett bra sätt. kram Anette

 
Ingen bild

Sofia A

28 oktober 2012 07:58

Hej Sara! Har följt din blogg länge och vill bara säga att jag tycker det är härligt med folk som vågar stå för sina åsikter och ifrågasätta. Ridsporten är full av "gamla sanningar" och ofta känns det som att det saknas nytänkande. De flesta tränare verkar köra efter någon slags standardmodell oavsett vad de har att göra med för ekipage. Kan ju bara tala efter egna erfarenheter, men alla tränare som jag ridit för på min PRE var överens om att vi skulle rida fram fram fram med mer bjudning vilket slutade med en halt häst utan några ryggmuskler (och då inkluderar det här även B-tränare i dressyr). Har nu börjat om från början med en tränare som är inriktad på mer klassisk/centrerad ridning vilket har passat mig och min häst perfekt. Äntligen funkar ridningen och vi gör framsteg. Hoppas verkligen att du också hittar en tränare som kan passa dig, det blir ju så mycket roligare då! :)
Mvh Sofia

Sara

28 oktober 2012 13:23

Tack för din kommentar Sofia! Jag tror du satte huvudet på spiken och jag håller fullständigt med dej! Lycka till med din PRE och vax härligt att du hittat en tränare som kan hjälpa er att utvecklas!
Vänligen Sara ?

 
Ingen bild

ulrika vestin

28 oktober 2012 08:48

va kul att han blev så glad att höra och se dig :)
jag jobbar på en ridskola och varje morgon när jag tänder ljuset i stallet så gnäggar hästarna, bara det gör att man blir glad:)
(jag vrider alltså på två knappar utanför stallet för att tända ljuset:)

 
Ingen bild

Mona

28 oktober 2012 17:24

Hej Sara!

Åh vad mysigt det ser ut! Är allt ganska trevligt att köra oxå! Han är fin Teddan! Ville oxå passa på att säga att jag tycker det är fantastiskt med någon som vägrar vara lagom, mellanmjölk, jante svenska! Önskar det fanns flera! Jag älskar att titta in här och ta del av din dag - bra som dålig - och alla dessa underbara hästar! Hoppas du har en härlig helg!

Vänliga hälsingar , Mona

 
Anna

Anna

28 oktober 2012 18:08

You go Sara och Sofia. Håller helt med er! Viktigt att ifråga sätta och inte tiga. Instruktören bör ta till sig vad ryttaren känner och förmedla på ett sätt som passar båda, ödmjukhet och kunskap går hand i hand för en bra instruktör.
Man betalar dyra pengar och bör få känna att det
ger något. Varför ska man annars rida för en
instruktör?
Tessan är otroligt fin och ser ut som att han trivs med vagnen bakom sig. Ser nästan lite stolt ut :)

http://www.annasfriskvard.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards