Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2013

Äntligen!

Av Sara - 1 oktober 2013 22:21

Tredje gången gillt! Igår eftermiddags besiktigades den tredje hästen på två veckor för vår räkning. De första två hade tyvärr röntgenfynd så det blev inga affärer där. Men så äntligen efter att jag gått igenom protokoll och fått röntgenbilderna granskade här hemma i Sverige oxå, så fick denna hästen grönt ljus! Hurra! Det är en underbar liten fuxfärgad valack på 11 år. Välriden och välutbildad och väldigt väldigt söt! Han gör fina skolor, piaff & passage och så lite spansk skritt på det förstås :) Dessutom har han tre BRA gångarter med extra + för galoppen! Vilken smällkaramell! Förhoppningsvis är han är redan om ett par - tre veckor!

Mahometano IX

 

 

Idag jobbade jag på smådjurskliniken på förmiddagen. Tog med mej stallkatten Sotnos som blev behandlad mot öronskabb, chipmärkt och kasterad. Fick recept på Stonghold till alla katterna så nu ska väl den jäkla öronskabben utrotas en gång för alla! Även Santo fick följa med idag och blev vaccinerad.

Hemma igen tog jag tag i mockning och sedan fick alla komma in. De är väldigt nöjda med hagvistelse 7-14. Alla fyra skulle jobba och jag började med Mariscala som var superfin idag! Hon är så himla söt och trevlig och nu är hon mera avspänd och nöjd när hon bott in sej lite och lärt känna våra rutiner. Nu blir det ju iofs flytt igen till helgen, men sen får hon förhoppningsvis stanna på det stället länge!

I morgon kommer nya matten och rider lite på sin fina häst!

Teo var nummer två och var så duktig idag oxå. Han är dock orolig i munnen och har varit det en tid tillbaka. Jag provar olika bett och nosgrimmor osv, men det verkar inte bli någon skillnad. Undrar om det är styngflugelarverna som fortarande spökar. Eller så är det bara en period som går över. Jag får väl ha tålamod. Kanske ska jag rida lite bettlöst (!) 

Hej! Lyckliga jag på min vackra häst!

 

Både Mino & Alcon fick utställningsträning för hand samt en promenad i solen idag. Man bör väl träna lite på det oxå ?    Jaja, de var ganska duktiga båda två och som vanligt är det förstås traven som är svårast. Alcon är duktig och håller takten fint så det ska nog gå bra. Mino blir lätt lite rädd för matte när hon kutar som en vettvilling bredvid, så vi får ta det piano och hoppas på det bästa. Han har en helt FANTASTISK trav, men att få honom att visa den i lina, det är en annan femma... Hur som helst så ska det bli väldigt kul att åka med de två pojkarna till Strömsholm. Jag känner faktiskt ingen press! Mino är ung och otroligt vacker och jag är så stolt och lycklig över honom oavsett hur det går. Han har all tid i världen att visa vad han verkligen går för längre fram i tiden! Alcon är bara en pärla, så söt och fin att rida. Så i år ska jag åka utan prestationsångest eller stress, utan bara njuta av mina och alla andras fina hästar, träffa trevliga människor och har en härlig helg! 19-20 oktober på Strömsholm alltså. Kom dit om du inte har något för dej den helgen vet jag!

 






 
 
Ingen bild

Pia

2 oktober 2013 01:19

Gud så vackra hästar du har ! Jag älskar PRE. En fråga. Tidigt fick jag lära mig att den skall inte finnas vita tecken på en äkta PRE och fuxar har aldrig varit önskevärda och härmed inte blivit räknade som äkta PRE, utan blandningar med dem och andra spanska hästar. Hur ligger det till nu ?? Jag har älskat PRE så länge jag kan minnas. Jag läste tidigt om Barbro Björklund ( tror jag hon hette i efternamn) och hennes utvandring till Andalusien och PRE hästarna. Känner du till henne ? Jag älskar hästar där man tydligt kan se RASEN i hästen. Inga tvivel skall finnas. Andalusier, Morganhäst, Frieser och älskade Fjordhästen <3 Må gott ! Pia

Sara

2 oktober 2013 07:29

Hej Pia!

Vad roligt att du gillar våra hästar! ?Idag är alla färger och tecken tillåtna på en PRE. Den klassiska spanska hästen var dock skimmel, brun eller svart och utan vita tecken.
Jag kände Barbro väl och hon var en kär vän. Tyvärr finns hon inte längre utan avled i cancer för några år sedan. Vi saknar henne mycket...

Med vänlig hälsning, Sara

 
Nina

Nina

3 oktober 2013 09:20

Jag förväntar mig en fullständig Strömsholmsuppdatering eftersom jag inte kommer vara där i år. Litar på att du kommer ge mig den! Jag åker ner till Västerås nästa helg eftersom min systers flicka fyller år, orkade inte flyga ner två helger i rad. Är ju ingen ungdom längre ;)

Kram på dig och dina underbara hästar!

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Sara

3 oktober 2013 19:29

Du kan lita på mej Nina!

Kram S

 
Ingen bild

Pia

3 oktober 2013 22:34

Åh så tråkigt att höra att Barbro gått bort. Jag hade hennes bror som lärare i komvux på 90 talet. Vi pratade mkt om Barbro då. Han kunde garantera att PRE hästarna var helt underbara och mkt snälla. Det är lite tråkigt att dagens PRE får vara i alla färger. Ja man såg mest otroligt helsvarta, bruna och skimmlar. Jag hade en ggn chansen att köpa en PRE som då var den enda i Sverige ( som sades då ) Han var imp från Spanien, vilken familj minns jag inte nu. Men jag har fortfarand kvar annonsen som då fanns i Hästsport. Han var konstant skimmel med svarta ben och svart man. Tyvärr klapphingst. Jag såg en annan senare annons på honom, då vart han valack. Jag vet inte vart han tog vägen sedan eller vem som köpte honom. Det är många årsedan nu.tack för dit svar. Jag följer dig o dona hästar på Fb. Skaffa PRE är inte aktuellt nu men skulle jag, så vet jag vart jag skall vända mig ;-) Må gott !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards