Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2013

Lite gnäll...

Av Sara - 14 oktober 2013 20:15

Idag har jag varit jäkla effektiv! Var uppe med tuppen och körde Mats till flyget. Han ska åka på "gurk-resa" till USA i 10 dagar. Senare får jag åka på min hästresa till SICAB. Var och en till sitt! :)

Praktisarna kom kl 9 och mockade och hjälpte mej med hästarna. Jag sadlade först Rochiero. Jag blir mer och mer imponerad av denna hästen ju mer jag rider honom. Vilken kapacitet! Den hästen skulle kunna utföra alla GP-rörelser med bravur! Idag fick han skor på sina stackars ömma tassar, så det ska bli ännu roligare att rida honom MED skor. Hoppas vi kan filma onsdag eller torsdag. 

Alcon jobbade fint idag och han ser fin ut. Har oroat mej för att han varit för tjock, men efter att ha snålat med höet senaste veckan, så ser han betydligt bättre ut. Han ÄR en rund och kraftig häst så han får absolut inte bli smal för då ser han oharmonisk ut! Men nu som sagt ser han fin ut så det känns bra inför helgen!

Sedan drog vi igång i racerfart med vårt projekt hagbygge, och idag lyckades vi faktiskt färdigställa den nya säkra hagen. Högt och kraftigt trästaket med två slanor och elrep! Känns väldigt bra att ha ytterligare en hingstsäkrad hage. Teo och Mino kan gå på vanliga elrep, men nyanlända grabbar släpper jag bara i ordentliga hagar. 

När hagen var klar var det dags att ta in pojkarna och ge dem eftermiddagsfika. Praktisarna fick åka hem och sedan hann jag precis fika jag med, sedan kom hovis. Skodde Rochiero, och fixade lite med Teos sulor. Nu kommer jag åt att hålla rent och behandla hans strålröta ordentligt. Intensvibehandling här! Tänkte egentligen bara rida Mino, men Teo var så sugen på att göra något så tog honom oxå. De var superfina båda två och matte blir så glad!!! 

Tempo övervakar staketbygget

 


Så måste jag oxå gnälla lite. Jag brukar hålla mej så långt bort som möjligt från att skriva om andra människor. Jag tror att de som läser min blogg vill läsa om mina hästar och mina sysslor. Men ibland blir jag bara så otroligt irriterad på andra bloggare, som bara klagar och hackar på andra människor och då framförallt på andra människor som inte sköter, hanterar, rider och handhar sina hästar så som de gör. Just deras typ av utrustning är bäst, deras foder, deras hovvård, deras hantering osv osv. Jag verkligen ogillar folk som hela tiden hackar på andra som inte gör på just det viset som de själva gör. Deras vis är ju BÄST så då måste ju alla andra också göra just så! . Och gör de inte det så idiotförklarar man dem...

Varför kan inte var och en få hålla på med det som hen tror på? Jag vill gärna tror att alla vill sin häst väl, vara en god ledare och vän som hästen uppskattar att umgås med. Vissa vill hålla på med dressyr (läs tävlingsdressyr), andra akademisk ridkonst, vissa hoppar eller rider fälttävlan, och vissa rider inte alls. Var och en får göra som de vill, så länge ingen far illa. Då kommer vi till nästa dilemma. Hur vet man om hästen far illa? Man får läsa allt möjligt från roll-kur, inspänningstyglar, bodywrap, barfotaverkning, fem lekar, join-up, bomlöst och bettlöst, på tyglen, i form, bärihget, ledarskap osv. You namne it! Hur vet man vad som är bra för hästen och vad som inte är det? Personligen tycker jag mera synd om en fet och uttråkad häst med fångrisk, som aldrig får arbeta, än en ridhäst som longeras eller rids med inspänning emellanåt och är i toppform fysiskt. Jag vill bara säga detta: 

Gör det DU vill med DIN häst! Var glad och nöjd över det du åstakommer och acceptera att det ibland går framåt och ibland tillbaka. Ta hjälp av en tränare eller vän som du beundrar och litar på. Njut av att vara hästägare!

Om du ser vanskötsel, vanvård eller misshandel någonstans så tveka inte att säga till! Men vad är vanvård och vanskötsel? Kanske ska vi inte rida på våra vackra hästar överhuvudtaget? Stoppa bett i deras munnar och tvinga dem att gå dit vi vill? Hmmm, det är en helt annan diksusition som jag är säker kommer att komma upp internationellt i framtiden. Tills dess, fortsätter jag att rida på mina hästar. MED bett. 


Buenas noches!

Sara


Tendencioso & jag i juli 2010

     



 
 
Jossan

Jossan

14 oktober 2013 21:39

WORDS! Jag instämmer helt och fullt!

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

 
Jannike

Jannike

14 oktober 2013 21:45

Bra skrivet, jag tycker att just alla olikheterna får en att granska hur och varför man själv gör på ett visst sätt.

http://jannikejd.blogg.se

 
Ingen bild

Malin

14 oktober 2013 21:53

Hej
Brukar aldrig kommentera men va tvungen nu ;-)
Håller med dig helt och hållet i dina åsikter och jag förstår att du blir less emellanåt..
Man kommer långt inom ridningen/hästhållningen om man är lite ödmjuk och alltid är nyfiken att lära sig något nytt och inte sätter på sig skygglapparna och tror att man själv är bäst för de är jag säker på är och blir en största fall, man kan alltid utvecklas och det är ju det som är charmen med ridningen och hästarna...
Tack för en toppen blogg!!
/Malin

 
Ingen bild

Madeleine Carlson

14 oktober 2013 21:55

Amen!

 
Paulina

Paulina

14 oktober 2013 22:09

Tack! Kloka ord!

http://payandride.se

 
rackemarie

rackemarie" title="http://bloggplatsen.se]rackemarie[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]rackemarie[/url]

14 oktober 2013 22:24

Instämmer till fullo, Sara!

http://rackemarie. bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

15 oktober 2013 00:02

Håller helt med! :)
Kram från oss i Arboga

http://ann.rosdahl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Hanne Nørgaard

15 oktober 2013 00:53

alle der rider dressur vil vel gerne ha en soft kontakt med hesten. Om du rider med bid, har hesten nakke + underkæbe som begge kan virke som "fjeder" og give efter og medvirke til at kontakten er blød Om du rider med bitløs trense har den kun nakken, der kan give efter og agere "fjeder". Det forudsætter selvfølgelig at hesten er velredet, men i min optik giver det mest mening. På mange heste-fora foregår i øjeblikket en " konkurrence" om hvem der er mest hestevenlig og det minder om religionskrig. Jeg tror desværre at det skyldes mange at de dér "new age" hestetrænere, der fører sig frem med hjemmelavede "ridesystemer". Ingen af dem kan dog fremvise færdiguddannede dressurheste, men det forhindrer dem ikke i at tale grimt om alle, der ikke bruger deres "system".

 
Ingen bild

Hanna

15 oktober 2013 07:50

Hej Sara,
har du provat vanlig trä tjära på Teos hovar, invändigt så att säga? Har alltid fixat rötan på mina hästar i ett nafs :)

Sara

15 oktober 2013 08:14

Tack Hanna! Jo jag använder tjära!
Med vänlig hälsning, Sara

 
Emma

Emma

15 oktober 2013 08:11

Helt rätt Sara! Jag själv rider akademisk ridkonst (rider även för Julio Borba), har mina hästar barfota och har dom på lösdrift (halvblod, hispano arab och welsh mountain). Just nu skulle jag inte vilja ha det på något annat sett. Jag tror inte att någon köper sig en häst för att hästen ska må dåligt, tvärtom så vill vi dessa fina hästar det bästa i livet och hoppas även att de tycker att vi ger dom det. Att det sedan finns de som behöver klaga över hur andra sköter sina hästar tycker jag bara är onödigt. Jag tycker att du är en bra ryttare som tänker på dina hästars bästa.
Tänkte även att det var bra att du behöll Mino, han är supersnygg! Skulle kommentera där med och säga NEJ sälj inte honom, utan ta föl efter honom och sälj dom men då hade du redan bestämt dig för att göra så!!
Hälsningar Emma

http://www.emmaknutsson.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ana

15 oktober 2013 08:25

Underbart att du gillar mångfald
ibland oss hästälskare!!!! Den röda tråden är just hästen. Starkt att Mino stannar kvar, Ha det bäst.

 
Ingen bild

Lollo

15 oktober 2013 10:21

Kloka ord Sara! Just den här smutskastningen på nätet gör att jag inte läser någon annans blogg än din. Jag vill inte läsa en blogg som i princip bara handlar om att trycka ner andra! Fler borde följa ditt exempel och fylla sina bloggar med glädje, kloka tankar och så klart vackra hästar!
/Lollo

 
Ingen bild

Karin Pettersson

18 oktober 2013 19:01

Du sätter ord på det jag känner - bra skrivet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards