Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Long time no see

Av Sara - 1 december 2011 17:51

Nu var det ett tag sedan jag var här. SICAB har passerat för i år och det var ett underbart år att vara i Sevilla! Vi hade en fantastisk vecka, Linda & jag. Såg massvis med vackra hästar, träffade massvis med människor, ätit både gott och mindra aptitliga saker, men framför allt har vi fått SOL OCH VÄRME!!! Vi hade strålande sol och 20 grader varje dag. HELT underbart...

Jag lägger inte upp så många bilder här med för dem som vill så finns ett helt album ¨på min facebooksida: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150418943002940.383702.698042939&type=1


Nu är jag iallafall hemma igen sedan några dagar tillbaka och det är bara att hugga i med hästarna som vanligt. Borta bra men hemma bäst, det var otroligt skönt att komma hem igen. Jag längtade så efter mina egna hästar mitt i bland alla hästarna på SICAB. Hemma hade de alla haft det utmärkt, och Klara hade som väntat skött allt sammans strålande. Direkt på tisdagen hade vi en kund som provred Zeus. Det gick jättebra och kunden red honom fint. Hon tyckte mycket om honom och jag fick en bra känsla för de två. Tyvärr var inte hennes tränare lika imponerad av filmen som hon fick se på kvällen så det blev inget med det. Tränaren tyckte att hennes elev skulle ha en häst med mera nerv. Hur kan man önska någon en nervig häst undrar jag? Är det bra ridbarhet och är det en bra vardag med en nervig häst? Synd, för jag tror de skulle passat väldigt fint tillsammans. Hoppas hon hittar någon annan trevlig häst som faller tränaren mera i smaken...

Hur som helst gör Zeus framsteg för varje vecka och idag jobbade vi honom över bommar för första gången. Det visade sej att han hade mycket bättre koll på sina ben än vad vi hade trott. Dessutom tyckte han att det var störtkul! Egentligen hade vi planerat uteritt idag, men med stark blåst och regn så höll vi oss inomhus i stället med alla hästarna.

Idag tog jag en premiärtur på fina Tunante. Det var meningen att jag skulle ridit honom redan innan jag åkte till Spanien, men så hoppade han ut ur sin hage och brände sej i karleden på ett elrep. Stackaren fick istället vara konvalecent när jag var borta och Klara fick en kurs i sårvård. Som väl var så gick det bra och när jag kom hem igen så var han bättre och vi kunde börja jobba försiktigt. Igår bara på linan och så satt jag upp idag. Han var jätte jätte snäll och var superduktig. Lite skritt och trav i båda varven och så var vi nöjda med det för att vara första gången. Tunante var jättenöjd med sej själv efteråt.

Lille David gör oxå framsteg. Han har longerats med sadel och träns och slängande stigbyglar och igår testade vi att hänga lite oxå. En fot i stygbyglen och hela jag hängandes i sadel och David viftade inte på ett öra. Helt sanslöst cool är den killen. Han tittade bak lite och tänkt väl att jaha, nu är hon visst där uppe hon, och så var det inte mer med det. Idag fick han vila och så får vi se om jag kommer upp hela jag imorgon kanske?

Teo busar i ridhuset lös nästan varje dag och det älskar han!! Rulla sej ordentligt på båda sidor och sedan hopp och bus och studs. Härligt att kunna släppa honom med fast mark under fötterna och se honom utvecklas för varje vecka som går.

Årets CAMPEON DE ESPAÑA - Sevillano,  en fantastisk häst!!!!!!!!!!

 


 
 
Ingen bild

Anne

1 december 2011 21:36

Menar du att nerviga hästar har dålig ridbarhet?
Jag har tre som går medelsvår hoppning. Det är något av det bästa jag ridit. Kvika, samarbetsvilliga och med en ridbarhet som är bland det högsta jag provat. Men med nerver som sitter på utsidan.

Jag älskar nervhästar. Såväl om det är halvblod, P.R.E eller arab.

Titta på världsklass hästar i dressyr nerver som springer vilken sekund som helst och ändå vinner dom OS. Ska bara lära sig rida är min mening.

Sara

1 december 2011 21:43

Hej Anne,
Nej du har kanske rätt? Vid närmre eftertanke så har jag ofta fått en fantastisk känsla på hästar med mycket nerv i. Som du säger, så är det nog mest en fråga om hur man hanterar det som ryttare.
Däremot så menar jag att hästar inte måste vara nerviga för att prestera. Jag skulle säga att man kommer längre med en eftertänksam men arbetsvillig häst. Den hästen presterar i alla lägen, medan en nervig häst alltid riskerar att bli störd av yttre påverkan.
Men jag håller med om att en nervig häst absolut kan ha fantastisk ridbarhet!
Tack för ditt inlägg,
vänligen, Sara

 
Ingen bild

Johanna S

1 december 2011 21:39

Nerv? Intressant att veta hur tränaren tänkte.. eller kanske helst inte? Hmm..
Tack för senast, trevligt att applådera tillsammans när Sevillano vann sin klass! Han är då för underbar, och han och hans helbror är sååå lika! De verkar väldigt lika i temperamentet också.
Kram

 
Ingen bild

Britta

1 december 2011 21:57

Fast Anne, i ärlighetens namn, hur många ryttare i Sverige behöver en häst med kapacitet för en olympiad?

Inom halvblodsaveln idag finns en hel drös med hästar som har för mycket nerv för den vanlige hobbyryttaren men kanske inte tillräcklig kapacitet för de riktigt höga klasserna. Istället är det massa ryttare som står med hästar de inte riktigt klarar av.

Därmed inte sagt att du inte har rätt i att nerviga hästar kan vara samarbetsvilliga och ha hög ridbarhet. Men de flesta av oss letar inte efter en Grand Prixhäst. :)

 
Ingen bild

Ingrid

1 december 2011 23:47

Jag håller med Britta! De allra flesta hobbyryttare har mest glädje av en häst som inte har så mkt nerv! Alldeles för många har hästar som är mer än vad man egentligen reder ut! ... och handen på hjärtat hur många rider ens medelsvår ...En anledning till att jag älskar mina iberiska hästar är att de är just pigga, vakna och känsliga men sansade!

 
Ingen bild

Anne

2 december 2011 07:22

Britta.
Såklart så är det så. Men jag anser att med alla raser vi har i Sverige och så långt vi kommit i avlen så finns det hästar till alla. Både dom som inte vill ha nerver och dom som vill. Det gäller bara att hitta rätt häst. Kanske ska man inte ha ett nervigt halvblod om man är hobbyryttare. Man ska bara veta vad man letar efter och kanske ta hjälp av en Bra tränare eller något liknande.

Jag tyckte bara att Saras utala generaliserade alla nerviga hästar som om dom vore dåliga.

:)

 
Ingen bild

Gabbi

3 december 2011 18:03

Och jag gillar inte alls hästar med nerv ( även om jag kan gilla nerviga individer, men NERVEN som sådan är en ALDRIG eftertraktad egenskap) men det är nog en arbetsskada, jobbar man dagligen med hästar och har man 36 hästar hemma så har man sett alla baksidor av nerviga hästar, och blir stundatals rätt trött på de värsta individerna.

Visst kan en nervig häst vara kul att rida men de övriga 23 h om dygnet då!?
Skaderisken med nerviga hästar både för hästarna själva och vi som hanterar dem ökar med flera 100 %, och för mig, summa summarum, är det helt enkelt inte värt det, olyckor händer ändå.
Dessutom ska man inte förväxla nerv med "tryck", "känslighet" och " will to please" jag vill ha hästar med tryck i ridningen och med arbetsvilja och som är känsliga för påverkan, men INTE nerv.

För mig är nerv, just nerv, lättstörda, superkänsliga hästar som flyger i luften/åt sidan för minsta ljud eller rörelse. Hästar som i en pressad ( eller opressad ) situation blir totalt hysteriska, se bara på alla transportolyckor som sker årligen.
En häst med arbetsgläde och tryck i är fråmåt och extremt känslig i ridningen men däremellan är den cool och lugn och reagerar balanserat och nyfiket på nya eller oväntade situationer. Detta är en ovanlig ,men för mig hett eftertraktad kombination, ( med självförtroende komemr ofta svårpåverkan och vice versa, så kombinationen jag vill åt är svårare att hitta, coola men lyhörda känsliga hästar).
Galerna tex är fantastisk på det sättet ( och mina andra med tycker jag men de är ju inte lika långt i ridningen, Liebre hennes son som jag rider en del verkar just ha ärvt denna egenskap gånger två :-).

Både Galerna och Liebre är som att sitta på ett packe dynamit men aldrig behöva vara orolig för att det ska sprängas. Jäklar i min låda vad de jobbar på och så känsliga de är, men så fort passat är över och i det vardagliga så är de stencoola.

Det är ju just det jag generellt gillar hos rasen och en av de anledningar som gjort att jag fastnat, att de just har det av mig eftetraktade "trycket" och explosiviteten UTAN det där utanpåliggande nervet.

Och som någon annan sa, varför tror så många hobbyryttare att de befinner sig eller ska befinna sig på en helt annan nivå än de faktiskt gör, istället hamnar de på sjukhus eller med skadade hästar som reagerat explosionsartat i rätt vardagliga situationer.

Den här hobbyn är ju redan olycksdrabbad som den är, varför spä på det ytterligare ?

 
Ingen bild

Kryddan

4 december 2011 01:21

Eftersom det blev en smärre diskussion om detta med nerv eller inte så vill jag gå in och stödja Annes inlägg. Vad transportolyckor har med en häst som visar nerv i ridningen att göra förstår jag inte. Det verkar råda någon form av språkförbistring här. Som jag ser det är en häst med nerv en ytterst känslig ridhäst! Samma häst kan vara närmast lobotomerad i stallet eller när man transporterar den t e x, det har inte alls med saken att göra. En häst med nerv är elektrisk, snabb i reaktionerna, lättriden och alldeles alldeles underbar! Men den kräver sin ryttare såklart. Vill man ha en Lamborghini cabriolet måste hästen ha just nerv! Kan vara något svår att manövrera, men lyckas man med det så kommer man mycket längre än vad man gör med en häst utan nerv. Ingen tvekan om den saken.

Sara

4 december 2011 22:07

Fast då har jag missförstått oxå. När någon säger nervig häst så tänker jag mej en allmänt nervös häst. I alla situationer. Hen häst som är känslig att rida men i övrigt cool kallar jag inte nervig.
Nåväl, det är alltså en tolkningsfråga :)
ALLA vill väl ha en ridbar häst som är cool i övrigt. Ingen fördel med en stökig och lättskrämd häst precis.

 
Ingen bild

Anne

7 december 2011 13:12

Jag tror också det blev missførstånd!

Det Gabbi pratar om e ju nervrak. Jag tror inga hæstar fødds som nervrak. Jag tror det e mænnsklig hantering som førstør dessa hæstar.

Jag har jobbat med hæstar på heltid i 8 år. Men jag e inte særskilt gammal før det. Men jag har jobbat med allt från araber, travare, p.r.e och varit hæstskøtare 160-hæstar.

Har møtt några få nervvrak. Men det e bara på grund av fel hantering i mina øgon! Och det kan rættas upp med træning och en lugn och trygg ryttare/hæstskøtare!

Jag tror dessutom inte att kundens trænare menade att kunden skulle ha ett nervvrak utan kanske bara en friskare hæst med mer temprament eller hur man ska sæga.

Mvh anne

 
Ingen bild

Gabbi

11 december 2011 14:27

Fast jag håller med Sara, säger man att är häst har nerv så innebär väl knappast det att den är explosiv och känslig i ridningen och stencool i övrigt, det är väl knappast nerv utan snarare arbetsvilja man pratar om då. Nerv syftar ju just på Nervositet/nervös....

Dessutom är min erfarenhet (och problemet som jag ser det) att det ofta kan vara svårt att få både och, de här hästarna som "tävlingsryttarna " vill ha som har nerv i ridningen har det även resten av dygnet .. och ja det upplever jag som ett problem.

 
Ingen bild

Gabbi

11 december 2011 15:37

Anne :

Jag gick tillbaka och läste ditt ursprungsinlägg för att se om jag misstolkade det.. men jag kan inte se att jag gjort det, du skriver bla ( Förresten Sara det skulle underlätta om det gick att kopiera i din blog :-) ) ....

" ... men med nerver som sitter på utsidan.... "
och " jag älskar nervhästar, oavsett om de är halvblod, PRE eller arab"
och avslutningsvis " Titta på Världsklasshästar i dressyr, nerver som springer vilken sekund som helst , ändå vinner de OS"

Ja, du beskriver en häst med nerv/nervositet precis som jag sen kommenterade så jag kan inte se att jag misstolkat dig.

Till dig och kryddan: Jag håller inte heller med om att dessa hästar på något sätt skulle vara med svårridna, tycker själv precis att det är tvärtom, de har ofta mycket egen motor, är arbetsvilliga och känsliga och betydligt lättare " att åka med" vilket gör att även en hyggligare ryttare ser proffsigare ut, de är de mer svårmotiverade hästarna som kräver sin ryttare anser jag.

Det är väl just därför ryttarna väljer dessa hästar trots deras ofta betydligt jobbigare vardagshantering.

Kryddan, Om vi nu ska använda oss av liknelser så,

Du skriver, " Vill man ha en lamborgini cabriolet, måste hästen ha just nerv" ..... men jag föstår inte riktigt vad du menar.
Om jag vill ha en Lamborghini Cabriolet, så köper jag en ... lamborghini Cabriolet, inte en.....häst, med eller utan nerv"

Dessutom har en kompis en lamborghini Gallardo ... och visst, även om den är kul att köra de få månader om året som det är sommmar, så är det inte värt det resten av året, dvs nu när det är halt och kallt( trots att han har vinterdäck.
Den spinner loss och tappar fästet alldelles för lätt och är rent av en säkerhetsrisk att hantera annat än på banan.

Dessutom tror jag att den skulle vara urusel på att dra en hästransport ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards