Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under februari 2013

Av Sara - 12 februari 2013 22:17

En bra tisdag idag! Uppe tidigt och fodra och släppa ut redan vid 7. Sedan några timmars jobb på smådjurskliniken med söta små hundar! Lunch på favvo-thaien i stan med bästaste syrran. Sedan hem och svida om till hästkläder. Ridning, ridning och lite mera ridning. Kaffe och macka och en stund i soffan, sedan duscg och ombyte igen och iväg till kören. Dökul som vanligt! Hem igen och ut i stallet och fodra älsklingarna. Nu soffan och blogg. Kort sammanfattning av en härlig dag! 

Bjuder er på fina bilder på fina hästar från idag!

TANTEO MAC

                   

 

IBERO ZM

             

Av Sara - 11 februari 2013 20:34

Brrr, kallt värre här. Jag har verkligen fått för att jag skrev att vinte är bra. För nu är det verkligen vinter och lååång är den! Här i Skåne är det blåsigt och vinden är isande. Hästarna står och darrar i hagarna, så de som sa att hästar inte fryser har fel. Nåja, det beror ju på förstås. Jag vet. Våra ston och unghästar som går på lösdrift, har fri tillgång till grovfoder och de fryser minsann inte. De har ju inga täcken. Ridhästarna som står med täcken i lite mindre hagar och får högivor i hagarna, de fryser minsann när vinden viner och höet är slut. Stackarna! Jag lägger ut halm till dem och så kommer de in lite tidigare. 

Red Mino direkt på morgonen och han var underbar, som vanligt. Han har väldigt snabbt klättrat rakt in i mitt hjärta! Han är en häst som är otroligt lätt att älska. Han är bara så mjuk och trevlig både att hantera och att sitta på. Jag är så lycklig att han är min!

Visto jobbar på fint och idag gjorde han fina övergångar trav-passage-trav och superfina galoppfattningar från skritt. Stoppar in lite byten här och där när andan faller på. Kul!! Ska göra film och foto på honom i veckan så kommer han ut på annons. Så om någon söker en läromästare så finns han här. Fast han är ingen nybörjarhäst, så han är känslig och kvick. Men till en lite mera erfaren ryttare som vill ha en häst som kan "allt" så finns han här!

Pinnen, som ju varit skadad några veckor, fick idag klartecken att sättas igång försiktigt. Då blir han glad för han har tyckt att det var väldigt trist att vila när vi precis börjat jobba! Fina Pinnen!

Ploppen har tagit det lugnt några dagar efter vaccination. Idag fick han jobba lite på linan och trava lite över bommar. Tycker lite synd om honom som jobbat i ridhuset nu i flera månader. Helt ok, om man håller på att träna på någon särskillt och underlaget ute är kass, men Ploppen går fin och tycker mest att det är trist att gå runt, runt. (såklart) Funderar allvarligt på att brodda upp honom och fixa någon form av sulor. Sådant är vi inte riktig vana vid här nere, då vi aldrig tror att snön ska ligga kvar. Nu är det nääästan så att man kan rida i snön på fälten. Men det är knappt, då gräset sticker upp här och var det det blir ju väldigt hårt och knöligt...

Ikväll var det tjejernas kväll och fuxen, Primman & Tequila fick jobba. Primman går som smord och Tequila har fattat vad trav går ut på nu! Duktiga tjejer!

I lördags var vi på Mila-mässan och tittade på kossor och annat spännande! Hittade en medicinsk hovolja som enligt säljaren (förstås) skulle göra underverk för spruckna hovar. Självklart så köpte jag en burk och har nu behandlat Teos hovar enligt ordination sedan i lördags kväll då. Vet inte om det gör någon nytta, men hovarna ser iallafall väldigt mörka och fina ut. 6 veckor skulle det ta för en hovpricka att läka med denna behandling. Mirakelmedel alltså! Jag hoppas på ett mirakel... Älskade Teo   

januari 2012

 

Av Sara - 8 februari 2013 18:34

Idag lyste solen över oss och jag har varit ovanligt effektiv känns det som! Började med Mino idag som fick skor igår och fick testa sina nya dojor! Det verkade han trivas bra med. Han har väldigt bra hovar så han var inte ett dugg ömfotad, men han behövde verkas och snyggas till så nu är han fin om tassarna. Idag stod han blickstilla på långa tyglar när jag satt upp och skrittade sedan iväg avslappnat och fint! Han är lugnare i munnen och idag kunde vi rida på framåt med ett mjukt stöd utan att han började vingla eller tappa bjudning. Fiiiiin kille!

Näste man till tvagning var Visto. Vi jobbar på litegrand med hans bärighet och lösgjordhet, men han kan ju sina övningar och jösses vilken gång den hästen har! Han är totalt stabil i huvudet och otroligt samarbetsvillig och rolig att rida. Här ett litet klipp från idag.


Idag tog vi ut Quiero för att filma och fotografera honom för försäljning. Åhhh vad det svider i hjärtat. Han är en fullkomlig kopia av Trazzel, fast större och grövre, och jag får en klump i magen när jag ser honom. Sååå snäll, och såå vacker. Vill ha... Men, som jag brukar säga, jag kan ju inte samla på hingstar. Ja, ja, vi får se vad som händer. Som läget är nu så är iallafall denna fantastisk häst till salu. Han är fnv ca 160 cm och blir alltså ganska stor. Mamma är Clasica P och morfar älskade Zagal XI.

 

 

Pappa Razonado MAC

 

och så lite film på Quiero P

.

I eftermiddag red jag fuxen som gjorde sitt bästa pass hittills. I form större delen av passet och fiiin skritt och trav. Ja, ett månad till eller två så skulle hon vara riktigt fin :) men nu tror jag matte snart vill ta hem henne igen. När jag var klar med henne så var det dags att samla in hästarna och Teo fick vara i ridhuset och busa och rulla sej. Tyvärr tyckte hovslagaren att det bästa för Teos hovsprickor är att han belastas så lite som möjligt tills de växt ner åtminståne ett par cm. Dvs om 3-5 månader.   snyft... Jag vill ju förstås att Teo ska blir BRA och inte ha ont så jag har bestämt mej för att inte rida mer på honom förrän tidigast i maj månad då. Inga utställningar för Teo i vår, men kaaaaankse, om det vill sej väl, så kan han vara klar till Strömsholm som är i oktober i år. Annars får väl denna säsongen vara Minos. Inte så illa det heller förstås, och Teo gjorde ju väl ifrån sej i fjol, så i värsta fall får han komma starkt som 5-åring istället!

Sist idag red jag & Klara Primman & Tequila. Primera är lite ridbar och fin som sin far och idag fick hon vara draghäst och Tequila så att vi kunde trava flera varv! Sååå duktiga tjejer och det var riktigt kul!

Nu blir det fredagsmys!


Av Sara - 6 februari 2013 21:31

Idag blev det vinter i Skåne, igen... Men det är helt ok. Ljust och fint och rena hundar & hästar! Idag blev det lösjobb för Galope, Visto & Ibbe. Dvs de fick vara lösa i ridhuset och hoppa över små "hinder" och trava över bommar. Nyttigt för de flesta hästar när hagarna är knöliga och trista. Roligast tyckte nog Visto att det var! Vet inte om han någonsin hoppat förut, för han var lite skeptisk, men när han förstod vad det gick ut på så hade han riktigt kul!

Gjorde en film på vackra Ibero. Han är verkligen en otroligt trevlig häst. EN mycket god representant för rasen båda vad det gäller temperament, typ och rörelser. Så är han ju oxå en ren Cardenas häst   När han kom hit var han i princip helt ohanterad och nu är han så duktig och tillitsfull!  Se själva!


Mino fick vila idag och efter några timmar ute med hö tog vi bara en liten promenad i ridhuset och en sväng längs vägen i snöstormen. Nöjd kille stod sedan resten av dagen och käkade hö och kollade på sin matte när hon snodde runt. Ibland får jag bara stanna till och pussa på honom och nypa mej själv i armen. Jo, han är verklig!

Teo har varit nöjd i sin stora fina hage både igår och idag och kunde vara ute länge. Han är annars mästare på att stå vid grinden och skrapa framåt lunchtid. Men igår var han ute till 16 och idag till 14.30 trots snö! Duktig kille! Hade honom lös i ridhuset en stund i kväll och kunde inte så någon hälta alls. Ska ge honom en vecka till för säkerhets skull, så har sprickorna förhoppningsvis stabiliserats med sina fixeringar tills dess. Sedan ska jag rida på honom igen!

Jag & Klara körde Heroe till djursjukhuset och avlämnade honom där för kastration i morgon. Tid var bokad öven för Ibero, men han undkom med en hårsmån! Han är ju så snäll! 

Ikväll var fuxens ägare här igen och denna gång gick det mycket bättre. Båda matte och häst höll sej avspända och det såg lovande ut! Härligt!

Klara jobbade med Primera & Tequila och jag passade på att filma Tequila en liten snutt. Hon har precis påbörjat sin utbildning och så här duktig är hon vid uppsittning och i skritt nu!


 

Av Sara - 5 februari 2013 22:29

Var uppe lite tidigare idag och fodrade. Sedan var det dags för en tur till smådjurskliniken och söva några små vovvar. Var hemma igen vid lunch och då var Therese klar i stallet med pojkarna. Hon pysslar öven med Teddan, Jerez & Ibbe så de var glada killar. Körde henne till tåget och sedan sadlade jag Mino. Han var lugn och fin idag och börjar hitta ro i munnen och kan även så smått skritta avspänt samt stå stilla avslappnat. Så himla kul!

Fuxfia var näst på tur och idag gick hon förstås hur fint som helst. Satte faktiskt på henne den nedre nosremmen (vilket jag helst undviker att rida med) men hon blir så otroligt strakt och bara rusar utan att lyssna, så jag kände att jag var tvungen. Det funkade fint idag och jag behövde inte bli helt slut i armarna utan vi kunde trava med mjukt stöd och i en behaglig fart :) Imorgon kommer matte igen och ska rida så jag hoppas hon kan vara lika avspänd då.

Hann bara med en häst till idag och det blev Vistoso. Han fick trava lös med sadel och träns för att komma loss lite och mjuka upp sej utan ryttare. Han rör sej fantastiskt och tyckte det var toppenkul att busa runt! Sedan red jag ett pass och avslutade med att skritta ut en sväng. Mycket trevlig och okomplicerad häst som kommer göra någon väldigt lycklig!

Vistoso & jag idag.

     


Av Sara - 4 februari 2013 21:10

Det blev en låååång dag idag, fast en bra sådan! Klara jobbar nu hos Mats på förmiddagarna så jag & Theres fixade  själva morgonbestyren.

Kl 9.30 satt jag på Galopes rygg och han var sådär superfin som han kan vara ibland! Ska försöka få till det lite oftare! Idag kunde jag bara åka häst! Han gled runt i perfekt takt och balans, och jag behövde inte göra något mer än hålla min egen balans och bestämma tempo, riktining och gångart. Lovley!!! 

Nr 2 idag blev nykomlingen Vistoso. Han rör sej otroligt stort fastän han bara är knappa 160 cm och vilken trevlig häst! Och faktiskt, jag kunde! Vi kände på varandra lite och sedan testade vi på lite byten och inte minst passage! Åhhhhh så fantastiskt roligt att få jobba med en häst som kan sina saker! Jag ska rida in mej lite på honom och sedan blir det en video. En fantastisk häst som blir till salu här inom kort!

Sedan var det Minos tur. Idag bestämde jag att vi skulle jobba ostört och som väl var så kom det ingen annan för att rida just då. Mino var såå duktig och stod stilla när jag satt upp och av och jobbade på fitn i traven. Galoppen är dock den bästa ännu så länge. Han har en så fantastisk balans och hela hästen lir helt rund och mjuk när vi galopperar. Hurra!!

Regnet öste ner så jag fick promenera Jerez i ridhuset. Mockade hans box och strödde massvis med halm så att han kunde mysa inne. Han har fått flytta in i stostallet nu när Visto kom, så han blev sjäv där inne. Men det bekommer honom inte, så länge han har lite hö och mys i sin box!

Fixade lunch och slängde ihop en kladdkaka medan ridet kokade klart. Sedan kom Carina och promenerade Teddan och pysslade lite med honom. Lyckliga Teddan! Han blir så glad när han får lite uppmärksamhet!

Så ikväll kom Fuxfias ägare och satt på henneTrist var det dock för hästen var spänd och uppjagad och inte alls så fin som hon varit sista passen vi gjort tillsammans. Bläää. Man vill ju visa hur fint och kan gå och vilka framsteg vi gjort och så blir det inte alls så. Skit!

Klara jobbade Primman & Tequila som båda två rids. Primman hade ju kommit längre så med henne jobbar vi på form, takt och tempo. Tequila har just tagit sina första travsteg med ryttare och vi är väldigt nöjda med dem båda!

Nu är jag helt slut för dagen och det blir strax sängen.


Ploppen - och jag som ser smällfet ut i min täckväst   

 

Av Sara - 2 februari 2013 21:59

Så sprang några dagar iväg igen... Jobbade på Djursjukhuset i torsdagsnatt och sedan har det gått i ett. I torsdags red jag Mino tillsammans med andra hästar i ridhuset och han var superduktig! Klara red sin fina Hero oxå ochäven om han kan vara lite stressad i stallet så är han superfin under ryttare! 

Lite bilder från torsdagens pass.

                 

Igår kväll var vi ute ett tjej-gäng och gjorde Helsingborg osäkert. Vi är ett gäng som brukar träffas och prata häst. Vi äger alla spanska hästar och det är väldigt roligt att ses utan för tävlingsplatser och annat seriöst. Äta gott, snacka häst, och som igår - dricka drinkar och DANSA!! Dökul hade vi verkligen! Känns lite i kroppen idag dock.. Har varit full fart hela dagen ändå så det har bara varit att hålla upp huvudet! Det har kommit en ny häst i stallet idag. En väldigt fin saluhäst som är högt utbildad! Inte ofta det finns sådana hästar till salu här i Sverige. Denna killen gör piaff & passage, byten i varje mm. Nu ska vi bara se om JAG kan göra det :) Kan ju inte påstå att det är övningar som jag gör varje dag här hemma med alla unghästar nu för tiden.

Imorgon är det söndag och lite ridning mm står på schemat. 

Hej hopp!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards