Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under december 2011

Av Sara - 19 december 2011 21:10

Nu har vi några få dagar kvar innan julhelgen och lite vila och ro för både folk och fä. Det är underbart att ha Klara här igen och jag bävar lite för att hon ska åka hem över jul, redan på onsdag. Men å andra sidan har Alice jullov och kan då hjälpa till lite extra. Det ska nog gå bra. Idag har vi haft bra flyt och med våra nya mockningsrutiner hade vi tre hästar ridna och all stallskötsel klar innan lunch. Nu har ju båda jag & Klara blivit inspirerade med ny input så vi diskuterade hur vi skulle jobba hästarna och bannemej om inte alla har gått riktigt tjusigt idag. Det är ju underbart med lite ny input som gör att man känner ny extra lust till arbetet med hästarna. Väldigt befriande.

Hovis var här och gjorde Teo & Teddan julfina om fötterna och så var jag hos veterinären med Tempo i eftermiddags. Tempan började känna av sina tassar och fick nya cortison-injektioner i dem. Nu är han förhoppningsvis bra i 6-8 månader igen. Han var så duktig hos veterinären och alla älsklar ju honom där. Vår lilla hittehund. Alla minns när han blev övergiven i ett behandlingsrum av en husse som inte kände för att betala för sin parvo-sjuka 6-veckor gamla valp. Vilken tur att jag jobbade just den dagen...

Ikväll red vi resten av hästarna och David gjorde sitt tredje ridhäst-pass. Han är så sanslöst cool och klok så vi bara skrattar. Helst sanslöst. Efter jul så kan vi nog trava och sedan kan man väl säga att han är inriden?

Idag lyckades jag även med konststycket att nli knäad i ansiktet av Teo. Satt på huk och borstade hans ben som var väldigt leriga. Satt tydligen väldigt nära för när Teo lydigt lyfte på hoven så fick jag hans knä RAKT I NYLLET. Fy för in i helsike vad ont det gjorde. Och fy satan vad det blödde. Snyggt är det INTE. Jag ser inte klok ut//

Så här såg det ut efter fem minuter. Det är lite värre nu, om man uttrycker sej milt...

 

Av Sara - 18 december 2011 22:10

Lördagen började tidigt för min del. Uppstigning, fodring och utsläpp och så skulle Galope & jag vara iväg kl 9. Vi lyckades nästan så strax efter 9 så rullade vi norrut. Mot Falkenberg där jag skulle möta Ingamay Bylund för en lektion. Jag red för Ingamay i nästan två år med Zagal. Då kom hon till Åstorp varje månad och jag var en trogen elev. Ingamay är en otrolig noggran instruktör som har ett otroligt öga för detaljer. Hon är extremt noggran med hästens grundridning, vilket ju är ett måste. Jag hade glöm hur noggran hon var... Jösses vad vi fick hålla tungan rätt i mun både jag & Galope. Men det lönade sej för emellanåt så var det underbart/// Vi fick trava mycket långsammare än vad jag brukar och det kändes som snigelfart, men när jag inspekterade oss emellanåt i de stora speglarna som fanns i ridhuset, så såg jag att han visst travade energiskt och att det såg superfint ut// Meningen med detta var att stärka hans takt och få honom ännu rundare äver ryggen. Det hade effekt för han kändes fantastisk. Jäkla mög (skånska för skit) att ingen var med och kunde filma. Nästa gång åker både jag & Klara så då kan vi kan filma varandra.

Efter mitt ridpass var det bara att lasta in G och köra hemmåt igen. 40 minuters ridning och en 6-timmars utflykt. Puh. Men, men det var värt det. Ska se om det finns någon möjlighet att få Ingamay att komma hit. Isåfall finns det ett fåtal platser om någon skulle vara intresserad av att rida för henne. Jag antar att man skulle behöva vara 4-6 st för att det skulle vara lönt för henne att köra hit. Om hon alls kan tänka sej det. Vi får se.

Förutom träning så har fantastiska Klara kommit "hem" igen. Åh vad underbart///  Vi har varit på två julbord, klätt granen och ätit tacos. Jag en riktigt julig helg alltså. Imorgon ska jag rida och träna på de senaste tipsen från Ingamay. Längtar///

Finaste Galope, nu blir det andra bullar.

   

Av Sara - 16 december 2011 21:06

Äntligen äntligen ska jag träna imorgon. Det har gått alldeles för länge sedan jag fick lite ny input så det känns underbart. Jag & Galope har legat i hårdträning hela veckan. Nej alltså jag har inte ridit musten ur honom, men vi har noggrant förberett oss för imorgon. Efter en liten svacka är Galope nu på hugget igen och har gått lysande hela veckan. Måndag & tisdag jobbade vi noggrant i ridhuset. Måndagen var vi lite oense om hur mycket man behöver anstränga sej, men efter att har bråkat lite om det på måndagen var vi helt överrens på tisdagen. Härligt :)  . Så fick han vila i onsdags, jobba lite till i ridhuset i torsdags där bommar var inblandade och idag har vi ridit ut. Det ska bli så kul imorgon. Tyvärr åker jag själv så det blir inga bilder, men jag ska rapportera hur det gick.

 Har lagt ut Danza på annons oxå. Hon är ett verkligt tillfälle att köpa en mycket bra PRE både som ridhäst och om man vill ta några föl. Hon har två championföräldrar att brås på. Jag har ridit båda hennes helbröder (Heroico & Kairoso) och de har varit underbara att jobba med. Danza är inget undantag. Hon rör sej väldigt bra och är mycket mjuk att sitta på. Ridbarheten kommer från Zagal och troligtvis nedärver även Danza den. Danza är ju oxå syster med vår Clasica som är ett fantastiskt avelssto. Jag hade gärna behållt Danza själv, då jag tycker att Zagal-blodet ska föras vidare. Deras temperament är "to die for". Tyvärr har vi ju redan köpt in två nya ston i år, och har nu fyra, vilket känns tillräckligt. 

Danza P & jag i onsdags

     

Stackars Altanero har haft en hovböld och fått mycket stallvistelse. Nu är han dock på bättringsvägen och får gå ut några timmar varje dag.

 

Av Sara - 13 december 2011 20:17

Nja inte riktigt... Min arbetsdag började 6.30 i morse med utfodring av 25 hästar som inte skulle ut i stormen. Frukost 7.30 och sedan in till smådjurskliniken. Vi hade en del att göra och jag var klar först kl 12. Köpte med mej thai-mat hem som Mats och jag avnjöt i det julpyntade köket. Lite skumt med Thai och Jul faktiskt.

Sedan högg jag tag i pojkarnas stall. Det var ännu värre storm med hård blåst och ösregn så att släppa ut var inte att tänka på. Blev en lång, men mysig process att ta ut en häst i gången. Borsta, mocka, gå till ridhuset och släppa hästen en stund, busa lite och sedan tillbaka till ren box och hö. Det tar en stund med 7 hästar. Och då var pojkarna klara. Bara ett ge sej in till stona. Mats kom och hjälpte mej med Diamate & Tibbe som busade som tokstollar. Mats vaktade dem medan jag fixade deras boxar. Väldigt skönt att Alice kom och tog de sista fyra hästarna...

En snabb fika sedan red jag Galope. Han kändes ganksa fin. På lördag ska vi TRÄNA!!! Hurra!! Två timmar enkel resa, men vad gör man inte... Rapporterar givetvis.

Kl 18 hade jag lektion och sedan var det kvällsfodring. Nine to five? Nja det blev six to eight...

Denna fina teckning har Jenny Holmsten gjort av Teddy.Tjusigt eller hur!!

 

Originalet

 

Av Sara - 12 december 2011 17:45

Igår åkte Klara till Portugal en vecka för att RIDA! Ja hon rider ju bara några hästar om dagen här så hon tyckte hon behövde lite mera häst i sitt liv :). Skämt å sido så är hon en vecka på ett ridcenter för att rida tre lektioner om dagen på grand prix-utbildade hästar. Jag är inte alls avis...

Nåväl, det var bara för mej att hugga i här hemma. Alice kom och hjälpte mej med fodringar och utsläpp sedan har jag kör på i ett rasande tempo. Och tänk, jag hinner nästa lika mycket själv. Konstigt hur man kan organisera sej och vara riktigt effektiv när man inte har någon att prata med. 30 min lunch och så full fart 8.00-16.30 Jag har mockat 10 boxar och ridit 4 hästar och allihop var superduktiga och det var så kul. Nu ska jag strax åka och hämta min man som varit borta i nästan två veckor. Skönt att få hem honom igen.

Här är lite bilder från dagen. Först ut var Tunante.

           


Galope & jag börjar komma på banan igen. Det känns väldigt kul. Speciellt nu när jag ska börja träna för min ny-gamla tränare igen. Jag hoppas få tid redan innan jul.

             


Sist ska jag tipsa om en billig PRE som en bekant har till salu. Han säljs förmånligt pga en svaghet. Han är fullt brukbar i dressyr men bör inte hoppas allt för mycket. Maila mej vid intresse så kan jag sätta er i kontakt med säljaren.

   

Av Sara - 10 december 2011 21:01

Här kommer ett litet inlägg om min älsklingshäst Teo. När Trazzel dog så dog lite av mej oxå och jag tappade nästan lusten. Det var oerhört tungt att gå ut i stallet och ingen av hästarna kunde få mej att le och känna den där värmen i hjärtat för en häst. Jag var i panik och kände att Trazzel snabbt måste ersättas av en värdig häst så att jag skulle få tillbaka glädjen igen. Jag blev besatt av tanken på en ny häst och Mats hade inte det lätt denna tid, det ska gudarna veta. Det fanns bara en plats i världen som kunne ha en sådan häst och det var ju förstås hos Cardenas.

Jag skrev och berättade vad som hänt och hur jag kände. Det gick några dagar och så äntligen fick jag svar. Min nya häst hette TANTEO MAC. När jag väl fick veta namnet så kunde jag till slut slappna av igen. Nästan. För nu ville jag ju åka dit och träffa honom. Genast. Men så skulle vi ju på semester på Mallorca och allt var svårt att få ihop. Kom då på den fiffiga iden att det går ju utmärkt att flyga från Palma till Sevilla. Sagt och gjort så fick det bli.

Och så kom jag till Ecija till slut. Det var oerhört känslosamt att kliva ur bilen utanför stuteriet. Trazzel-sorgen slog mej i huvudet som en hammare och samtidigt fanns det ett litet hopp någonstans. Finns han här?

Nu skulle jag kunna skriva att jag visste genast att det var rätt, men så var det inte. Jag kunde inte hitta den där kärleken vid första ögonkastet. Jag tror att jag var så uppdämd av föväntningar att jag helt enkelt gjorde allt så otroligt svårt. Men hur det var så bestämde vi oss ändå samma sag. Så skönt det var att ha Mats med mej som kunde se på hästen men kritiska ögon. Vi visades ett tiotal hästar, men det var ju en som stämde in på alla önskemål och det var ju Tanteo. Så blev det och jag är så otroligt glad för denna hästen. Som Klara säger, vi har hela gården full med fina hästar och så har vi Teo. Han är något annat. En egen person, en människa eller häst, ett väsen. Hans utstrålning, hans värdighet och vänlighet, hans otroliga fysik och styrka. Han är amazing....

     

Av Sara - 8 december 2011 20:55

Idag har vi haft underbart väder hela dagen för att ikväll få storm igen, med regn och hård blåst. Súck... Var är decembersnön nu då? Jag längtar efter några minusgrader och snö. Trodde aldrig jag skulle säga det.

Iallafall så blev det en härlig dag för både fol och fä här hos Pepino. Vi har fått gjort massvis med saker och ändå inte stressat alls. På förmiddagen mockade vi och körde ur de två små restfållorna som jag har utanför stallet. Tog minilastaren och "grävde" ur och sedan skyfflade vi för hand det som jag inte kom åt. Hu vad tungt men det blev jättebra. Nu ska vi försöka sköta dem och mocka varje dag.

Vi filmade Artista oxå, men sedan råkade jag radera allt ihop så det får vi göra om i morgon. Suck. Så red jag Tunante och han travar ännu bättre nu med 4 skor. Duktig kille. Klara red ut med Danza och så fotograferade vi Tiburon & Diamante i solen. Man kan knappast tro att det är mitten av december på dessa bilderna.

       


Budda, Ita & Danza tittar trött på ungtupparnas bus

 


Diamante han kan verkligen röra sej och är en kopia av sin far i den åldern. Långbent, halsen upp och ner och ser mest ut som en giraff. Men han blir en riktigt panghäst//

          


Tiburon han växer och utvecklas. Han har blivit en stor och pampig häst redan. Tänk om 2-3 år...

              

 

Galope fick ett pass i ridhuset och kändes spänstig och fin. Klara red Ita oxå och sedan gjorde vi en del stallpyssel. Massa småsaker som jag har skullat fixa länge men inte hunnit. Zeus fick vilodag idag och var ute länge i det fina vädret. Jag passade på och släppte Teddan i en av de stora sommarhagarna och han fullkomligt älskade det. När det blev mörkt och alla andra pojkarna gått in ville han fortfarande inte komma till grinden. Jag fick ge mej ut i mörkret och leta efter honom. Nästan kusligt, så rätt som det var dök han upp ur tomma intet och svepte fram i en fantastisk trav. Han stannade två meter ifrån mej och gnäggade mjukt. Åhh jag började nästa böla. Vackraste kung Tendencioso///

Ikväll har jag haft lektioner. Alice och Budda fick ett pass och så två nya elever båda på fuxston. Det var trevliga bekantskaper båda två så jag hoppas jag får se dem igen. Nu har vi precis ätit varma mackor och stupat i soffan som vanligt. Imorgon ska jag iväg och titta på några hästar och prata lite affärer och så kanske jag & Klara kör en favorit i repris på kvällen. Thai-mat och bio, om vi orkar.

Av Sara - 7 december 2011 21:20

Idag var vi uppe lite tidigare än vanligt, Klara och jag. Vi fodrade och lade på täcken på pojkarna och sedan rullade Linda in på gården med lilla lastbilen. Efter en stund, lite längre än vi hoppats på, så var Quiero iallafall lastad och vi rullade mot Danmark. När lille Q väl var på bilen så var han helt cool och käkade lite hö. Tom på båten Helsingborg-Helsingör stod han lugnt. Sedan när vi väl kom ut på motovägen backade han in rumpan i ett hörn och halvsov resten av resan. Vi körde honom lös, utan grimma i hela lastbilen så det blir som en box. Så kör jag alltid föl som ska åka själva för första gången.

Väl framme släppte vi ihop honom med två jämngamla stod. Det var en jättefin lösdriftshall med fantastiska marker och fina staket. Quiero hälsade nyfiket men lugnt på tjejerna och sedan åt han lite hö och kikade sej omring. Ytterligare ett sto och två hingstar ska anslutas till dem inom kort. Det blir en fin flock att bo i för Q. Trots att det kändes väldigt tungt att lämna honom känns det samtidigt bra, när jag ser lyckan och glädjen hos hans nya ägare.

           

Så vände vi hemåt och var tillbaka vid två-tiden. Dags att samla in lite hästar och så tog vi en fika. Sedan var det bara att dra igång igen. Idag har jag ridit på David :) Det var tredje gången vi testade. En dag hängde vi, i måndags satt Klara på honom och idag så satt jag upp och Klara ledde oss ett varv runt i ridhuset. DUKTIG KILLE/// (hädan efter så betyder// utropsteckan, jag har tappat min tangent till ettan och utropstecknet så jag kan inte skriva det...)

Ikväll har vi haft en OS-medaljör här och provridit Zeus. Det gick bra och hoan tyckte att Zeus var en mycket ridbar häst med en härlig känsla. Haon hade önskat att han kommit lite längre i sin utbildning, men skulle fundera lite och återkomma. Vi håller tummarna///

Nu är vi mätta och trötta i soffan. Imorgon är en ny dag. Hej hopp///

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards