Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 27 januari 2009

Dramatik!

Av Sara - 27 januari 2009 22:41

Dagen började toppen. Ut med alla hästarna utom de tre jag tänkte hinna med på förmiddagen, dvs Nicke, Wille & Bailon. Red Nicke som igår. Gick fint idag med även om jag fortfarande önskar mera energi i honom. Nu fäller han sin isbjönspäls i stora sjok, så det gör väl honom lite avslagen. Wille gick såå fint idag! Igår var han väldigt spänd, efter några dagars vila, men idag kom han verkligen ihåg allt vi tränat på och han börjar suga tag framåt i stället för att krylla ihop halsen. Blir helt andra rörelser i hästen då. Härligt! Efter Wille sadlade jag Bailon. Vågade inte ge mej iväg på uteritt barbacka... Men det gick fint. Han fick ett litet spel på vägen hem när vi kom in på grusvägen hemmåt, och en stor traktor med MEGA-plogen ALLAN for ut bakom oss, men det gick fint och vi travade hela vägen hem.

Till lunch tog jag med mej både Mia & Anne till Tågarps-grillen. Blev flottig hamburgerlunch idag... Sedan hade jag & Anne planerat att rida Vara. Vi sadlade henne och tog ut henne på ridbanan. Allt kändes lugnt och fint. Skulle sitta upp med pall, men då jag tog sats och den knakade till fick hon frispel 1 och kastade iväg både mej och Anne och sej själv all världens väg. Suck... Fångar in häst, hämtar lina att hålla hästen i och börjar om igen. Hästen får små frispel nr 2 & 3, men det går ändå hyfsat. Bara en gång till ska vi hänga och sedan får det vara allt för idag bestämde vi. Upp igen, hänga på sidan, hästen får frispel nr 4, skickar mej åt pipan, hoppar rakt fram, VÄLTER ANNE som hamnar under hästen! Herregud vilken cirkus! Anne skriker aj min mage! SHIT tänker jag, INTE BRA! LIGG STILLA FÖR F-N! JAG RINGER 112! Mia fick samla in Vara, jag gav Anne stränga order om att ligga helt stilla tills ambulansen kommer. Efter en snabb koll av inge brutna ben, nacke eller akuta blödningar packar vi in henne i tjocka hästtäcken och väntar. Stackar tjej! Helt chockad! Snabbt kommer TVÅ stora ambulanser, packar in Anne som eh kåldolme på en bår och far iväg igen.

Några timmar senare träffar jag en oskadd, lite skakig, men glad Anne på sjukan. Hon får stanna kvar för observation i natt (rutin vid ridolyckor tydligen) men åker hem igen imorgon om hon fortsätter att må OK. VILKEN TUR! Det kunde verkligen gått illa...

Nu återstår bara problemet Vara. Jag känner INGEN lust alls att rida på en så  "svår" häst. Hon behöver verkligen tid och tålamod. Två saker jag inte har jättegott om. Alltså måste hon säljas NU! Så om någon känner sej manad är hon MYCKET BILLIG just nu!

Vara & Clasica


 
 
Ingen bild

Kryddis

27 januari 2009 23:44

HERREGUD! Vilken tur att det gick "bra" ändå! Skicka Vara till Jörgen Schwartz, han kan kanske göra något? Kram ifrån mig o Bando

 
Erica

Erica

28 januari 2009 00:32

Men gud!! Tur att det gick bra i alla fall !!! Va försiktiga å ta hand om er.. Hamna nu inte på kryckor igen gumman. Kram

http://thelovers.blogg.se

 
Evisen

Evisen

28 januari 2009 12:26

Vad skönt att allt gick bra till slut! Hehe.. hon kanske kan passa min sparbössa då :o) Fast å andra sidan så vill jag ha en stabil! Är p.r.e ofta svåra att rida in? Jag har hört motsatsen, att de ska vara coola klippor!

http://www.metrobloggen.se/evisen

 
Theresé Lindqvist

Theresé Lindqvist

28 januari 2009 16:03

Usch vad läskigt det lät! Hoppas Anne inte är allför mörbultad. Jag känner mig faktiskt lite manad att jobba med Vara. Tid o tålamod har jag gott om. Är intresserad att veta vad ska du vill ha för henne? Mejla mig gärna. SR_PRE@Hotmail.com
MVH Tess med Hechicero och Jubileo.

http://www.srpre.com

 
Ann-Louise

Ann-Louise

29 januari 2009 07:31

Oj, oj, oj....Sicken cirkus! Tur att det gick bra.
Ja snart ska en annan ut och flyga också :-).
Ta vara på er.

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Anne

Anne

29 januari 2009 18:08

Tack för alla värmande kommentarer!
Jag mår bättre nu, är på benen o det är fruktansvärt tråkigt att bara sitta i soffan nu! Så nu längtar jag efter Pepino-hästarna igen!

http://ingemanslandet.blogg.com

 
Louise

Louise

30 januari 2009 19:26

Ajdå, vi mötte ambulanserna, hoppas du mår bra ändå!

http://traninghorses.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards